اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

۳۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱خرداد

شهید چمران

دنیا و مقام برایش مهم نبود؛ نان و نام برایش مهم نبود؛ به نام کی تمام بشود، برایش اهمیتی نداشت. باانصاف بود، بی رودربایستی بود، شجاع بود، سرسخت بود. در عین لطافت و رقت و نازک مزاجی شاعرانه و عارفانه، در مقام جنگ یک سرباز سختکوش بود.

اولاً این شهید یک دانشمند بود؛ یک فرد برجسته و بسیار خوش‌استعداد بود. خود ایشان برای من تعریف میکرد که در آن دانشگاهی که در کشور ایالات متحده‌ی آمریکا مشغول درسهای سطوح عالی بوده - آنطور که به ذهنم هست ایشان یکی از دو نفرِ برترینِ آن دانشگاه و آن بخش و آن رشته محسوب میشده - تعریف میکرد برخورد اساتید را با خودش و پیشرفتش در کارهای علمی را. یک دانشمند تمام‌عیار بود. آن وقت سطح ایمان عاشقانه‌ی این دانشمند آنچنان بود که نام و نان و مقام و عنوان و آینده‌ی دنیائىِ به ظاهر عاقلانه را رها کرد و رفت در کنار جناب امام موسای صدر در لبنان و مشغول فعالیتهای جهادی شد.

م. هوشیار
۳۰خرداد
 

ماجرای جالب سخنرانی استاد قرائتی راجع به کتک زدن خر

جلسه اوّل از سلسله سخنرانی‌های تفسیری  ماه رمضان استاد قرائتی در حوزه علمیه نواب

اوّلین روز از سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم، با حضور مفسّر برجسته، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد. بخشی از سخنان شیرین ایشان را در زیر می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

هر چیزی یک اصولی دارد!

فقه اصولی دارد، بنّایی اصولی دارد، خواستگاری و ازدواج اصولی دارد، تعلیم و تربیت اصولی دارد، تبلیغ هم اصولی دارد. باید اصول پژوهش را شناخت. در قدم اوّل باید دید این موضوعی که داریم روی آن تحقیق می‌کنیم چه فایده‌ای دارد و چه مشکلی را حل می‌کند؟

طرف ۱۰ شب سخنرانی می‌کرد، شب اوّل اثبات کرد که حضرت علی علیه‌السلام از آدم برتره، شب دوم بحث کرد که حضرت علی علیه‌السلام از اسماعیل بهتره، از نوح و موسی و عیسی و …. برتره. الان مشکل مملکت ما اینه که حضرت علی علیه‌السلام بالاتره یا حضرت ادریس؟

 قرآن چند آیه در مورد پژوهش لغو دارد:

۱) اصحاب کهف چند نفر بودند؟

داستان اصحاب کهف می‌گوید که اگر ۴ تا بچه مسلمان دارند در فرانسه زندگی می‌کنند، در آن جامعه و فضا حل نشوند؛ همه با هم جمع شوند و در برگزاری مراسم عبادی از جمله سحری و افطاری با هم باشند. داستان اصحاب کهف می‌گوید با هم باشید تا در جامعه فاسد هضم نشوید. حالا چه فرقی می‌کند اصحاب کهف ۴ تا بوده باشند یا ۷ تا؟ مثل این‌که بگوییم بوعلی سینا یا شیخ مفید چند کیلو بودند.

طرف تو حرم امام رضا علیه‌السلام به جای بهره‌گیری از فضای معنوی آن به فکر این است که امام رضا علیه‌السلام با این همه طلا چرا هشتم شده؟ (خنده حاضرین) یا تحقیق کرده که این لوستر حرم، مال زمان شاه عباسه! ۱۰ میلیارد می‌ارزه.

م. هوشیار
۲۹خرداد

خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنی بیارای

دعای روز دوازدهم ماه رمضان :

اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکَفَافِ وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَى الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِکَ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِینَ.

خدایا مرا در این ماه به پوشش و پاکدامنى بیاراى، و به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان و بر عدالت و انصاف وادارم نما، و مرا در این ماه از هرچه مى ترسم ایمنى ده، به نگهدارى ات اى نگهدارنده هراسندگان.

م. هوشیار
۲۸خرداد
 
اعتدال

اعتدالی یا انقلابی

چند روز پیش در یکی از جراید؛ مطلبی از یکی از اساتید حوزه علمیه قم؛ در مورد اعتدال دیدم که موجب تعجب و شگفتی‌ام شد. ایشان در مذمت از افراط و تفریط؛ اعتدال را حکمی قرآنی خوانده و گفته است؛ باید در خط مستقیم اعتدال حرکت کنیم.... در صورتی که در مسائل سیاسی و اجتماعی نیز در خط اعتدال حرکت کنیم شاهد پیشرفت خواهیم بود.....

 

ایشان اعتدال را خط اصلی اسلام راستین دانسته است و با استناد به این‌که در قرآن؛ آمده است در هنگام نماز نه داد و فریاد به راه بیندازید و نه آنقدر آهسته بخوانید که خودتان هم نشنوید؛ بلکه راه میانه را انتخاب کن و نیز در صدقه دادن نه آن‌چنان دست‌‌دلواز باش که همه زندگیت را ببخشید و نه بخیل باش که هیچ انفاق نکنید؛ بلکه باید در انفاق؛ اعتدال داشته باشید.

م. هوشیار
۲۷خرداد

امام خمینی

(امام خمینی) در کارهای منزل کمک می کردند و به ما نیز می گفتند: کمک از بهشت آمده است. در جمع که نشسته بودیم می دیدیم آشپزخانه می روند. می پرسیدیم چرا؟

می گفتند: می خواهم آب بخورم.

می گفتیم: خوب به ما بگویید.

می گفتند: مگر خودم نمی توانم این کار را انجام دهم؟ بعد با خنده

م. هوشیار
۲۶خرداد

سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین درباره "جوان و جنگ نرم” شعری را سروده است که در پایگاه اطلاع رسانی این سازمان منتشر شده است.

این شعر همزمان با سالروز ولادت حضرت علی اکبر(ع) منتشر شده بود. که در آن سردار نقدی به اینترنت و برخی شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده است.

با تفنگش نتوانسته شکارم بکند *** رفته با مطرب و اینترنت و ساز آمده است

ناوگانش نتوانسته مهارم بکند *** رفته با لُعبتک؟ چشم نواز آمده است

بمب و موشک نتوانسته بترسانندم *** فیس بوک و توییتر شایعه ساز آمده است

م. هوشیار
۲۵خرداد
تحریم
 
سعید جلیلی تا کنون چند بار در واکنش به کسانی که با انتقاد از عملکرد وی میگویند باعث قطعنامه های سازمان_ملل علیه ایران شد، پاسخ داده که مگر راه دیگری هم برای پیشرفت های هسته ای ایران وجود داشت؟ در نظام بین المللی که همه معادلات آن غیر عادلانه و ظالمانه بنا شده، مگر ممکن است کشوری مستقل خلاف نظر امریکا بخواهد پیشرفت کند و قطعنامه هم نگیرد؟
 
جلیلی برای تایید صحبتش درخصوص رفتار تبعیض آمیز سازمان ملل، مسئله یمن را مثال میزند،که  پس از حملات هوایی عربستان، سازمان ملل به جای محکوم کردن رفتار غیر انسانی سعودی ها علیه مردم مظلوم یمن بیانیه 2216 را صادر می کند. 
 
حالا پس از ریاست عربستان سعودی بر شورای حقوق بشر و  تنها چند روز پس حذف کردن نام  سعودی ها از فهرست سیاه نقض کنندگان حقوق کودک برای کشتار هزاران کودک بی گناه در یمن، اسرائیل هم به عنوان رئیس کمیته "مبارزه با تروریسم"  انتخاب شد، تا بهترین رونمایی از مناسبات واقعی و بدون روتوش حاکم بر جهان بین الملل انجام شود و حقیقتا باید یکبار دیگر پرسید در چنین دنیایی که به جای حقوق متقابل، قانون جنگل حاکم است، مگر  می توان مستقل بود و پیشرفت کرد، اما تحت فشار نهادهای به اصطلاح قانونی قرار نگرفت؟
م. هوشیار
۲۴خرداد

مهدیار عقابی: مسیرم از حلب است، قدس را هدف دارم

مصاحبه با کارگردان نماهنگ ارغوان

هنوز چند روزی از پخش نماهنگ «ارغوان» نگذشته بود که هم در داخل کشور و هم در خارج، شاهد بازتاب‌های فراوان این اثر بودیم. «ارغوان» یک نماهنگ چهار دقیقه‌ای است اما باعث شد تا رسانه‌های غربی و صهیونیستی برای آن حاشیه‌هایی را ایجاد کنند. آن‌ها نوشتند که ایران قصد دارد تا با این کار، نوجوانان را برای جنگیدن در سوریه تشویق کند.

هنوز چند روزی از پخش نماهنگ «ارغوان» نگذشته بود که هم در داخل کشور و هم در خارج، شاهد بازتاب‌های فراوان این اثر بودیم. «ارغوان» یک نماهنگ چهار دقیقه‌ای است اما باعث شد تا رسانه‌های غربی و صهیونیستی برای آن حاشیه‌هایی را ایجاد کنند. آن‌ها نوشتند که ایران قصد دارد تا با این کار، نوجوانان را برای جنگیدن در سوریه تشویق کند. به ویژه اینکه محور روایت این اثر، شهید تقی ارغوانی یکی از شهدای مدافع حرم است و فرزند او هم در این نماهنگ بازی می‌کند. به همین مناسبت با مهدیار عقابی کارگردان «ارغوان» گفت‌وگو کردیم.

م. هوشیار
۲۳خرداد

حبیبی در نشست دبیران حزب موتلفه:

دولت با گذشت ۳۰۰ روز از توافق برجام ۳۰۰ گشایش را نام ببرد

 دولت با گذشت ۳۰۰ روز از توافق برجام ۳۰۰ گشایش را نام ببرد

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی گفت: رئیس‌جمهور می‌فرماید بعد از برجام هر روز یک گشایش داریم، آیا می‌توانند پس از گذشت بیش از ۳۰۰ روز از توافق برجام ۳۰۰ گشایش را در زندگی مردم نام ببرند.

 

محمد نبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی گفت: رکود، بیکاری، گرانی به مردم فشار می‌آورد. اما حرکت ملموسی از طرف دولت مشاهده نمی‌شود. رئیس جمهور محترم می‌فرماید بعد از برجام هر روز یک گشایش داریم، آیا می‌توانند پس از گذشت بیش از 300 روز از توافق برجام 300 گشایش را ایشان در زندگی مردم نام ببرند.

 

دبیر کل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به تحریم‌های بانکی بیان داشت: صدای تجار و مؤسسات دولتی و خصوصی بلند است که نمی‌توانند پولی جابجا کنند یا درآمدهای حاصل را آنطور که می‌خواهند خرج کنند. پولهای بلوکه شده ما هنوز آزاد نشده است. دولتهایی که پول‌ها را در اختیار دارند در اروپا و آسیا می‌گویند فقط می‌توانید از ما جنس بخرید. آمریکا زیرساخت‌های تحریم را حفظ کرده است. در حالی که قرار بود به محض انجام تعهدات ما همه تحریم‌ها لغو شود.

م. هوشیار
۲۲خرداد

قرآن

نحوه سنجش ایمان خانم

سؤال: در خواستگاری چگونه پی ببریم که دختر مورد نظر، با ایمان و مقید به دین است و در " عمل " می‌کوشد که حدود الهی را رعایت کند؟
پاسخ: سؤال خیلی دقیقی است. کمتر کسی به این نکات دقیق توجه دارد. اگر به مشاوره هایی که در این سایت دارم دقت کرده باشید وقتی سؤال از شناخت طرف مقابل مطرح می‌شود بنده از یک طرح یا پروژه جامع تحقیق سخن می‌گویم بارها و بارها تأکید کرده ام که شیوه های کشف ویژگی‌های اخلاقی و صفات شخصیتی را نباید به گفتگو محدود کرد حتی یک روان‌شناس ماهر هم علم غیب ندارد و با یک گفتگو نمی تواند به تمام جوانب شخصیت فرد مراجعه کننده پی ببرد. بنابراین همیشه به جوانان توصیه می شود که جدا از این که بخواهید با توجه به چند نشانه آن هم در یک جلسه، به عمق شخصیت فردی پی ببرید خودداری کنید. باید دنبال «کشف صفات پایدار» باشیم نه رفتارها و گفتارهای ظاهری که ممکن است با تعارف و مجامله و ظاهرسازی و غلو و مبالغه یا حتی خودکم بینی و کم‌رویی همراه باشد.

م. هوشیار
۲۱خرداد

این هم خطا است که ما خیال کنیم اگر گفتیم فلانی انقلابی است، یعنی فلانی افراطی است؛ یا وقتی می خواهیم اشاره کنیم به انقلابی‌ها و انقلابیّون، تعبیر افراطی را به کار ببریم؛ نه، این خطا است. انقلابیگری به معنای افراطی بودن نیست. این دوگانه‌هایی که سوغات بیگانه‌ها و حرف دشمنان ایران است، نباید در ایران و در فرهنگ سیاسی ما جا باز کند؛ آنها تقسیم می کنند مردم را به تندرو و میانه‌رو. بحث تندرو و کندرو نداریم. انقلابی را میگویند تندرو، غیر انقلابی را می گویند میانه‌رو! این یک دوگانه‌ی بیگانه است، آنها اینها را در رادیوهایشان، در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان تکرار می کنند، ما این را نباید تکرار بکنیم. انقلابی، انقلابی است.

م. هوشیار
۲۰خرداد

رهبری

به شما و به ملّت ایران عرض می کنم که عزیزان من! انقلاب، سرمایه‌ی ممتاز و منحصربه‌فرد ملّت ما و کشور ما است. برای به‌دست آوردن انقلاب هزینه داده‌ایم؛ هزینه‌های سنگینی هم پرداخت شده است امّا صدها برابرِ آن هزینه‌ها، منافع وجود دارد؛ این یک تجارت پرسود است برای ملّت. بله، هشت سال جنگ هزینه بود، شورشها هزینه بود، تحریمها هزینه بود -اینها همه هزینه‌ی انقلاب است- امّا صدها برابر این هزینه‌ها، سود در این راه وجود دارد؛ هزینه‌ها و منافع و سودها از اوّل با هم همراه بودند؛ هم هزینه دادیم، هم سود بردیم. در جنگ، جوانان ما رفتند و به شهادت رسیدند امّا ملّت و مجموعه‌ی جوان کشور دستاوردهای بزرگی را از همان جنگ پرهزینه به‌دست آوردند. از اوّل، این هزینه‌ها و منافع با هم همراه بوده‌اند، منتها هرچه جلو آمدیم، هزینه‌ها سبک‌تر و قابل‌تحمّل‌تر، امّا منافع کلان‌تر و بیشتر شده است. امروز روزی است که

م. هوشیار
۱۹خرداد

گرچه من را میتوانی زود از سر وا کنی
تا سحر این پا و آن پا میکنم در وا کنی

آمدم دیگر بمانم پس مرا بیرون نکن
مشت خاک آورده ام که کیسه‌ی زر وا کنی

اول مهمانی از تو خواهشی دارم فقط
می شود زنجیر را از پای نوکر وا کنی

من خودم رسوای این و آن شدم با معصیت
پیش چشم خلق لازم نیست دفتر وا کنی

افتضاحی که به بار آورده ام شد دردسر
اصلاً اینجا آمدم که از سرم شر وا کنی

م. هوشیار
۱۸خرداد
سروده حمید برقعی برای مردم بحرینی

مقاومت مردم بحرین

سیدحمید رضا برقعی شاعر جوان آیئنی و نویسنده کتاب طوفان واژه ها شعری را برای حماسه برادران بحرینی سروده است.

این سروده حماسی به شرح زیر است:

 

باز از بام جهان بانگ اذان لبریز است
مثنوی بار دگر از هیجان لبریز است

بحر آرام دگر باره خروشان شده است
ساحل خفته پر از لولو مرجان شده است

دشمن از وادی قرآن و نماز آمده است
لشکر ابرهه از سوی حجاز آمده است

با شماییم شمایی که فقط شیطانی است
(دین اسلام نه اسلام ابوسفیانی است)

م. هوشیار
۱۷خرداد

رویارویی با مشکلات زندگی

طبیعت منبع الهام و زندگی شادمانه و خردمندانه است به این شعر زیبا و تمثیلی تأمل کنیم که چگونه ما هم باید از مدارا، پشتکار و ایمان به هدف برای رسیدن به مقصود خود کمک بگیریم:
جدا شد یکی چشمه از کوهسار
به ره گشت ناگه به سنگی دچار
به نرمی چنین گفت با سنگ سخت
کرم کرده راهی ده ای نیکبخت
گران سنگ تیره دل سخت سر
زدش سیلی و گفت : دور ای پسر

م. هوشیار
۱۶خرداد

این خطا است که گمان کنیم انقلابی فقط آن کسی است که در دوران امام بوده است، یا در دوران مبارزات در کنار امام بوده است؛ نه، بعضی کأنّه این‌جور خیال میکنند که انقلابیّون آن کسانی هستند که در دوران امام یا در دوران مبارزات یا در دوران حکومت امام بزرگوار حضور داشتند، در کنار امام بودند؛ نه، اگر معنای انقلابی را این بگیریم، انقلابی همین ما پیروپاتال‌ها خواهیم بود. انقلاب مال همه است؛ جوانها انقلابی‌اند و می توانند انقلابی باشند، با آن معیارها و شاخصهایی که عرض خواهم کرد. می تواند یک جوانِ امروز از من سابقه‌دار در انقلاب، انقلابی‌تر باشد؛ همچنان‌که در دوران دفاع مقدّس دیدیم کسانی بودند که جان خودشان را کف دست گرفتند در راه این انقلاب و در راه اِنفاذ(اجرا کردن) فرمان امام به جبهه رفتند، جانشان را فدا کردند؛ انقلابیِ صددرصد، انقلابی کامل، آنها هستند؛

م. هوشیار
۱۵خرداد

رهبری

امام خمینی مسیر ملّت ایران را تغییر داد، ریل را عوض کرد؛ ما را به‌سمت هدفهای بزرگ حرکت داد. این هدفها که انقلاب و امام انقلاب، ما را به‌سمت این هدفها حرکت دادند و جامعه‌ی ایرانی را به این سمت رهنمون شدند، فوق‌العاده حائز اهمّیّت است. این هدفها خلاصه می شود در حاکمیّت دین خدا. حاکمیّت دین خدا به‌معنی عدالت اجتماعیِ به‌معنای واقعی است، به‌معنای ریشه‌کنی فقر است، به‌معنای ریشه‌کنی جهل است، به معنای ریشه‌کنی استضعاف است؛ حاکمیّت دین خدا به‌معنای برقراری منظومه‌ی ارزشهای اسلامی است، [به‌معنای‌] ریشه‌کنی آسیب‌های اجتماعی است، [به‌معنای‌] تأمین سلامت جسمی و سلامت اخلاقی و معنوی و پیشرفت علمی کشور است، [به‌معنای‌] تأمین عزّت ملّی و هویّت ملّی ایرانی و تأمین اقتدار بین‌المللی است، [به‌معنای‌] فعّال کردن ظرفیّتهایی است که خداوند در این سرزمین قرار داده است؛ اینها همه در حاکمیّت دین خدا مندرج است و امام ما را به این سمت حرکت داد؛ درست نقطه‌ی مقابل آن راهی که در رژیم طاغوت ما را به آن سمت می کشاندند و می بردند.

م. هوشیار
۱۴خرداد

امام خمینی و شهید مطهری

شهید مطهری می فرمودند:

« من که قریب دوازده سال در خدمت این مرد بزرگ تحصیل کرده ام، باز وقتی که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایی از روحیه او درک کردم که نه فقط بر حیرت من، بلکه بر ایمانم نیز اضافه کرد. وقتی برگشتم، دوستانم پرسیدند چه دیدی؟ گفتم چهار تا «آمَنَ» دیدم:

1- آمَنَ بِهَدَفِه به هدفش ایمان دارد. دنیا اگر جمع بشود نمی تواند او را از هدفش منصرف کند.

2- آمَنَ بِسَبیلِه به راهی که انتخاب کرده ایمان دارد. امکان ندارد بتوان او را از این راه منصرف کرد. شبیه همان ایمانی که پیغمبر به هدفش و به راهش داشت.

م. هوشیار
۱۳خرداد

امام خمینی و کودک

انسان می ‏تواند نقایص خود را مبدل به کمالات، و رذایل خویش را تبدیل به خصایص حمیده، و سیئات خود را مبدل به حسنات نماید. و این که معروف است: «فلان خلق زشت یا فلان صفت رذیله از ذاتیات است و قابل تغییر نیست»، اصلی ندارد و حرفی بی ‏اساس و ناشی از قِلّت تدبر است.

م. هوشیار
۱۲خرداد

ابوترابی

توی اردوگاه چند تا پناهنده داشتیم. یکی از آنها آدم بی قید و بندی بود که با رفتارش همه را اذیت می کرد؛ یک دست پاسور داشت که چند وقت یک بار پاسور بازی می کرد. یک روز وقتی نبود یکی از بچه ها پاسورهایش را پاره کرد. وقتی برگشت و ورق های پاره شده را دید عصبانی شد و به قرآن بی احترامی کرد، چند تا از بچه ها به طرفش رفتند فرار کرد توی اتاق و در را بست. به حاج آقا خبر دادند زود آمد دم در اتاق ایستاد،

م. هوشیار