اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

۳۰ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۰آبان

مونتاژ دوچرخه

مردی از روی کاتالوگ، یک دوچرخه برای پسر خود سفارش داده بود. هنگامی که دوچرخه را تحویل گرفت، متوجه شد که قبل از استفاده از دوچرخه خودش باید چند قطعه آن را سوار کند. با کمک دفترچه راهنما تمام قطعات را دسته‌بندی کرد و در گاراژ کنار هم چید. با وجود اینکه بارها دفترچه راهنما را به دقت مطالعه کرد ولی موفق نشد که قطعات دوچرخه را به درستی سوار کند. متفکرانه به همسایه‌اش نگریست که مشغول کوتاه کردن چمن‌های حیاط منزل خود بود. تصمیم گرفت از او کمک بخواهد که در مسائل فنی بسیار ماهر بود.

مرد همسایه کمی به قطعات دوچرخه نگاه کرد که در گاراژ چیده شده بود. بعد با

م. هوشیار
۲۹آبان

پناهیان

جملۀ اصلی زیارت اربعین چیست؟

شاید عصارۀ زیارت اربعین جملۀ «وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ» باشد که اعلام آمادگی برای نصرت است!/ در زیارت اربعین «اعلامِ حضور ما» در کربلا مهم است؛ لذا «سلام می‌دهیم» و برمی‌گردیم / زائرین اربعین به یک زیارت مختصر در کربلا کفایت کنند و بروند؛ تا سایر مؤمنین هم بتوانند بیایند زیارت کنند/ اگر در اربعین، به‌خاطر ازدحام نتوانستیم وارد حرم شویم، عیبی ندارد؛ عتبه بوسی می‌کنیم و برمی‌گردیم/ برای زیارت اربعین، یک پیشنهاد هم دارم

حجت الاسلام پناهیان:

10 آذر 94 - اربعین 94

  •  توصیۀ بنده به همۀ زائرین اربعین این است که به حداقل زیارت کفایت کنند؛ یک‌بار بیایند حرم را ببینند و بیرون بروند. این‌را در نظر داشته باشیم که در ایام اربعین، ما فقط می‌خواهیم اسممان را بنویسیم و برگردیم. اعلام آمادگی کنیم و برگردیم. بنده امروز به‌خاطر ازدحام هنوز نتوانسته‌ام داخل بین‌الحرمین بشوم، چه رسد به داخل حرم! حالا شاید بروم و شاید هم توفیق پیدا نکنم، که اگر نتوانستم بروم، دلم اینجا می‌ماند و برمی‌گردم تا ان‌شاءالله یک وقت دیگری دوباره به کربلا بیایم
م. هوشیار
۲۸آبان

نشانۀ فقری که تبدیل به مُـد شد..!؟

امـروزه بـرخی هـا پـول هـای گـزافی میدهـند تا شـلواری به پـا کنند که

 

تـا دیــروز کسی به علـت بـی کلاسی و نـشان از فـقـر..

 

آنرا نه تنها انتخاب نمیکرد بلکه بـعنوان یک عیب شـلوار را دور می انداخت

 

اما حالا همان عیب

م. هوشیار
۲۷آبان

سالها می شود از خویش سؤالی دارم
من اگر منتظرم از چه نمردم بی تو
با حساب دل خود هرچه نوشتم دیدم
من از این زندگیم سود نبردم بی تو

م. هوشیار
۲۶آبان
رهبری کربلا
اربعین آیا پیاده رفتن است؟
یا که بین رَه به سرما خُفتن است؟
 
اهل ویزا زائِرند آیا فقط؟
مانده ها جا، خاسِرند آیا فقط؟
م. هوشیار
۲۵آبان

مقابله با تخلفات

پروردگارت به او گفت: پس، از منزلتی که داری به در آی، زیرا تو رانده شده از درگاه منی.

من تو را از رحمت خود دور کردم. تا روز جزا لعنت من بر تو خواهد بود.  (آیه 78 سوره ص)

باید در برابر تخلفات و خطاهای عمدی اغماض نکرد و برای مدیران متخلف نیز مجازات شدیدتری در نظر گرفت. مدیران باید بدانند که در صورت تخلف و خیانت، شفاعت هیچ کس برای رهایی شان ازمجازات سنگین پذیرفته نخواهد شد.

م. هوشیار
۲۴آبان

پناهیان

اگر میلیون‌ها دلار برای کارهای مختلف فرهنگی خرج کنیم، یک‌درصدِ زیارت اربعین، فایده و اثر ندارد! 

راز ارزش زیارت امام حسین(ع) چیست؟/ هرکسی می‌خواهد حرم امام حسین(ع) را با معرفت بیشتر زیارت کند، باید به این راز و حقیقت و گوهر مرکزی توجه کند!/ رازِ این‌همه التهاب در عزاداری و این‌همه ثواب برای زیارت حسین(ع) این است که به «امامِ» ما بی‌احترامی و ظلم شده/ اصلی‌ترین درس عاشورا «امامت» است نه عبادت! عبادتی که در نتیجۀ امامت و ولایتمداری نباشد، عبادت دروغین خواهد بود، ابلیس هم 6هزار سال نماز خوانده بود، اما این‌همه عبادت او را نجات نداد، چون ولایت ولیّ خدا را نپذیرفت/ اربعین دارد امامت را جا می‌اندازد! وقتی امامت جا افتاد، اخلاق و عبادت هم درست می‌شود؛ وقتی امامت جا افتاد، جامعۀ بشری نجات پیدا می‌کند!/ اربعین پادگان تربیت سربازانِ امامت است/ با سفر اربعین، پیوند خودتان را با «امامت» تقویت کنید

حجت الاسلام پناهیان:

  •  مهمترین فایدۀ زیارت امام حسین(ع) که این‌همه اجر و پاداش برای آن ذکر شده، چیست؟ چرا اهل‌بیت(ع) این‌قدر بر زیارت حسین(ع) تأکید کرده‌اند؟ به حدّی که برای هیچ عملی این‌قدر ثواب ذکر نشده که برای زیارت و پیاده رفتن به حرم امام حسین(ع) ثواب ذکر شده. نمی‌شود این‌قدر ثواب برای یک موضوعی بگذارند ولی این موضوع فایدۀ چندانی در زندگی ما نداشته باشد!
م. هوشیار
۲۳آبان
کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
قافله در راه و سرها روی نی
این جنایت در قبال ملک ری
 
این گمان کردند قوم اشقیا
کاروان عشق زینب شد فنا
 
قافله میرفت در تعداد کم
همره خار مُغیلان و ستم
 
بود امّا در نگاه زینبی
اربعین ها موکبی در موکبی
م. هوشیار
۲۲آبان

بقیه الله

گل زهرا به عشقت آشنایم می کنی یا نه؟
آقا نماز شب که میخوانی دعایم میکنی یا نه؟
اگر چه من رفیق نیمه راه و بی وفا بودم
چو عباس بن حیدر با وفایم می کنی یا نه؟

م. هوشیار
۲۱آبان

در کوچه‌ای چهار خیاط مغازه داشتند. همیشه با هم بحث می‌کردند.

یک روز، اولین خیاط یک تابلو بالای مغازه‌اش نصب کرد. روی تابلو نوشته شده بود:  «بهترین خیاط شهر»

دومین خیاط روی تابلوی بالای سردر مغازه‌اش نوشت:

م. هوشیار
۲۰آبان

پناهیان

برخی می‌گویند: آیا لازم است در اربعین به کربلا برویم؟ خُب یک وقتی می‌رویم که خلوت‌تر باشد! 

فقط این نیست که به حرم برسی؛ مهم اینست که جمعیت را زیادتر کنی، این تجمع مؤمنین خیلی مهم است؛ چون باعث پیروزی حق می‌شود!/ مهمترین شرط احقاقِ حق و ظهور، جمع شدن مردم است/ اما شرط بعدی، همدلیِ جمعیت و باطن و نیّت این حرکت است؛ خیلی باید روی باطن و نیت کار کنیم!/ آیا نیت ما در مورد کمک به حسین(ع) صادقانه است؟/ هر قدمی که به سمت حرم برمی‌داری بگو: حسین! من راست می‌گویم: آمادۀ جانفشانی ام

حجت الاسلام پناهیان:

  •  بنده تعجب می‌کنم که هنوز برخی سؤال می‌کنند: «آیا لازم است اربعین برویم کربلا؟ خُب وقت دیگری می‌رویم که خلوت‌تر باشد!» به آنها می‌گوییم: فقط این نیست که تو خودت را به حرم برسانی! مهم این است که این جمعیت را زیادتر کنی. بگو: «چون همه آمده‌اند، من هم آمدم» این تجمع مؤمنین خیلی مهم است.
م. هوشیار
۱۹آبان

روایت تاریخی | «اربعین؛ احیاگر حقیقتِ شهادت»

اربعین و شکوفه‌های عاشورایی

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اهمیت اربعین اباعبدالله(علیه السلام) را در احیاگری فلسفه‌ی شهادت و استمرار نهضت ظلم‌ستیزانه‌ی امام حسین(علیه السلام) می‌دانند و درس بزرگ آن را زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌ی شهادت در مقابل تبلیغات دشمن معرفی می‌نمایند.
آنچه در ادامه می‌آید گزیده‌ای از
«روایت تاریخی واقعه‌ی اربعین» در بیانات رهبر انقلاب اسلامی است که ضمن شرح تاریخی ماجرا به تبیین اهمیت و ابعاد موضوع می‌پردازد:

* اولین شکوفه‌های عاشورایی
اولین شکوفه‌های عاشورایی در اربعین شکفته شد. اولین جوشش‌های چشمه‌ی جوشان محبت حسینی - که شطّ همیشه جاری زیارت را در طول این قرن‌ها به راه انداخته است - در اربعین پدید آمد. مغناطیس پُرجاذبه‌ی حسینی، اولین دل‌ها را در اربعین به سوی خود جذب کرد؛ رفتن جابربن‌عبداللَّه و عطیّه به زیارت امام حسین(ع) در روز اربعین، سرآغاز حرکت پُربرکتی بود که در طول قرن‌ها تا امروز، پیوسته و پیدرپی این حرکت پُرشکوه‌تر، پُرجاذبه‌تر و پُرشورتر شده است و نام و یاد عاشورا را روزبه‌روز در دنیا زنده‌تر کرده است.
 

* ماجرای ورود جابربن عبدالله انصاری به مزار امام حسین(ع) در اربعین

چه آمدن خاندان پیغمبر در روز اربعین به کربلا - که بعضی روایت کرده‌اند - درست باشد یا درست نباشد، ظاهرا در این تردیدی نیست که جابربن‌عبدالله انصاری به همراه یکی از بزرگان تابعین - که نام او را بعضی عطیه گفته‌اند، بعضی عطا گفته‌اند و احتمال دارد عطیهبن‌حارث کوفی حمدانی باشد؛ به‌هرحال یکی از بزرگان تابعین است که در کوفه ساکن بوده - این راه را طی کردند و در این روز بر سر مزار شهید کربلا حاضر شدند. شروع جاذبه‌ی مغناطیس حسینی، در روز اربعین است. جابربن‌عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشد. این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی، در دل من و شماست.
م. هوشیار
۱۸آبان

آخرین نفس‌های تلگرام زیر تیغ فیلترینگ!

تلگرام

پیام‌رسان «سروش» با پشتیبانی و حمایت صداوسیما می‌خواهد جایگزین تلگرام شود. آیا زمینه فیلترینگ این اپلیکیشن محبوب در آستانه انتخابات مهیا می‌شود؟

م. هوشیار
۱۷آبان

حاج قاسم سلیمانی

طهارت و پاکی درکار

اگر فرد در کاری، به دروغ، ریا، تهمت، خیانت در امانت، نقض عهد و ... متوسل شود، باید مطمئن بود که این کار غیر جهادی است. ذکر خاطره ای از سردار شجاع و دوست داشتنی، حاج قاسم سلیمانی (فرمانده سپاه قدس) برای فهم بهتر موضوع مناسب است. ایشان می گوید: یکی از اشرار بزرگ سیستان و بلوچستان را که سال ها به دنبال او بودیم و هم در مسئله قاچاق مواد مخدر خیلی فعالیت می کرد و هم از بچه های ما، تعداد زیادی شهید گرفته بود، با روش های پیچیده ی اطلاعاتی برای مذاکره دعوت کردیم به منطقه خاصی. پس از ورود آن ها به آنجا، او را دستگیر کردیم و به زندان انداختیم...

م. هوشیار
۱۶آبان

پادشاهی بود که فقط یک چشم و یک پا داشت. پادشاه به تمام نقاشان قلمرو خود دستور داد تا یک تابلو زیبا از او نقاشی کنند. اما هیچکدام نتوانستند؛ آنان چگونه می‌توانستند با وجود نقص در یک چشم و یک پای پادشاه، نقاشی زیبایی از او بکشند؟

م. هوشیار
۱۵آبان

روش مردمی برای مبارزه با منکر

در بررسی ابعاد مختلف زندگی آیت الله میرزا محمدعلی شاه آبادی به نقل حکایتی از ایشان می پردازیم. در نزدیکی منزل ایشان در خیابان امیرکبیر، دکتری بود به نام ایوب که برای دخترانش معلم موسیقی آورده بود و صدای موسیقی بلند بود، به گونه ای که از صدای آن همسایه ها ناراحت بودند. ایشان برای دکتر پیغام فرستاد و از او خواست که از این کار دست بردارد، اما دکتر جواب داده بود که من این کار را ترک نمی کنم و شما هر اقدامی که می خواهید بکنید.
م. هوشیار
۱۴آبان

امام خمینی

رادیو و تلویزیون یک دستگاهى است که هم در طرف تبلیغات فاسد اهمیت زیاد دارد و هم در طرف تبلیغات صحیح. این با آن طورى که از اول شاید آنهایى که درست کردند اینها را نظر آموزشى داشتند به اینها، [به‏] این دستگاهها. تمام مطبوعات [هم‏] این طور است منتها اهمیت تلویزیون بیشتر از همه است، اهمیت رادیو- تلویزیون بیشتر از همه است. این دستگاهها دستگاههاى تربیتى است؛ باید تمام اقشار ملت با این دستگاهها تربیت بشوند؛ یک دانشگاه عمومى است. دانشگاهها دانشگاههاى موضعى است، این یک دانشگاه عمومى است یعنى دانشگاهى است که در تمام سطح کشور گسترده است. باید از آن، عملِ دانشگاه را، به آن اندازه‏اى که مى‏ شود، استفاده کرد. باید این دستگاه، دستگاهى باشد که بعد از چند سال تمام قشر ملت را روشن کند، تمام را مبارز بار بیاورد، تمام را متفکر بار بیاورد، تمام اینها را مستقل بار بیاورد، آزادمنش بار بیاورد، از غربزدگى بیرون کند؛

م. هوشیار
۱۳آبان

 امام صادق(ع): پولی که خرج  زیارت حسین(ع) شود، برمی‌گردد!

متن روایت

عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فی زیارة قبر الحسین: مَن زارَهُ کانَ اللّهُ لَهُ مِن وَراءِ حَوائِجِهِ، وکَفى ما أهَمَّهُ مِن أمرِ دُنیاهُ، وإنَّهُ یَجلِبُ الرِّزقَ عَلَى العَبدِ، و یُخلِفُ عَلَیهِ ما یُنفِقُ

ترجمه

امام صادق(ع)در مورد زیارت مزار امام حسین(ع): هر که او را زیارت کند، خداوند نیازهایش را برآورد و آنچه از امور دنیا که برایش اهمیت داشته را کفایت فرماید و همچنین زیارت امام حسین(ع) رزق بنده را زیاد می‌کند، و آن چه برای زیارت هزینه کند، برمی‌گردد.

منبع

تهذیب الاحکام، ج6، ص4

م. هوشیار
۱۲آبان

نمی‌خواست زیر بار آن مسئولیت برود؛ می‌گفت: دل شیر می‌خواهد قبول این جور مسئولیتها... .
مسئولیت کمی نبود؛ می‌خواستند او را فرمانده تیپ کنند. نشسته بود گوشه اتاق و گریه می‌کرد.
چند روزی محمد این طوری بود. پدرش هم متوجه این شد که محمد تو حال خودش نیست. یک دفعه سرزده وارد اتاق شد و دید محمد گریه می‌کند.
گفت: آخر پسر!‌ آدمی به سن و سال تو که گریه نمی‌کند، بگو مشکلت چیست؟ منتظر بود محمد مثلاً‌ بگوید: در فلان عملیات شکست خورده‌اند یا در کارش گره کوری افتاده است.

م. هوشیار
۱۱آبان

پناهیان

استاد پناهیان: با حضور در اربعین، به اقتدار حسینی در جهان کمک می‌کنیم

خدا امام زمان(ع) را با رُعب کمک می‌کند/ اربعین مهمترین تجلیگاه قدرتی که رُعب به دل دشمن می‌اندازد/ دیگر نمی‌شود با ذکر حسین(ع) تفریحی برخورد کرد؛ بحث جدی شده!/ قربان صدقۀ امام حسین(ع) رفتن، دیگر ساده نیست! چون می‌گویند: «شما که این‌همه می‌گفتی من فدایت شوم، حالا بفرمایید؛ این گوی و این میدان!... دیگر/ مسأله جدی شده است. مگر می‌شود برای اربعین کم گذاشت؟!

سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در جمع زائران و فعالین پیادهروی اربعین

  •  وقتی که ما در اربعین حاضر می‌شویم، به اقتدار حسینی در جهان کمک کرده‌ایم. آیا می‌شود در این مسأله کم گذاشت؟! اصلاً نمی‌شود برای اربعین کم گذاشت.
م. هوشیار