پیام رسان ایرانی سروش، جایگزینی برای تلگرام (مصاحبه با مدیر پروژه سروش)
مدیر پروژه سروش: یکسال بعد ۱۰ میلیون کاربر داریم
نرمافزار سروش دقیقا یکسال قبل و در بهمن ۹۴ نسخه آزمایشی خود را به بازار عرضه کرد و تاکنون نزدیک به ۷۰۰هزار کاربر فعال دارد و حالا قرار است تا پایان زمستان امسال به طور رسمی رونمایی شود.
نرمافزار«سروش» یک پیام رسان ایرانی است که میخواهد با امکانات تازهاش مخاطبان وطنی را به خود جذب کند. نرم افزاری که دستپخت جمعی دانشجویان دانشگاه شریف است و امید و آرزوهای زیادی برایش دارند.
به گزارش مجله مهر نرمافزارهای پیامرسان از وقتی سروکلهشان به تلفنهای همراه پیدا شد، کاربران را حسابی گرم خودشان کردند و هربار با امکانات تازهای آنها را شگفت زده کردند. نرم افزارهایی که حالا طوری میان مردم جا باز کردهاند که گویا زندگی بدون آنها برای کاربرانشان غیرممکن شدهاست. اما میان بحبوحه نرمافزارهای پیام رسان قدرتمند خارجی، عدهای از دانشجویان و فارغ التحصیلان دغدغهمند دانشگاه شریف گروهی تشکیل دادهاند و نرمافزار پیامرسان «سروش» را راه انداختهاند. نرم افزار تازه وارد و خوش دستی که بچهها امید دارند باتوجه به امکانات بومی و تازهای که قرار است ارائه کند میان کاربران ایرانی خود حسابی جا باز میکند. به بچههای طراح «سروش» سر زدیم تا از حال و هوایشان باخبر شویم.
دغدغه فرهنگی و فنی داشتیم
نرمافزار سروش دقیقا یکسال قبل و در بهمن ۹۴ نسخه آزمایشی خود را به بازار عرضه کرد و تاکنون نزدیک به ۷۰۰هزار کاربر فعال دارد و حالا قرار است تا پایان زمستان امسال به طور رسمی رونمایی شود. «سیدجعفر خورشاد» مدیر پروژه سروش درباره شکلگیری سروش و تیم سازندهاش میگوید:« یک عده از دوستان دغدغه فرهنگی داشتند و عدهای هم دغدغه فنی داشتند و حس میکردند که یک پیامرسان میتواند امکاناتی داشته باشد که متناسب با نیازهای بومی باشد که هیچکس به جز یک پیامرسان داخلی نمیتواند آن را ارائه دهد. به همین خاطر حدود ۲۰ماه پیش پروژه پیام رسان داخلی سروش کلید خورد و دقیقا یکسال پیش نسخه آزمایشی آن ارائه شد. از تابستان امسال به خاطر حمایتهای سازمان فضای مجازی نرمافزارهای داخلی دیگری هم وارد کار شدند تا در این زمینه فعالیت کنند.»
در تولید پیامرسان نباید از رقابت جا ماند
در رقابت تنگاتنگ نرمافزارهای خارجی سروش میخواهد با قدرت وارد شود و کاربران ایرانی را باتوجه به امکانات بومی و خاص خود حسابی شگفت زده کند. آقای خورشاد درباره این رقابت تنگاتنگ میان نرمافزارهای پیامرسان میگوید:« مهمترین کار در پیامرسانی توسعه آن است. یک زمانی فروش تلگرام به گوگل مطرح شد و ظرف یک هفته نرمافزار واتس آپ هم نسخه تحت وب خودش را عرضه کرد تا در این مورد جا نماند. بازار خیلی رقابتیست. شما در تولید چنین برنامههایی وقتی میبینید یک ابزاری را مردم معموالا استفاده میکنند و بین آنها جاافتادهاست؛ شما هم مجبورید آن را ارائه بدهید. نکته دیگر هم این است که وقتی مردم به یک سبک عادت کردهاند شما نباید این عادت را بهم بزنید. چون ارتباط نمیگیرند.»
پیامرسان داخلی میتواند امکانات بیشتری نسبت به خارجیها ارائه میکند
ضرورت داشتن یک پیامرسان داخلی و اینکه اصلا چرا باید پیامرسان داخلی داشتهباشیم؟ و یک پیامرسان داخلی چه مزایایی میتواند داشته باشد؟ سوالی ست که احتمالا آقای خورشاد و تیم کاری سروش بارها به آن جواب دادهاند و حالا آقای خورشاد جواب آن را به ما نیز میگوید:« برای این موضوع دلایل زیادی وجود دارد. به طور مثال ۲۰درصد پهنای باند ما را تلگرامی که سرورهایش در ایران نیست اشغال میکند. یکی از دعواهای این روزهای مسئولین ما با تلگرام این است که باید سرورهایش را به ایران بیاورد. مردم ما باید برای استفاده از تلگرام باید اینترنت بخرند. اما اگر پیامرسان داخلی باشد و یا سرورهای پیام رسان داخل کشور باشد دیگر سرویس اینترنت داخلی میتواند کار پیام رسانی را انجام دهد.آن شرکتی هم که ما از او اینترنت میخریم خودش باید از جای دیگری اینترنت بخرد. اما اگر شما به سرویس خودش متصل شوید دیگر لازم نیست پول اینترنت خارجی را زیاد بدهید. تلگرام در این دوسال ۲۰درصد حجم اینترنت کاربرانش را به طور میانگین مصرف میکند. این درحالی ست که آپارات بعد از سالها تلاش توانسته به حجم ۱۷درصد برسد. نکته بعد برای لزوم داشتن یک پیام رسان داخلی این است که پیامرسانهای خارجی نمیتوانند امکانهای بومی عرضه کنند. به طورمثال نمیتوانند سرویسهای مبتنی بر مکان مثل سرویس نزدیکترین شعبه بانک،رستوران،سینما و یا سرویسهای زیرساختی مثل سرویس پرداخت ارائه کنند که پیامرسان داخلی میتواند این خدمات خوب را به کابرانش ارائه کند.»
در سروش امکانات زیادی را تجربه میکنید
بچههای سروش معتقدند تلگرام و نرمافزارهای پیامرسان رقبایشان هستند اما آنها نسخه ایرانی و کپی شده هیچکدام از نرمافزارهای مشهور نیستند. چون امکاناتی را ارائه میدهند که رقبایشان تاکنون نداشتهاند و حالا میخواهند در این رقابت تلاششان را برای جذب مخاطب انجام دهند:«پیامرسانها همگی یکسری مختصات مشترک دارند آن پیغام رساندناست. اما درکنارش ویژگیهای دیگری وجود دارد. به طور مثال امکان داشتن کانال را خیلی از نرمافزارها نداشتند و حتی هنوز ندارند. اما وقتی در تلگرام استقبال صورت میگیرد عده زیادی به سمتش میروند. امکان گفتگوی صوتی را نیز اینبار تلگرام ندارد که بقیه دارند. ما در سروش تماس صوتی بسیار با کیفیت داریم طوری که برایش ادعا هم میکنیم. حتی شما در سروش میتوانید با تلفن ثابت تماس برقرار کنید. کانالهای ما نیز دوطرفهاست که کار را برای ادمین و کاربران راحتتر میکند. در کانالهای تلگرامی کاربر پیام را برای ادمین ارسال میکند. ادمین اگر خوشش آمد پیام را در کانال کپی میکند. اما در کانال ما به صورت تحریریهای ست اگر ادمین خوشش آمد میتواند تایید کند و مستقیما منشر شود. شما برای خرید باید بروید و حساب بانکی و مشخصاتتان را در یک سایت پذیرنده وارد کنید. اما با همکاری فروشگاهها در سروش میتوانید اگر از جنسی خوشـتان آمد فقط یک دکمه بزنید و آن را بخرید. هم کار راحتتر میشود و هم اینکه دردسرکاربر به لحاظ رمز دوم و شماره کارت حذف میشود.»
سال بعد ۱۰ میلیون کاربر خواهیم داشت
سروشیها امید زیادی به نرمافزارشان دارند و معتقدند باتوجه به امکانات بومی که ارائه دادهاند زمین بازی را به نفع خودشان تغییر دادهاند و حالا در حال توسعه زیرساختهایشان هستند تا بتوانند کاررا بهتر جلو ببرند و معتقدند برگ برندههای زیادی دارند. آقای عیسی ایمان زاده مدیرفنی سروش میگوید بچه ها آنقدر به نرمافزارشان تعصب دارند که سعی میکنند تمام فعالیتهای پیامرسانی روزانهشان را در آنجا انجام دهند و معتقد است که اگر سروش به مخاطبانش خوب سرویس بدهد. خیلی زود به سمت سروش حرکت میکنند. برای همین همگی پیش بینی میکنند که باتوجه به رونمایی رسمی پایان سال و حمایتهای ارگانهای داخلی قطعا سال بعد با بیش از ۱۰ میلیون کاربر خواهند داشت.