اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

برجام یک ساله شد، جام زهر 28 ساله...

شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۰۷:۰۸ ب.ظ

برجام یک ساله شد، جام زهر 28 ساله...

امام خمینی و جام زهر

بعد از سال ها اصرار بر روی حق هسته ای و با ایجاد موانع و تهدیدات و تحریم های دشمنان، با تغییر دولت جمهوری اسلامی ایران و پس از مذاکرات برای رفع محدودیت های ایجاد شده، و به نتیجه رسیدن مذاکرات، و در نهایت پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان، تایید شورای امنیت ملی، رهبری به صورت مشروط توافق نامه موسوم به برجام را تایید کردند و این توافق نامه وارد مرحله اجرا شد.

23 تیرماه 1395، یک سال از این رویداد مهم می گذرد. اما اگر تاریخ انقلاب را بررسی کنیم، به رویدادی مشابه برجام بر می خوریم که درس ها و عبرت های فراوانی را به همراه دارد؛ ماجرای پذیرش قطعنامه 598.

برخی از تشابهات برجام و قطعنامه 598:

1- هر دو مورد در تیرماه به نتیجه رسیدند. (23 تیر 94 برجام، 29 تیر 66 صدور قطعنامه 598 و 27 تیر 67 پذیرش قطعنامه در ایران)

2- در هر دو مورد در مراسم حج حادثه ای اتفاق افتاده و تعدادی از زائران ما به شهادت رسیدند. (6 ذی الحجه 1366 و 10ذی الحجه 1394)

3- در هر دو مورد برخی از مسئولین وقت مطرح می کردند که مردم از روند 8ساله خسته شده اند و انگیزه ای برای ادامه دادن به مبارزه به این روش را ندارند.

4- در هر دو مورد قیمت نفت کاهش شدید پیدا کرد.

5- در هر دو مورد میزان صادرات نفت ایران کاهش یافت.

6- در هر دو مورد برخی از مسئولین به ولی فقیه اصرار می کردند که تنها راه و بهترین روش ممکن همین است.

7- در هر دو مورد مسئولین امر مطرح می کردند که خزانه خالی است و جوابگوی ادامه راه نیست.

8- در هر دو مورد ولی فقیه به مسئولین راهکار برون رفت از مشکلات را نشان داده بود.

9- در هر دو مورد ولی فقیه در جزئیات دخالت نکردند.

10- در هر دو مورد مسئولین مطرح می کردند که با تغییراتی که در متن توافق نامه ایجاد کردند دستاورد بزرگی را برای ایران به دست آورده اند.

11- در هر دو مورد افراد یکسان و مشخصی در مذاکرات حضور داشته و افراد مشخصی از آن حمایت می کردند.

12- در هر دو مورد مسئولین از ورود امریکا به جنگ مستقیم با ایران هشدار می دادند.

13- در هر دو مورد قبل از توافق فشارها و خسارات بیشتر شد.

14- در هر دو مورد ولی فقیه از تخریب تیم مذاکره کننده جلوگیری کردند.

15- در هر دو مورد طرف مقابل بعد از کسب پیروزی ها و موفقیت ها در میدان عمل توسط ایران اسلامی حاضر به امتیاز دادن شدند.

16- در هر دو مورد طرف مقابل از انجام برخی تعهدات خود طفره رفت.

17- در هر  دو مورد پس از انجام تعهدات ایران، و گذشت مدت کوتاهی طرف مقابل تعهدات خود را زیر پا گذاشت.

18- در هر  دو مورد .....

موارد تشابه و البته تفاوت در بین این دو ماجرا زیاد بوده ولی به طور خلاصه می توان گفت تفکری قائل به ادامه مبارزه و تحمل سختی ها و عدم اعتماد به دشمن بود و تفکر دیگر قائل به صرف نظر از بخشی از اصول و گرفتن برخی از امتیازات از طریق مذاکره و توافق بودند.

باید صبر کنیم تا این برجام هم چند ساله شود و در مورد نتایج آن و تفکر که این جریان را پیش می بردند بحث کنیم.

 

#برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قطعنامه 598 به کتاب راز قطعنامه و مستند پس از خمینی(5) و نشریه رمز عبور (4) و پیام امام خمینی مراجعه نمایید.

نظرات  (۱)

 آنچه در این تحلیل مفقود است و نادیده گرفته شده است، چند مطلب است که من به یکی از آنها اشاره میکنم و آن این است که در همین توافقی هم که ما با آمریکایی‌ها در قضیه‌ی پنج بعلاوه‌ی یک و مسئله‌ی هسته‌ای کردیم، آمریکایی‌ها به آنچه وعده داده بودند عمل نکردند و کاری را که باید میکردند انجام ندادند. بله، به تعبیر وزیر خارجه‌ی محترم ما، روی کاغذ کارهایی را انجام دادند امّا از راه‌های انحرافی متعدّد، جلوی تحقّق مقاصد جمهوری اسلامی را گرفتند. شما نگاه کنید امروز در سرتاسر کشورهای غربی و کسانی که تحت تأثیر آنها هستند، همچنان معاملات بانکی ما دچار مشکل است، بازگرداندن ثروتهای ما در بانک‌های آنها دچار مشکل است، معاملات گوناگون تجاری‌ای که احتیاج به دخالت بانک‌ها دارد دچار مشکل است؛ وقتی دنبال میکنیم، تحقیق میکنیم و میگوییم چرا این‌جور است، معلوم میشود از آمریکایی‌ها میترسند. آمریکایی‌ها گفته‌اند که ما تحریمها را برمیداریم و روی کاغذ هم برداشتند امّا از طرق دیگر جوری عمل میکنند که اثر رفع تحریمها مطلقاً به‌وجود نیاید و تحقّق پیدا نکند. بنابراین، کسانی که امید میبندند به اینکه بنشینیم با آمریکا در فلان مسئله مذاکره کنیم و به یک نقطه‌ی توافقی برسیم -یعنی ما یک تعهّدی بکنیم، طرف مقابل هم یک تعهّدی بکند- از این غفلت میکنند که ما ناگزیر باید به همه‌ی تعهّدهای خود عمل کنیم [امّا] طرف مقابل با طُرق مختلف، با شیوه‌های مختلف، با خدعه، با تقلّب سر باز میزند و به تعهّدهایی که کرده است عمل نمیکند. این چیزی است که ما امروز در مقابل چشم خودمان داریم می‌بینیم؛ یعنی خسارت محض.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">