اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

دیوث سیاسی

يكشنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۰۸ ق.ظ
با وجود این همه منابع غنی در داخل کشور، واردات برخی کالاها که در کشور امکان تولید آن وجود دارد، دلیلی جزء سوء مدیریت و در برخی موارد بی غیرتی ندارد... کسانی که راه نفوذ بیگانگان را درفضای اقتصادی و یا سیاسی به روی کشور می گشایند از غیرت اقتصادی و یا سیاسی برخوردار نبوده و دیوث هستند.
 
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه مردم ستون سیاست هستند، گفت: مردم کارشان تمام شد اما اگر ما هم بگوییم کارمان تمام شد او در کمین است و خود در قرآن فرمود: «اگر دیر بجنبید شما را می برم و عده دیگری می آورم»
 
 این مرجع تقلید در دیدار محمدرضا عارف، نماینده مردم تهران در مجلس دهم از گزارش عارف در خصوص حضور مردم و سعی بلیغ آنها در انتخابات تشکر کرد و عنوان داشت: در اینجا سه نکته اصلی با اهمیت است که شامل سهم مردم، وظایف نهادهای مسئول و جایگاه رهبری می شود.
 
ایشان با بیان اینکه مسأله اصلی در وهله اول این است که مردم چه کسانی هستند، گفت: مردم را مردم آفرین می شناسد و باید ببینیم که خداوند درباره مردم چه می گوید.
 
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: در بین ائمه (ع) حضرت علی رهبری سیاسی امت را بر عهده داشت و ما دو بیان نورانی درباره ستون جامعه داریم؛ اول آنکه «الصلاه عمود الدین» به این معنا که نماز الگوی عبادت است و دوم سخن ایشان درباره مردم است که به خوبی بیان می کند که حضور مردم در صحنه سیاست چگونه است.
 
امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک فرمود «اینچنین نیست که مردم در صحنه رأی دادن حضور داشته باشند بلکه مردم ستون سیاست هستند.»
 
این مرجع تقلید خطاب به محمدرضا عارف گفت: اینکه فرمودید مردم در صحنه اخیر حاضر بوده و مشارکت نمودند حرف درستی است اما چه کسی مردم را به صحنه آورده و در صحنه نگه می دارد؟ وقتی نظام الهی شد و مردم آن را قبول کردند در هر عرصه ای به میدان می آیند.
 
آیت الله جوادی آملی به سخن دیگری از امام علی (ع) اشاره کرد و افزود: حضرت علی (ع) خطاب به مالک فرمود: «برای این انقلاب نکردیم که آزاد شویم ما بنده خدا هستیم و حساب و کتابی در کار است ما غدیر را نیاوردیم که آزاد شویم این دین اسیر سقیفه بود و من آمدم دین را آزاد کردم؛ غدیر را کنار گذاشته و سقیفه را آوردند و ما آمدیم دین را آزاد کنیم.»
 
بنابراین فردا برای ما حالتی پیش می آید که می گویند دفنش کنید که بوی آن ما را آزار می دهد. باید به جامعه فهماند که انسان در فرهنگ دینی نمی میرد بلکه مرگ را می میراند و البته فهم این مسأله جان کندن می خواهد.
 
استاد حوزه علمیه قم از برخی منیّت ها در جامعه انتقاد کرد و گفت: جایی که سخن از من و ماست آبروریزی است. دین آمده به ما بفهماند که مرگ پایان کار نیست بلکه از پوسته درآمدن است. تمام مشکلات از این منیت هاست. دین آمده که بگوید شما مانند فرشته هستید و مرگ را می میرانید و این ابدی است.
 
آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: کسانی که حرف علی (ع) و پیامبر اکرم (ص) را گوش دادند با وجود همه مشکلاتی که داشتند به میدان آمده و در انتخابات شرکت کردند. این سخنان که مردم حق دارند و بزرگوارند تنها حرف عاطفی است حرف اصلی در نهج البلاغه است و آن اینکه مردم ستون دین هستند.
 
وی در ادامه سخنان خود به نکته دوم اشاره کرد و گفت: ما فرهنگ غنی و قوی داریم و هرگز زبان فارسی ما به پای زبان قرآن نمی رسد همان گونه که امام باقر (ع) فرمود:« زبان عربی قرآن آنقدر قوی است که هر زبانی را می تواند ترجمه کند».
 
این مرجع تقلید به مصادیقی از کلمات در زبان فارسی و تفاوت معانی آن با زبان قرآن اشاره کرد و گفت: در زبان فارسی کلمه ای به نام گدا داریم که معادل فقیر به کار برده می شود در حالی که در قرآن کریم فقیر، گدا نیست فقیر ملتی است که جیبش خالی است و ستون فقرات او شکسته است مگر ویلچری را با سفارش می توانید سرپا کنید؟ در بخش هایی از قرآن کریم آمده است که «ملتی که جیبش و کیفش خالی است چاپلوس است.» چگونه می خواهید با سفارش اقتصاد مقاومتی را عملی کنید؟ قیام یک ملت به داشتن اقتصاد صحیح است.
 
او در بخش دیگری از سخنان خود از ورود کالاهای قاچاق به کشور و واردات بی رویه به شدت انتقاد کرد و گفت: کشور را پر ار کالاهای وارداتی کرده اید و بعد از تولید سخن به میان می آورید؛ جلوی کالای قاچاق را بگیرید سپس خواهید دید که اشتغال ایجاد می شود و بیکاری از جامعه رخت بر خواهد بست.
 
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه واژه ای به شکوه و عظمت «غیرت» کم دیده ام، بیان داشت: در غیرت باید سه عنصر جمع شود تا آن را بسازند؛ عنصر اول غیرزدایی است به این معنا که اجازه ندهیم بیگانه نفوذ کند و خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم.
 
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه دیاثت یا اخلاقی است و یا سیاسی عنوان کرد: کسی که بیگانه را راه می دهد دیوث سیاسی است بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست.
 
این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه غیرت دارای سه عنصر معرفت هویت، غیرزدایی و دیوث زدایی است، ابراز داشت: این همه منابع غنی در داخل کشور داریم اما بعد می رویم گوشت و لبنیات از برزیل می آوریم. تسطیح کردن این همه خاک انرژی هسته ای نمی خواهد، پول و سم هم نمی خواهد بلکه فقط عرضه می خواهد و خواهید دید که گوشت و لبنیات هم ارزان می شود این مسأله جدی است.
 
او ادامه داد: مردم کارشان تمام شد اما اگر ما هم بگوییم کارمان تمام شد او در کمین است و خود در قرآن فرمود: «اگر دیر بجنبید شما را می برم و عده دیگری می آورم»
 
آیت الله جوادی آملی مسأله بعدی حائز اهمیت را رهبری جامعه دانست و گفت: اگر رهبر علی بن ابیطالب هم باشد وقتی مردم و او کنار هم نیایند شکست قطعی است. بنابراین اینچنین نیست که کشور با معجزه اداره شود بلکه نیازمند رهبری خوب است. دشمنان آن روز مروانیان و امویان بودند که با دشمنان امروز که صهیونیست و اسکتبار جهانی هستند خیلی تفاوت دارند. دشمنان امروز حریص تر و رذل تر هستند.
 
این مرجع تقلید ادامه داد: اگر ما و مردم کنار هم نباشیم و بگوییم تو نباشی اما من باشم این یک غده است. صهیونیست و آمریکا بدتر از مروانی و اموی هستند اما وقتی همه چیز را به خداوند واگذار کردیم او خود می فرماید کارها را برای شما آسان می کنم.
 
ایشان در پایان عنوان کرد: کشور ما بسیار غنی است و برخوردار از نعمات و مواهب الهی است و من تعهد می کنم نه بیراهه بروم و نه راه کسی را ببندم.
 

 

توضیح:‌
دفتر آیت الله جوادی آملی در اطلاعیه‌ای اظهارات ایشان درباره توصیف نفوذ بیگانگان را منتشر کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: 
فقیهان شیعه، در ابواب قضاء، حدود و شهادات، بر اساس روایات معتبر امامان معصوم (علیهم السلام) احکام متعددی برای «دیوث» و «دیاثت» مطرح کرده اند. همانطور که در کتاب شریف مجمع البحرین آمده در اصطلاح ایشان، «دیوث» به مرد بى غیرتی گفته می شود که مردان بیگانه را بر همسرش وارد مى‌کند. دیاثت از گناهان کبیره است به گونه ای که در روایتی از وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) آمده است که دیوث بوى بهشت را استشمام نمى‌کند. امام صادق (علیه السلام) نیز مى‌فرماید: «بهشت بر دیوث حرام است».  از این رو، شهادت دیوث نیز در محاکم شرعی پذیرفته نیست.
● آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) با تبیین معنای غیرت در فرهنگ اسلامی اذعان داشتند: در فرهنگ قرآنی غیرت را سه عنصر معرفت، هویت و غیرزدایی تشکیل می دهند؛ غیرزدایی به این معنا است که اجازه ندهیم بیگانه به حریم ما نفوذ کند و خودمان هم در کار دیگران تجسس نکنیم. بیگانه را در حریم خود راه دادن و وارد حریم غیر شدن با غیرت سازگار نیست بر اساس چنین معنای فقهی و اخلاقی معظم له با بیان اینکه  کشور ما، کشوری غنی و برخوردار از نعمات و مواهب الهی است، اظهار داشتند: با وجود این همه منابع غنی در داخل کشور، واردات برخی کالاها که در کشور امکان تولید آن وجود دارد، دلیلی جزء سوء مدیریت و در برخی موارد بی غیرتی ندارد... کسانی که راه نفوذ بیگانگان را درفضای اقتصادی و یا سیاسی به روی کشور می گشایند از غیرت اقتصادی و یا سیاسی برخوردار نبوده و دیوث هستند."

نظرات  (۱)

فیه تامل

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">