مسئله استقبال از سختی ها و مسئولیت پذیری از نظر شهید باهنر
مسئولیت پذیری در محیط های علمی و فرهنگی
دکتر باهنر در محیط های علمی ، به دنبال فعال نمودن و پویایی علم و جهت گیری به سوی خدمات به جامعه و رفع مشکلات است نیل به این هدف را از طریق مسئولیت پذیری می داند.
«مسئله دیگر، مسئله مسئولیت پذیری است به عنوان یک معیار ارزشی، این نبود، به خدا نبوده، ده سال قبل اغلب شما در جامعه بودید، در بین جوانان بودید در ادارات بودید و در نهادهای مختلف بودید و می دیدید مسئولیت پذیری نبوده اما این ارزش به عنوان یک ارزش اسلامی، به عنوان یک معیار ارزشی اسلامی در جامعه ما شکوفا شده و حضور به هم رسانیده و لذا، بایستی در دانشگاه ما هم اساس مسئولیت پذیرفتن ـ درست دقت کنید، گاهی دانشگاه براساس این که جامعه نیاز دارد و مسئولیت هایی است و بایستی به دنبال رفع این نیازها و تأمین این مسئولیتها تلاش کند و لذا، از روز اولی که قدم به دانشگاه می گذارد، برای آن می گذارد که باری از دوش جامعه بردارد و غمی از دلی بردارد و گرهی بگشاید، اگر اینچنین حرکتی بود درس خوانده ها، تحقیق ها، رشته انتخاب کردن ها، تمام این ها یک سو دارد، یک جهت دارد «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحاً فملاقیه » جهت دارد، جهت الهی دارد، جهت خدایی دارد مسئولیت پذیری به عنوان یک معیار ارزشی بایستی باشد، مسئله اتکا به ارزشهای خودی و نفی شرق و غرب؛ باز هم می بینید این پدیده ای است از دل انقلاب ما جوشید و برای جوان های ما این مسئله را مطرح کرد.»
مسئله خدمت به خلق ، مسئله استقبال از سختی ها و ناراحتی ها و مسئله امر به معروف و نهی از منکر این حضور فعال انتقادگرایانه افراد که با چشم های باز، اعمال افراد را ببینند، ارگان ها را ببینند این حالت انتقاد، این حالت حضور فعال سیاسی درنهادها و جامعه و در بستر جامعه این حالت نه حالت تعبد و تسلیم یا حالت پرخاشگرانه تعصب آمیز و حالت سازنده، حضور فعال از لحاظ نقدها و تحلیل ها و اظهار نظرها، این حالتی که باز در انقلاب ما به وجود آمده و دانشگاه ما بایستی این معیار ارزشی را هم دنبال کند.»
http://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/89886/72#29