اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

۳۲ مطلب در تیر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱تیر

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم.....
موجیم که آسودگی ما عدم ماست...(صائب)

م. هوشیار
۳۰تیر

نامه باورنکردنی شهید ذبیح الله عالی درباره حقوقش

۸۰ یا ۴۰۰ شاید هم کمی بیشتر و هنوز صلاح نیست پرده رسوایی اش بیفتد، حقوق های نجومی و نامتعارف که برخی مدیران ارشد نهاد های دولتی دریافت می کنند، در همین حال و هوا انتشار این دست فیش های حقوقی در شبکه های اجتماعی، تصویری از نامه شهیدی منتشر شده، شهید ذبیح الله عالی نوشته است زمین زراعی دارم و درآمدم خوب است لطفا دوهزار تومان از حقوق ماهیانه من کسر کنید؛ چنین نگاهی در سال های دفاع مقدس پیروزی رزمندگان را منجر شد، نامه زیر نمونهٔ خوبی است برای سنجش رفتار مسئولین که امروز در ادارات و نهادهای دولتی حقوق می‌‌گیرند و عملاً ادارات دولتی را میدان مسابقه‌ای کرده‌اند برای کار کمتر و دریافتی بیشتر.

 

نامه باورنکردنی شهید ذبیح الله عالی درباره حقوقش

م. هوشیار
۲۹تیر
اگر چه در گذشته در خصوص این موضوع مطالبی را ارائه کرده ایم اما شیوع این معضل در جامعه ما را بر آن داشت تا باز هم نگاهی به تیپ های امروزی جوانان بیاندازیم .
 
صراط: فیلم بالای 18 سال است. مردی با لباسی نارنجی زانو زده و سر بریده می شود و او که ایستاده با افتخار چاقو را با ریش خود پاک می کند. در فیلمی دیگر زنی را آتش می زنند و مرد با دستی به ریش بلندش ذکری را می گوید که زیرنویس می شود اما در سطح شهر خودمان افرادی را با همان شکل و شمایل می بینیم...
م. هوشیار
۲۸تیر

شادی و غم

تمثیل درمانی

حکایت سقراط و مرد رنجیده
روزی سقراطِ حکیم مردی را دید که خیلی ناراحت و متاثر بود. علت ناراحتی اش را پرسید. شخص پاسخ داد: در راه که می آمدم یکی از آشنایان را دیدم. سلام کردم. جواب نداد و با بی‌اعتنایی و خودخواهی گذشت و رفت و من از این طرز رفتار او خیلی رنجیدم .
سقراط گفت: چرا رنجیدی؟ مرد با تعجب گفت:
خوب معلوم است که چنین رفتاری ناراحت کننده است.
سقراط پرسید: اگر در راه کسی را می‌دیدی که به زمین افتاده و از درد به خود می‌پیچد، آیا از دست او دلخور و رنجیده می شدی؟
مرد گفت: مسلم است که هرگز دلخور نمی‌شدم. آدم از بیمار بودن کسی دلخور نمی‌شود.

م. هوشیار
۲۷تیر

دست رهبری و قرآن

گزارشی از توجه رهبر انقلاب به تلاوت مصطفی اسماعیل

«مثل مصطفی اسماعیل بخوان!»

آقا یک روز به من فرمودند: "آقای فاطمی! حیفت نمی­‌آید که مصطفی اسماعیل نمی‌خوانی؟ " مصطفی اسماعیل از قراء بسیار بزرگ و درجه‌ی یک مصر است. گفتم که آقا مصطفی اسماعیل مشکل است، چون لحنش خیلی گسترده و قوی است. فرمودند: "از شما خیلی بعید است! یعنی چی؟ اگر بخواهی، می­توانی.

اواخر دهه‌ی چهل که هنوز نوار کاست رایج نبود، آیت‌الله خامنه‌ای به‌زحمت رادیویی تهیه می‌کرد تا از رادیو صوت‌العرب قرائت‌های مصطفی اسماعیل را بشنود. آن سال‌ها به‌خاطر سختگیری‌ها و تلاش گسترده‌ی رژیم شاه برای رواج فساد در جامعه، در بین مردم توجه چندانی به قرآن وجود نداشت و فعالیت‌های قرآنی بسیار کمرنگ بود:
«گاهى کسانى پیدا مى‌شدند و یک کارهاى قرآنى مى‌کردند؛ اما خیلى در سطح پایین بود. یادم است که همین آقاى شیخ ابوالعینین به مشهد آمد، من تازه از زندان آزاد شده بودم. ایشان در ایوان مقصوره‌ى مسجد گوهرشاد قرآن تلاوت مى‌کرد. شاید صد نفر آدم نشسته بودند و همین‌طور مجلس را تماشا مى‌کردند و نمى‌فهمیدند که قرآن چیست؛ چون رهگذر بودند و دیده بودند که این‌جا مجلسى است، همان‌جا هم نشسته بودند.»[۱]

آیت‌الله خامنه‌ای که از سال ۴۳ درس‌های تفسیر قرآنش را در مشهد شروع کرده بود،
م. هوشیار
۲۶تیر

برجام یک ساله شد، جام زهر 28 ساله...

امام خمینی و جام زهر

بعد از سال ها اصرار بر روی حق هسته ای و با ایجاد موانع و تهدیدات و تحریم های دشمنان، با تغییر دولت جمهوری اسلامی ایران و پس از مذاکرات برای رفع محدودیت های ایجاد شده، و به نتیجه رسیدن مذاکرات، و در نهایت پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، تایید شورای امنیت ملی، رهبری به صورت مشروط توافق نامه موسوم به برجام را تایید کردند و این توافق نامه وارد مرحله اجرا شد.

23 تیرماه 1395، یک سال از این رویداد مهم می گذرد. اما اگر تاریخ انقلاب را بررسی کنیم، به رویدادی مشابه برجام بر می خوریم که درس ها و عبرت های فراوانی را به همراه دارد؛ ماجرای پذیرش قطعنامه 598.

برخی از تشابهات برجام و قطعنامه 598:

1- هر دو مورد در تیرماه به نتیجه رسیدند. (23 تیر 94 برجام، 29 تیر 66 صدور قطعنامه 598 و 27 تیر 67 پذیرش قطعنامه در ایران)

2- در هر دو مورد در مراسم حج حادثه ای اتفاق افتاده و تعدادی از زائران ما به شهادت رسیدند. (6 ذی الحجه 1366 و 10ذی الحجه 1394)

م. هوشیار
۲۵تیر

علت نوشیدن جام زهر

علت نوشیدن جام زهر

25 تیر سال‌روز جلسه‌ای است که مسئولان کشور برای پایان جنگ، تصمیم به پذیرش قطع‌نامه (جام زهر) گرفتند.

 

«قطع‌نامه را هم که امام قبول کرد، به خاطر این فشارها نبود. قبول قطع‌نامه از طرف امام، به خاطر فهرست مشکلاتی بود که

م. هوشیار
۲۴تیر

مصباح

پایبندی به اصول و ترویج حق راه رسیدن به وحدت و همدلی(1)

امام خمینی به دیگران می‌گفتند حتی اگر شده دور هم بنشینید و با هم چای بخورید و این جلسات را ادامه دهید.

از جمله دستورهای اکیدی که اهل بیت(ع) به دوستانشان دادند و غالباً مغفول واقع شده، مضمون این حدیث است: تَزَاوَرُوا وَ تَلَاقَوْا وَ تَذَاکَرُوا أَمْرَنَا وَ أَحْیُوه؛ [1] با هم به صورت طرفینی ملاقات کنید؛ درباره امر ما با هم صحبت و افزون بر این، امر ما را احیا کنید. ایشان از دوستانشان که از شهرستان‌ها و جاهای دیگر نزدشان می‌آمدند می‌پرسیدند آیا شما با هم ارتباط دارید و با هم گفت‌وگو می‌کنید؟ آیا اطعام می‌کنید و همدیگر را دعوت می‌کنید؟

م. هوشیار
۲۳تیر

رهبری

این‌که شما میگویید «ما چگونه برخورد کنیم؟» ببینید؛ شما با تبلیغات کار کنید. یعنی همان حربه‌ای را که افراد مورد نظر شما برای سست کردن اعتقاد به حجاب به کار می برند، شما هم به کار ببرید. یعنی شما درباره‌ی حجاب بنشینید واقعاً تحقیق کنید، فکر کنید، از لحاظ دینی هم مثلاً درباره‌اش بحث کنید، یا از بحثهایی که شده استفاده کنید. از لحاظ اجتماعی هم روی همین مسأله‌ی کیفیّت حجاب تکیه کنید؛ به ترویج دیدگاه خودتان بپردازید؛ آن چیزی که به نظرتان درست است، آن را بگویید؛ این دغدغه را هم که اینها می آیند تمایل به حجاب را در دلِ مردم از بین می برند، نداشته باشید؛ حجاب از بین نمی رود.

م. هوشیار
۲۲تیر

روحیه انقلابی گری مترادف با افراط نیست؛

چرا حزب اللهی ها لقب افراطی گرفتند؟

مترادف کردن برخی از اقدامات و ارزش ها به افراط گری و افراط در سال های پس از انقلاب همواره از سوی عده ای دنبال می شده و در چند سال اخیر، کاربرد آن بیشتر شده است.

به گزارش گروه سیاسی فرهنگ نیوز، اصطلاحاتی چون افراط همواره با خود بار منفی را به دنبال دارند و زیاده روی بیش از اندازه در عملی را نشان می دهند. در فرهنگ لغات معین، افراط به معنای زیاده روی و از حد درگذشتن است. در لغت نامه دهخدا آمده است، فرق میان افراط و تفریط آن است که افراط از حد درگذشتن در جانب کمال و زیادت است و تفریط از حد درگذشتن در جانب نقصان و تقصیر بکار می رود.

چه کسانی افراطی هستند؟

م. هوشیار
۲۱تیر

داستان برنامه «از لاک جیغ تا خدا» زمانی جذاب‌تر می‌شود که شما بدانید یکی از مجری های برنامه نیز یکی  از متحول‌های پشت‌صحنه است که بعد از همکاری با گروه در برنامه «کدبانو» که برنامه دیگری از این تیم است، تصمیم به محجبه شدن گرفت و حالا علاوه بر بودن کنار اعضای برنامه همسر آقای کارگردان نیز شده است.

گفتگو با «هاشم تفکری بافقی» سازنده «از لاک جیغ تا خدا»:

برای تبلیغ حجاب بهتر است درباره‌اش حرف نزنیم!

داستان برنامه «از لاک جیغ تا خدا» زمانی جذاب‌تر می‌شود که شما بدانید یکی از مجری های برنامه نیز یکی از متحول‌های پشت‌صحنه است که بعد از همکاری با گروه در برنامه «کدبانو» که برنامه دیگری از این تیم است، تصمیم به محجبه شدن گرفت و حالا علاوه بر بودن کنار اعضای برنامه همسر آقای کارگردان نیز شده است.

ترویج حجاب و برنامه‌سازی در این حوزه همواره یکی از دغدغه‌های مهم مسئولان کشور بوده است. دغدغه‌ای که هیچ‌گاه به یک برنامه و راهکار درست منجر نشد و هرساله شاهد حضور برنامه‌سازی‌ها و مراسم‌هایی در تضاد با این حکم شرعی خداوند بوده‌ایم. دغدغه عفاف و حجاب از سوی مسئولان هر بار به شکل‌های مختلفی به‌صورت عمومی مطرح می‌شود. از نمایش عکس‌های افراد بدحجاب در مجلس شورای اسلامی تا تشکیل گروه امنیت اخلاقی نامحسوس که هر بار با حواشی فراوانی روبرو بوده است. همه این‌ها در حالی است که هرساله این معضل عمیق‌تر می‌شود تا این سؤال بارها و بارها تکرار شود که به‌راستی برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب چه‌کاری باید انجام داد؟

م. هوشیار
۲۰تیر

شعر اصلا قرار نبوده تو زیباترم کنی

اصلا قرار نبوده تو زیباترم کنی

یا سوژه ی نگاه کس دیگرم کنی

زیبایی از درون خودم جلوه می کند

باید شبیه آینه ها باورم کنی

ابر سیاه پر تپشم، نم نمک ببار

با قطره های شوکت خود تا ترم کنی

م. هوشیار
۱۹تیر
هاشمی

 

ماجرای اعتراف تاریخی هاشمی در جلسه با رهبر انقلاب/"برای استدلالهایتان درباره نفی ارتباط با آمریکا جواب نداریم"

هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که جزو شخصیت‌های علاقمند به تعامل با آمریکا شناخته می‌شود در جاهای مختلف به صورت صریح اعتراف کرده که به استدلالهای رهبر انقلاب در رد تعامل با آمریکا جوابی ندارد.

گروه سیاسی - رجانیوز، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب طی یک ماه گذشته در دو دیدار (دیدار مسئولان نظام در تاریخ 25 خرداد و دیدار دانشجویان در تاریخ 12 تیر) به اعتراف برخی مسئولان کشور درباره غلط بودن استدلال‌ها درباره ضرورت تعامل و مصالحه با آمریکا اشاره  کردند. ایشان در دیدار دانشجویان گفتند که یکی از این افراد از روسای جمهور پیشین کشورمان بوده است که به استدلالهای من در رد ایجاد ارتباط با آمریکا جوابی نداشته و به این مسئله اذعان نیز کرده است.(متن کامل فرمایش رهبر معظم انقلاب در پانویس یک قابل مشاهده است)

م. هوشیار
۱۸تیر

امام جمعه موقت تهران گفت: می‌گویند بودجه نیست، نه، بودجه هست ولی در کنار بودجه‌های کلان، دزد فراوان هم هست، آیا مسئولان مربوطه خواب بودند؟ این همه غارت و دزدی انجام شد اما مسئولان خواب بودند؟

آیت‌الله موحدی‌کرمانی در خطبه‌های نمازجمعه تهران:

بودجه هست ولی دزد هم فراوان است/ برخی مدیران بیش از 200 میلیون تومان حقوق می‌گیرند/ آیا مسئولان خواب بودند این همه دزدی شد؟

امام جمعه موقت تهران گفت: می‌گویند بودجه نیست، نه، بودجه هست ولی در کنار بودجه‌های کلان، دزد فراوان هم هست، آیا مسئولان مربوطه خواب بودند؟ این همه غارت و دزدی انجام شد اما مسئولان خواب بودند؟

آیت‌الله موحدی‌کرمانی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت با اشاره به فیش‌های حقوقی نجومی برخی مدیران دولتی اظهار داشت: مردم و مسئولان باید بدانند ثروتی که به عنوان بیت‌المال در کشور ما وجود دارد مانند خونی است که در بدن جریان دارد، این خون باید به تمام اعضا برسد، اگر به تمام اعضا نرسد، آن عضو فلج می‌شود و چه بسا منجر به مرگ انسان می‌شود یا انسان را ناقص و علیل می‌کند.

وی افزود: قرآن درمورد بیت‌المال می‌فرماید «اگر در بین شما سفیهی بود که مالک بود و مال و ثروت داشت، اما به خاطر سفیه بودن امکان استفاده درست از آن ثروت را نداشت، نباید پول را به دست او بدهید،‌ او را با پولش اداره کنید».

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه زمانی می‌توانیم روی پای خودمان بایستیم که اقتصاد سالم داشته باشیم،‌ گفت: زمانی اقتصاد مملکت سالم می‌شود که سرمایه‌ها، درست استفاده شود.

وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند بیت‌المال صاحب ندارد و هرچه بتوانند به هر عنوانی از بیت‌المال برداشت کنند، زرنگی محسوب می‌شود

م. هوشیار
۱۷تیر

امام خمینی و کودک

جوان‏ها جدیدالعهد هستند به ملکوت عالم، و نفوسشان پاک‏تر است و هر چه بالاتر بروند اگر چنانچه مجاهده نکنند و تحت تربیت واقع نشوند، هر قدمى که به بالا بردارند و هر مقدارى که از سنشان بگذرد، بعیدتر مى ‏شوند از ملکوت اعلى و اذهانشان کدورتش بیش‏تر مى‏ شود، و لهذا تربیت ‏ها باید از اول باشد

م. هوشیار
۱۶تیر

 

متن شعر حماسی مشترک 4 شاعر انقلاب +بهمراه صوت مداحی دکتر میثم مطیعی:

ای دوستان که در صف اول نشسته اید! ، مردم هنوز چشم به راه عدالت اند...

انتشار شعر مشترک چهار شاعر انقلاب که توسط حاج میثم مطیعی پیش از خطبه های نماز عید فطر اجرا شد+صوت
گروه سیاسی-رجانیوز: غزل مثنوی که توسط آقایان علی‎محمد مودب، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‎پور و محمد قائمی‎راد سروده شده پیش از خطبۀ نماز عید فطر توسط میثم مطیعی اجرا شد و در ابیات زیادی با واکنش بسیار حاضران همراه بود:
 
یک ماه جرعه‎جرعه تو را یاد کرده‎ایم 
 دل را به اشتیاق تو آباد کرده‎ایم 
 
یک ماه دست‎های دعا بوده‎ایم ما 
یک ماه میهمان خدا بوده‎ایم ما 
 
یک ماه ماه دیده و خورشید دیده‎ایم 
یک ماه از تو گفته واز تو شنیده‎ایم 
م. هوشیار
۱۵تیر
شاید بر اساس سخنان رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان بتوان از همایش "دلولپسیم" به عنوان یک الگوی درست از تجمعات انتقادی دانشجویان نام برد.

 رهبر انقلاب در دیدار صمیمانه ­ی رمضانی خود با دانشجویان نکاتی را در رابطه با مدل درست تجمعات دانشجویان بیان کردند.

 

رهبر انقلاب در این دیدار در رابطه با لزوم حضور فیزیکی دانشجویان در صحنه های مختلف فرمودند:

 

" حضور جسمی -یا به قول شماها حضور فیزیکی- هم گاهی لازم است؛ اجتماعات لازم است، اجتماعات هیچ اشکالی ندارد، البتّه قانونی باشد. حالا یک وقت قانون یک جا ممکن است یک سخت‌گیری‌ای بکند، یک اشکالی داشته باشد، ایرادی ندارد؛ حالا بالاخره همیشه که همه‌چیز برطبق مراد انسان نیست؛ اجتماعات شما خوب است، اجتماع داشته باشید در مسائل مهم و به شیوه‌ی درست."

 

ایشان در ادامه به ذکر یک مدل درست از اجتماعات دانشجویی پرداختند و گفتند :

م. هوشیار
۱۴تیر

شعر زنده‌یاد آقاسی برای احمد متوسلیان

زنده‌یاد محمدرضا آقاسی در مثنوی بلندی به یاد حاج احمد متوسلیان می‌‌پردازد و می‌گوید که فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) آبروی خود را از امام(ره) کسب کرده است.

زنده‌یاد محمدرضا آقاسی که زندگی خود را وقف ائمه اطهار(ع) و ارزش‌های اسلامی و انقلابی کرده بود، در مثنوی بلندی با عنوان «یک قوم تو را شهید می‌دانند» به شخصیت حاج احمد متوسلیان، فرمانده لشکر محمد رسول‌الله(ص)، می‌پردازد. شاعر با زبان شعر تأکید دارد که سرباز امام(ره) آبروی خود را از امام(ره) کسب کرده است.این سروده به همراه فایل صوتی شاعر به مناسبت ایام حضور حاج احمد متوسلیان در سوریه و لبنان و حادثه مفقود شدن این سردار رشید اسلام بازنشر می‌شود:

 

«گر کشته و گر اسیری ای احمد!
در خاطر من نمیری ای احمد!

تا چرخ به دور خویش می‌چرخد
بر مصر دلم امیری ای احمد!

ای یک تنه از هزاران افزون‌تر!
اسب تو ز صد سوار افزون‌تر!

م. هوشیار
۱۳تیر

 نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار رهبر انقلاب:

چگونه هم در برابر جریان غیر انقلابی ایستادگی کنیم، هم از دوقطبی شدن جامعه پرهیز کنیم؟

تحلیل ما اینست که IPC ، خصوصی سازی آموزش و پرورش، بین المللی شدن آموزش عالی، ورود ایران به WTO، اجرایی شدن FATF  و برنامه ششم توسعه، همچون تلاش ها برای برجام موشکی و حقوق بشر و منطقه، همگی قطعات یک پازل هستند که خروجی آن ، بر باد رفتن استقلال کشور است! مسئله‌ای که مدتی است تئوریزه کردن آن را هم آغاز کرده‌اند، در دانشگاه‌ها هم مدام بر آن تأکید می‌کنند؛ جدیداً پرروتر شده علنی مصاحبه می‌کنند که «استقلال کشور با رشد اقتصادی منافی هم هستند» و یا اینکه «در دهکده ی جهانی دیگر از استقلال سخن گفتن بی‌معناست»

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مجتبی رئیسی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب به سخنرانی پرداخت؛ متن سخنان وی به شرح زیر است:

 


انقلاب اسلامی در پیچی تاریخی قرارگرفته و چالش‌های جدیدی فرا روی آن است. چالش‌هایی که به ‌بهانه ی مسئله ی هسته‌ای آغازشده لکن به مسئله ی هسته‌ای ختم نخواهد شد.
 

اساساً مساله هسته‌ای از همان ابتدا بهانه بود! هم برای آمریکا، هم برای بزک‌کنندگان داخلی چهره آمریکا! تا آرزوی سی‌وچند ساله‌شان برای هم قدمی با آمریکا تعبیر شود! وگرنه تعداد سانتریفیوژهای منهدم شده و قلب اراک مطرح نیست! مسئله فراتر از این حرف‌هاست! مسئله، استحاله نظام و ساخت جمهوری اسلامی تقلبی است، که نقطه آغازین آن را ایدئولوژی‌زدایی از جمهوری اسلامی، بویژه سیاست خارجی آن قرار داده اند

م. هوشیار
۱۲تیر
سالهاست که عده‌ای از ترس اینکه مبادا ساده‌لوح و کوته‌نظر به شمار آیند، هر سخن راست و دروغی را که می‌خوانند یا می‌شنوند، سریع نزد این و آن تکرار می‌کنند، تا مبادا کسی آنان را احمق و بی‌خبر بشمرد! و در این میان، از آنجا که حکایت «کودک و پیراهن پادشاه» را شنیده‌اند، وقتی کسی پیراهن واقعی را بر تن مردم انکار کند، ساده‌لوحانه، و البته با ژستی روشنفکرمآبانه، تمام تلاششان را می‌کنند که به خود و دیگران بقبولانند که واقعا پیراهنی در کار نیست! 
 
جالب اینجاست که اندکی بعد، با چند کف و سوت، به این نتیجه می‌رسند که هرکه وجود این پیراهن واقعی بر تن مردم را ابراز کند، کوته‌نظر و احمق،‌ و بلکه دروغ‌گوست! آخر مگر می‌شود افراد باکلاس بگویند پیراهنی نیست، بعد واقعا پیراهنی در کار باشد!
این تازگی ندارد!
م. هوشیار