اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

رهبری و دانشجویان

با این‌که شما از اوضاع مملکت خبر دارید و وضع مردم را خوب درک می کنید، ولی چرا کاری انجام نمی دهید؟ اگر مسؤولان گوش نمی کنند، چرا با آنها برخورد نمی کنید و افراد لایق و قابل اعتماد و دلسوز برای ملت را جایگزین آنها نمی کنید؟ چرا باید بعضی اشخاص مصونیت آهنین داشته باشند و بعضی دیگر نه؟

از نظر من، هیچ کس مصونیت آهنین ندارد. همه در مقابل قانون و مسؤولیت های خودشان پاسخگو هستند و باید جواب بدهند. اما این‌که چرا من افرادی را نمی گمارم؛ پاسخ این است که طبق قانون عمل می کنم. گماشتن افراد، به عهده‌ی رهبری نیست. مهمترین و بیشترین بخشهای کشور، بخشهایی هستند که مسؤولیت گماشتن افراد در رأس آنها با رهبری نیست. طبق قانون، روالی وجود دارد؛ باید آن روال عمل شود. اعتراض به آنها هم، باز روال قانونی دارد که اگر مسؤولی کم‌کاری داشت و این ثابت شد، چگونه باید با او برخورد کرد. مجلس یکطور برخورد می کند، دستگاه قضایی هم یکطور برخورد می کند. بنابراین، کارها باید بر اساس روال قانون پیش برود.
مسائل کشور هم این‌گونه ساده و یکدست و قابل اندازه گیری با یک نگاه نیست که ما بگوییم فلان مسؤول توانست، یا فلان مسؤول نتوانست. مسائل کشور - چه کارهای اقتصادی، چه کارهای سیاسی و چه کارهای فرهنگی - پیچیده است. آن‌جایی که شما میبینید بنده به کسی اعتراضی میکنم، هنگامی است که جمع‌بندی همه‌جانبه‌ای نسبت به آن کار صورت گرفته؛ والّا این‌طور نیست که انسان بتواند از دور نسبت به کار مسؤولی، ارزیابیای کند و او را محکوم یا تأیید نماید. البته نتایج کارها بایستی در عمل دیده شود. چیزی که من همیشه به مسؤولان - چه مسؤولان قوّه‌ی مجریّه و چه مسؤولان قوّه‌ی قضایّیه - توصیه میکنم، عمدتاً این است که در برخورد با تخلّف، هیچ‌گونه رودربایستی ای با کسی نکنند.... مسؤولان قوّه‌ی قضایّیه هم همین‌طور؛ در حوزه‌ی کارِ خودشان نباید به‌هیچ‌وجه دچار رودربایستی و ملاحظه‌کاری شوند. اگر این احساس مسؤولیتِ بدون رودربایستی در مسؤولان بالا باشد، این امید وجود خواهد داشت که بسیاری از آن چیزهایی که به نظر ناهنجار می‌آید، برطرف شود.

 

بیانات رهبری در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر - ۱۳۷۹/۱۲/۲۲

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۱۴
م. هوشیار

رهبری

نظرات  (۲)

به نظرم آقا جواب قانع کننده ای ندادند
اولا اولین و مهمترین حرف قانون اساسی ولایت مطلقه فقیه است اگر بناست فقیه چیزی بگوید و دستگاه ها ع مل نکنند دو حالت دارد یا رهبری فقیه مورد نظر قانون نیست یا اساسا(اگر چه بعضی اوقات کم و بعضی اوقات بیشتر ) دارد البته من نمیخواهم رهبری هر روز یکنفر را از کار برکنار کند اما در صورت روشن شدن فساد یک قاضی بایدهشدار بدهد اگر نشد شخصا او را برکنار کند و اگر باز کارشکنی شد این بار رییس دستگاه قضا مورد توبیخ خواهد بود فکر میکنم قانون ولایت فقیه عملی نیست
و یه نکته دیگه امروز بیشترین رودربایسی با مسئولین دیده میشود والا دلیلی ندارد که فلان آقازاده مصونیت داشته باشد و نهایتا به خاطر مصالح حکومت در یک بازداشت گاه باکلاس باشد ولی امثال وحید مظلومی اعدام شود اساسا مطابق کدام قانون اسلامی باید 9 سال یک نفر را بازداشت کرد در حالی که هنوز در یک دادگاه صالحه محکوم نشده است باید او را محاکمه کرد و حکم او رابر اساس اسلام داد یعنی فقهای مااینقدر ضعیف التفقه هستند که نمیتوانند حکم او را بدهند(!)یا اینکه این حکومت است که برای حفظ این نظام حکومتی مجبور است دولا دولا شتر سواری کند؟!
پاسخ:
از اینکه مطلب رو مطالعه کرده و نظر دادید خوشحال شدم.

دو تا چیز را از هم تفکیک کنیم. اعدام فردی مثل مظلومین کار درستی بوده یا نه؟ چرا عدالت در بخشی رعایت می شود و در بخش دیگر نیست؟ (تبعیض)

در بخش اول سوال باید گفت که اتفاقا وقتی با افراد مفسدی که ضربه های اقتصادی شدیدی را به مردم تحمیل می کنند برخورد می شود باید امیدوار و خوشحال باشیم.

اما در بخش دوم سوال که اجرای قانون چرا برای همه یکسان نیست؟ باید گفت بعضی وقت ها اطلاعات من و شما کامل نیست.

در خصوص فردی که فرمودید چندین سال است که بازداشت شده و محاکمه نشده است، جای بحث دارد. به نظر شما نمی شد مثل مظلومین با این فرد برخورد کرد. برخورد دولت ترکیه با افرادی که کودتا کردند رو دیدید. اما اینکه طبق تصمیم شورای عالی امنیت و بعد از گذشت یکسال از انتخابات 88 یعنی بهمن سال 89 به دلیل تصمیمات و اقدامات برعلیه امنیت کشور اقدام به حصر خانگی این فرد شد که شاید به مصلحت خود فرد، مردم و حکومت بود. وگرنه طبق قانون محاکمه میشود. اتفاقا خیلی ها با محاکمه این افراد موافق هستند اما فقط باید دید که آیا بعد از محاکمه و اجرای حکم هم نظر دادگاه را می پذیرند یا شروع می کنند به بهانه تراشی و زیر سوال بردن دادگاه و ....

ظاهرا مشابه این تصمیم در طول تاریخ و در اسلام هم بوده است.


و اینکه فرمودید به خاطر مصالح حکومت، اول این که مصلحت اندیشی کلا چیز خوبی هست و این که حکومت به فکر مصلحت خودش باشد اصلا بد نیست. و مصلحت حکومت اسلامی به مصلحت خود مردم می باشد. پس عافیت طلبی را با مصلحت اندیشی تفکیک کنیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">