اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

۳۱ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۰مهر
اینگونه در قفس به رهایی نمی رسیم
بی ناخدا بدان به خدایی نمی رسیم

یک عمر صرف مدرسه و درس شد ولی
بی گریه بر حسین به جایی نمی رسیم
م. هوشیار
۲۹مهر

رهبری

بعضی‌ها از روی دشمنی، انقلابی را بد معنا میکنند، اما؛

انقلابی یعنی باسواد، منضبط، متدین، خردمند

 یک نسلی باید به وجود بیاید شجاع، باسواد، متدیّن، دارای ابتکار، پیش‌گام، خودباور، غیور؛ -البتّه خوشبختانه ما امروز در نسل جوان بسیاری از این خصوصیّات را داریم امّا این بایستی گسترش پیدا کند- چنین نسلی لازم داریم. بایستی ایمان داشته باشد، سواد داشته باشد، غیرت داشته باشد، شجاعت داشته باشد، خودباوری داشته باشد، انگیزه‌ی کافی برای حرکت داشته باشد، توان جسمی و فکریِ حرکت داشته باشد، هدف را در نظر بگیرد،

م. هوشیار
۲۹مهر

تـربیـت صحـیح...

بـه پــسراتـون یــاد نــدیــد..

 

مَــرد کــه گــریـه نـمیـکـنه..!؟

م. هوشیار
۲۸مهر

استاد عالی

امروز ما از سردار ملی و سالار ملی ـ ستارخان و باقرخان ـ می‌شنویم که برای استقلال و عزت وطن و آب و خاکشان مبارزه ‌کردند. اینها مشروطه‌خواه بودند و با استبداد داخلی می‌جنگیدند. همان موقع وقتی دیدند انگلیس‌ها در مشروطه نفوذ کرده‌اند و آنها هم دارند دم از مشروطه می‌زنند، در عین مبارزه با استبداد، با انگلیس‌ها هم مقابله می‌کردند، چون عزّت ایران را می‌خواستند. در آن گیر و دار که این خطر وجود داشت که از طرف انگلیس‌ها حذف شوند، از طرف کنسولگری روسیه برای ستارخان پیغام آمد که اگر به کنسولگری روسیه پناه بیاوری، ما از تو دفاع می‌کنیم و او آن جمله معروف را گفت که من زیر بیرق اباالفضل(ع) هستم، بیرق روسیه را نمی‌خواهم.

م. هوشیار
۲۷مهر

به نقل از پرتال بسیج دانش آموزی کشور: انتقادی تند و تیز از سطحی‌نگری بعضی از حزب‌اللهی‌ها روی منبر. این، مهم‌ترین بخش از یکی از سخنرانی های محرم امسال روحانی مشهور در دانشگاه امام صادق (ع) بود. حجت الاسلام «علیرضا پناهیان» که چند سالی می‌شود با سخنرانی‌های موضوعی‌اش در هیأت «میثاق با شهدا» مراسم دهه اول محرم دانشگاه امام صادق (ع) را به یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین مراسم مذهبی در تهران تبدیل کرده، در بخشی از سخنرانی شب چهارم محرم خود در این دانشگاه که با موضوع کلی «راز لذت بندگی و دوری از رنج زندگی» ضمن برشمردن ضعف‌های نظام تعلیم و تربیت در مدارس، از سطحی‌نگری بعضی از حزب‌اللهی‌ها و بسیجیان در پرداختن به موضوعات فرعی چون «بی‌حجابی» و «کنسرت‌ها» و فراموش کردن مسائل اصلی، به شدت انتقاد کرد.

م. هوشیار
۲۶مهر

شیر باشیم نه روباه

برو شیر درنده باش، ای دغل *** مینداز خود را چو روباه شل
چنان سعی کن کز تو ماند چو شیر *** چه باشی چو روبه به وامانده سیر؟

بخور تا توانی به بازوی خویش *** که سعیت بود در ترازوی خویش

م. هوشیار
۲۵مهر

حجاب در برابر نابینا

نامه 69 نهج‌البلاغه، نامه امیرالمؤمنین به حارث همدانی است. حارث همدانی یکی از بهترین یاران امیرالمؤمنین(ع) بود. در حالات او هست که هم فقیه است و هم صحابه خاص امیرالمؤمنان است. از قبیله همدان است. همدان طایفه‌ای در یمن است. امیرالمؤمنین (ع) مدتی از طرف پیغمبر در یمن مشغول تبلیغ بودند. لذا خیلی علاقمندان حضرت آنجا فراوان بودند. مرحوم سماوی در کتاب ابصار العین می‌نویسد، چهارده نفر از همدانی‌ها در کربلا به شهادت رسیدند. این نامه یکی از نامه‌های پرمایه نسبت به مسائل اخلاقی است. چرا حضرت به حارث نامه نوشتند؟ امیرالمؤمنین در حقیقت می‌خواست تکریم اصحابش را بکند. این نامه برای همه است. ولی به نام حارث همدانی است که این نامه به نام او بماند. مثلاً دعای کمیل، این دعا که برای کمیل نیست. امیرالمؤمنین چرا به کمیل یاد دادند؟ خواستند این دعا به نام این شهید بزرگوار همیشه جاودانه بماند. نامه سلمان فارسی، نامه 31 به امام حسن، خواستند تجلیل کنند.

م. هوشیار
۲۴مهر

محبت

20 عوامل محبت در احادیث اسلامى

مردى نزد پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) آمد و از حضرت سؤالاتى کرد از جمله پرسید: چه کنم تا مردم مرا دوست بدارند، حضرت فرمود: به مردم نیکى کن و چشم به داشته آنها نداشته باش و به آن طمع مکن تا تو را دوست بدارند.

1 - ایمان محور محبت
قَالَ الصَّادِقُ (ع) مَنْ أَحَبَّ لِلَّهِ وَ أَبْغَضَ لِلَّهِ وَ أَعْطَی لِلَّهِ فَهُوَ مِمَّنْ کَمَلَ إِیمَانُهُ
امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرکس به خاطر خدا دوست بدارد و به خاطر خدا دشمن بدارد و به خاطر خدا عطا کند، از کسانى است که ایمانش کامل شده است. امام باقر (علیه السلام) فرمود: اگر خواستى بدانى در تو خیرى هست، به دلت نگاه کن، اگر اهل طاعت خدا، فرمانبرداران را دوست دارد و از اهل معصیت خدا بدش مى آید، در تو خیرى هست و خداوند تو را دوست دارد. و اگر از اهل اطاعت بدش مى آید و از اهل معصیت خوشنود است، در تو خیرى نیست، و خداوند از تو ناخشنود است، و (بدان) که هر کسى با دوست خود خواهد بود. (یعنى در قیامت دوست با دوست است ).

م. هوشیار
۲۳مهر

زینب(س) پیامش این بود که اهداف حسین(ع) را بیان کند نه گریه. تا فرصت هست باید تبلیغ رسالت حسین(ع) را بدست گرفت و فلسفه شهادت حسین را بیان کرد بعد از شهادت حسین(ع) مبارزه با یزید تمام نشد بلکه مسئولیت سنگین تر شد و حفاظت از خون شهدا را باید داشته باشید.

شهید محمد علی خالوشاهان

م. هوشیار
۲۲مهر

یمن کربلاست

جنگ تحمیلی آل سعود برای انتقام از اراده ملت یمن است

نصرالله گفت که جنگ  تحمیلی عربستان علیه یمن نشانگر کینه و انتقامی است که نظام عربستان علیه یمن در سینه دارد و این میزان از قتل و کشتار و خرابی جنگی برای اهداف سیاسی نیست؛ بلکه کینه واهبی عربستان را نشان می‌دهد؛ کینه‌ای که می‌خواهد از اراده ملت یمن انتقام بگیرد.

م. هوشیار
۲۱مهر

عزاداری

 اگر توانستیم اهل بیت را بشناسیم و پیرو و خط گیرنده از آنان باشیم پیروز و در فردای قیامت خوشحالیم، و اگر پیرو آنان نباشیم و فقط روز تاسوعا و عاشورا سینه‌زنی کنیم بسیار ضرر کرده‌ایم که با هیچ چیز نمی‌توان آن را جبران کرد. ما باید مانند آنان زندگی کنیم و مانند ‌آنان بمیریم.

شهید احمد تقدسی

م. هوشیار
۲۰مهر
علیرضا زاکانی

انتظار بود به عنوان اولین رئیس جمهور جنایت صنعا را محکوم می‌کردید

 
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی خطاب به رئیس جمهور گفت: محکومیت حادثه چندماه قبل فرانسه به موقع بود، اما انتظار افکار عمومی این است که بعنوان اولین رئیس جمهور جنایت صنعا را محکوم میکردید.
 مهر: علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس و دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، در یادداشتی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، با اشاره به جنایت اخیر سعودی‌ها در صنعا، از تعلل رئیس جمهور د
م. هوشیار
۱۹مهر
دکترجلیلی در هیئت انصار الحسین قرچک:

در فرهنگ حسینی بار مسئولیت مدیران، «نجومی» است نه حقوق آنها/ امروز در کنار حقوقدان به «حدوددان» هم نیازمندیم/ اگر حقوق‌بگیران نجومی را «ذخیره انقلاب» نامیدید از فرهنگ حسینی بی‌خبرید

سالهاست رهبری فریاد می زنند که دایره امر به معروف و نهی از منکر نباید به چند مساله خاص محدود شود، باید به منکرات سیاسی- اقتصادی حساس و آگاه بود. در فرهنگ حسینی پایمال کردن حق محرومان منکر است.
 
سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی که در مراسم شب هشتم عزاداری سالار شهیدان در هیئت انصار الحسین قرچک حاضر شده بود، گفت: اگر در جامعه ارتباط بین نخبگان اعم از مسئولان سیاسی، مدیران اقتصادی و چهره های علمی با بدنه اجتماع قطع شد، فقر، فساد و تبعیض ریشه می دواند.
 
وی با بیان اینکه بزرگترین خطر برای نخبگان آن است که تکالیف اجتماعی واجب را عمل نکنند و برای خود حقوق توهمی قائل شوند، افزود:  التزام به حقوق مردم، مهم تر از دانستن حقوق مردم است. 
 
جلیلی تصریح کرد: امروز در کنار کسانی که حقوق مردم را بشناسند به «حدوددان» هم نیازمندیم که حد و مرز منافع و حقوق مردم را بر اساس موازین دینی هم بشناسند و هم به آن ملتزم باشند.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر کسانی که منابع مادی و ذخایر معنوی و آبروی نظام را تاراج می کنند، «ذخیره انقلاب» نامیدیم معلوم است از «حقوق مردم» و «تکالیف کارگزاران» در فرهنگ حسینی بی خبریم.
 
وی گفت: امام حسین علیه السلام در خطبه منا حقوق مردم و جامعه را به چهره های سیاسی و اجتماعی یادآوری می کنند، ما نیز امروز نیازمند یادآوری حقوق مردم و تکلیف مدیران هستیم. در فرهنگ حسینی بار مسئولیت مدیران نجومی است نه حقوق آنها. 
 
جلیلی خاطرنشان کرد: سالهاست رهبری فریاد می زنند که دایره امر به معروف و نهی از منکر نباید به چند مساله خاص محدود شود، باید به منکرات سیاسی- اقتصادی حساس و آگاه بود. در فرهنگ حسینی پایمال کردن حق محرومان منکر است.
 
وی با بیان اینکه معنویت جویی، عدالتخواهی و مبارزه با ستم ابعاد حرکت سیدالشهداست که در عرفه، منا و عاشورا تجلی دارد، تاکید کرد:  امام حسین علیه السلام نمی پذیرد در جامعه ای افراد ناتوان و درمانده دیده شوند ولی به آنها توجه لازم نشود. در فرهنگ حسینی دیدن افراد ناتوان و بی توجهی به آنها منکر است.
 
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: اگر در دیدن منکرات دایره نگاه ما حسینی شد اجازه نمی دهیم حقوق محرومان پایمال شود.
 
جلیلی در پایان با بیان اینکه با فرهنگ ایثار و عاشورایی است که انقلاب با صلابت مسیر خود را طی خواهد کرد، گفت: حرکتی که به جای توجه به دین و صلاح و رفاه مردم صرفا به دنبال رقابت برای کسب قدرت و افزونی ثروت باشد حسینی نیست.
 
م. هوشیار
۱۸مهر

شـب است امـا نـور چـهلچـراغ هـا و هـیات هـای عــزاداری ،


شـب های پـایـتخـت را آنـقدر روشـن کـرده تـا چـهره هـای آرایش کرده

 

و مـوهای فـشـن شـده دخـتران بـیش از قـبل دیــده شود.

م. هوشیار
۱۷مهر

شمر زمان

آزمون کربلا


خاک این عالم به بطنش شمرها دارد هنوز/
جـان ما ، بس آزمونِ کــربـلا دارد هنوز


قرن ها بگذشته از سوگ علی در چاه آب/
چــاه اما لای هر سنگش صدا دارد هنوز


این جهان هرگز دمی خالی نشد از عمرو عاص/
دست او در آستینش نیـــــزه ها دارد هنوز

م. هوشیار
۱۶مهر

با توام  ای دشت بی پایان سوار ما چه شد
یکه تاز جاده های انتظار ما چه شد


آشنای «لافتی الا علی» اینک کجاست؟
صاحب «لا سیف الا ذوالفقار» ما چه شد؟

م. هوشیار
۱۵مهر

امام خمینی

اگر براى پدران شما پیشامدى کند، یا خداى نخواسته کسى نسبت به پدر شما بى ‏احترامى کند، ناراحت مى‏ شوید؛ داد مى‏ زنید؛ در حالى که جلو چشمان شما عهدهاى الهى را مى‏ شکنند، اسلام را هتک مى‏ کنند، صدایتان در نمى ‏آید؛ حتى قلباً ناراحت نمى‏ شوید. اصولًا اگر ناراحتى در کار بود، صدایى بلند مى‏ شد.

وَ اللَّه یَقُولُ: «فلا تَخْشَوُا الناسَ وَ اخْشَوْنِ» و خدا مى‏ فرماید که از آنها نترسید. چه ترسى دارید؟ جز این نیست که شما را زندانى مى ‏کنند؛ بیرون مى‏ کنند؛ مى‏ کشند. اولیاى ما براى اسلام جان دادند؛ شما هم باید براى این امور آماده باشید و قال: «و الْمُؤمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ اوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُروُنَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَونَ عَنِ الْمُنْکَرِ ...»

م. هوشیار
۱۴مهر

کودک آخراازمان

شما که فعلًا قدرت ندارید جلو بدعتهاى حکام را بگیرید و این مفاسد را دفع کنید، اقلًا ساکت ننشینید. تو سر شما مى‏ زنند، داد و فریاد کنید؛ اعتراض کنید. انظلام نکنید. انظلام (تن به ظلم دادن) بدتر از ظلم است. اعتراض کنید؛ انکار کنید؛ تکذیب کنید؛ فریاد بزنید. باید در برابر دستگاه تبلیغات و انتشارات آنها دستگاهى هم این طرف به وجود بیاید تا هر چه به دروغ مى‏ گویند تکذیب کند. بگوید دروغ است؛ بگوید عدالت اسلامى این نیست که آنها ادعا مى‏ کنند. عدل اسلامى که براى خانواده‏ ها و جامعه مسلمین قرار داده شده، همه برنامه‏ اش مضبوط و مدون است که آنها دارند. این مطالب باید گفته شود تا مردم متوجه باشند؛ و نسل آینده سکوت این جماعت را حجت قرار ندهد، و نگوید لابد اعمال و رویه ستمکاران مطابق شرع بوده است و دین مبین اسلام اقتضا مى‏ کرده که ستمگران «اکل سحت»، یعنى حرامخوارى کنند و مال مردم را غارت کنند.

 

اذ یقول: «لَوْ لا یَنهاهُمُ الرَبّانِیّونَ وَ الْاحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الاثْمَ وَ أَکْلِهِمُ السّحْتَ لَبِئْسَ ما کانُوا یَصْنَعُونَ.»

خداوند در این آیه، «ربانیون» و «احبار» را مورد نکوهش قرار مى‏ دهد که چرا آنها، که علماى دینى یهود بوده ‏اند، ستمکاران را از «قول اثم»، یعنى گفتار گناهکارانه که اعم از دروغپردازى و تهمت و تحریف حقایق و امثال آن باشد، و از «اکل سُحت»، یعنى حرامخوارى، نهى نکرده و بازنداشته‏ اند. بدیهى است این نکوهش و تقبیح اختصاص به علماى یهود ندارد؛ و نه اختصاص به علماى‏ نصارى دارد؛ بلکه علماى جامعه اسلامى، و به طور کلى علماى دینى را شامل مى‏ شود. بنا بر این، علماى دینى جامعه اسلامى هم اگر در برابر رویه و سیاست ستمکاران ساکت بنشینند، مورد نکوهش و تقبیح خدا قرار مى‏ گیرند. این امر فقط مربوط به سلف و نسل گذشته نیست؛ نسلهاى گذشته و آینده در این حکم یکسانند.

م. هوشیار
۱۳مهر

...این روایت از دو قسمت تشکیل یافته: قسمت اول روایتى است از حضرت سید الشهدا (ع)، که از امیر المؤمنین على ابن ابی طالب (ع) نقل فرموده، درباره «امر به معروف و نهى از منکر». و قسمت دوم نطق حضرت سید الشهداست درباره «ولایت فقیه» و وظایفى که فقها در مورد مبارزه با ظلمه و دستگاه دولتى جائر به منظور تشکیل حکومت اسلامى و اجراى احکام دارند. این نطق مشهور را در منى‏ ایراد، و در آن علت جهاد داخلى خود را بر ضد دولت جائر اموى تشریح فرموده است. از این روایت دو مطلب مهم به دست مى‏ آید: یکى «ولایت فقیه» و دیگرى اینکه فقها باید با جهاد خود و با امر به معروف و نهى از منکر حکام جائر را رسوا و متزلزل و مردم را بیدار گردانند تا نهضت عمومى مسلمانان بیدار حکومت جائر را سرنگون و حکومت اسلامى را برقرار سازد. اینک روایت:

«اى مردم، از پندى که خدا به دوستدارانش به صورت بدگویى از «احبار» داده عبرت بگیرید؛ آنجا که مى‏ فرماید: «چرا نباید علماى دینى و احبار از گفتار گناهکارانه آنان (یعنى یهود) و حرامخوارى آنان جلوگیرى کنند.

م. هوشیار
۱۲مهر

آیت الله یزدی - رئیس خبرگان

آیت‌الله‌یزدی: طلاب مراقب پول‌‌انگلیسی‌باشند

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به اظهار نگرانی‌ها درباره تلاش جریانات وابسته در جذب طلاب با شهریه‌های انگلیسی گفت: حرف حق را باید زد و دنبال هم باید کرد و تکلیف هم مشخص است که پول انگلیسی را نباید گرفت؛ اگر برای شما ثابت است که انگلیسی است، نباید بگیرید.
آذر 94
به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله محمد یزدی در آغاز درس خارج خود ضمن ابراز امیدواری برای قبولی عزاداری‌ها و عبادت مردم در ماه محرم و صفر اظهار کرد: الحمدلله در این دو ماه تعظیم شعائر به خوبی انجام شده، ولی نکته‌ای را که باید به اجمال عرض ‌کنم، درباره وضعیت مداحان کشور است که تقریباً میدان را از دست گویندگان گرفته‌اند و مردم بیشتر به خاطر مداحان در مجالس شرکت می‌کنند و اعتبار گویندگان مذهبی که هدف اصلی‌شان تبیین اهداف حادثه کربلا و ابلاغ عبرت‌های آن بوده، در حال کمرنگ شدن است.
م. هوشیار