راز کینه دشمنان نظام از آیتالله جنتی
پنجشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۲۸ ق.ظ
سیری در ناگفتههای شخصیتی حضرت آیت الله شیخ احمد جنتی؛
«آیتالله احمد جنتی» عالمی که دشمنان نظام او را بیشتر از دوستان میشناسند/ از دقت فراوان در مصرف بیتالمال تا تبحر شگفت در فقاهت حکومتی/ راز کینه دشمنان نظام از آیتالله جنتی چیست؟
فقاهت بینظیر او به ویژه در امور حکومتی و ناظر به موارد مبتلابه جامعه و حکومت اسلامی است. به گونهای که از وی شخصیتی ساخته که در حوزه عملیاتی و اجرایی، فقه سیاسی و حکومتی را به کار گرفته و از مستندات فقهی و اصولی برای رفع مشکلات اجتماعی و سیاسی بهره برده است. او سالهاست عضو شورای مشورتی فقهی رهبر معظم انقلاب بوده و اِشراف خاصی به مباحث فقهی دارد.
حضرت آیت الله شیخ احمد جنتی، سالیان مدیدی است که هدف طعن و کینه حسودان و منافقان قرار دارد. نزدیکی او به خط ولایت، سربازی بیچون و چرای او برای امام خمینی(ره) و امام خامنهای ای(مدظله)، پشتکار و جدیتش که با صراحت لهجه و قاطعیت در اعلام بدون ملاحظه فساد همراه شده به اتفاق دهها ویژگی دیگر تجمیع یافته در شخصیت او، موجب شده تا دشمنان لجوج و زخم خورده، او را همواره مورد تهاجم و تهدید قرار دهند.
شخصیت حقیقی در پرده شخصیت حقوقی
آیتالله شیخ احمد جنتی از جمله مصادیق بارزی است که شخصیت حقیقی و منش ویژه شخصی او غالباً در مظلومیت و نیز ابهت شخصیت حقوقیاش قرار گرفته و از اینرو مورد غفلت و نسیان واقع شده است. البته پرهیز از خودنمایی، راحتطلبی، رفاهخواهی و روحیه دائمیاش در «مکتوم بودن» و پرهیز دائمی از «شهرت»، مزید بر این علت شده است. او را بیشتر به عنوان با سابقهترین فقیه عضو شورای نگهبان و دبیر این نهاد می شناسند و شاید اگر حضور در این سنگر مهم برای دفاع از اسلام و نظلم اسلامی نبود، ابعاد شخصیتی این عالم ربانی، بیشتر نمایان میگردید. متاسفانه دشمنان، او را بیشتر از دوستان میشناسند و اهمیت لحظه لحظه عمر و خدمات او را بیش از ما فهمیدهاند و میدانند که این پیرمرد انقلابی و سادهزیست، در چه موقعیت حساسی قرار دارد و چه گلوگاه مؤثری را رصد میکند. هم از اینروست که دشمنان، لحظهای از ترور شخصیت و منش او غفلت نمیکنند و از طول عمر بابرکت و خدمت طولانی او به انقلاب اسلامی بیمناکاند. اما دوستان انقلاب، نه تنها برای دفاع از این سرباز فرزانه انقلاب و اسلام اقدام شایستهای نکردهاند بلکه خود نیز چندان شناختی از شخصیت آن بزرگوار ندارند. و حتی در مواقعی با دشمنان همصدا می شود.
از بهشت خاکستری «مهاجرانی» تا طعنه های «خوئینی ها»
دشمنان بیرونی او، همان دشمنان انقلاب و رهبریاند و البته دشمنان داخلیاش نیز همانانیاند که از انقلاب اسلامی تودهنی خورده و امروز گونه خویش را از سیلی مردم رنگین میبینند. جریان شیفته غرب و مدعی اصلاحطلبی وقتی از ناسزاگوئی به آیت الله جنتی طرفی نبستند کوشیدند در قالب ادب و هنر، صورتی فانتزی و رمانتیک به فحاشیهای خود بدهند. این سنت تاریخی و پوسیده جریان وابسته به غرب است که چون منطق کارآمدی در برابر مردم ندارد شعبدهبازی خود را صورت هنرمندانه می بخشد. میرزاملکم خان، در دارالفنون، به جای علم آموزی مدعی شعبده بازی می شد. جمال الدین واعظ- پدر بابی مسلک و فراماسونر – وقتی در برابر منطق استوار شیخ فضل الله نوری و آقا نجفی اصفهانی، پاسخی نداشت آنان را در رمان «رؤیای صادقه» تخریب می کرد. پسرش محمد علی جمال زاده، در قصه «فارسی شکر است»، راه پدر را در پیش گرفت.
... و مهاجرانی وقتی تشت رسوائیاش از بام افتاد، با نگارش رمان «بهشت خاکستری»، از شخصیتی به نام «جنتساز» سخن گفت تا عالمان ربانی را به تمسخر گیرد. راستی عاقبت ملکمخان، جمال الدین واعظ، جمال زاده... و مهاجرانی به کجا کشید؟ شاید زمانی که مهاجرانی بهشت خاکستری را نگاشت، موسوی خوئینیها از نحوه شخصیت پردازی «جنتساز» در پوست خود نمیگنجید. اما داستانپردازیهای او نیز نتوانست از احترام «آیت الله جنتی» در چشم مردم با بصیرت بکاهد. با این حال، شاید طعنهای مهاجرانی و خوئینیها و «نامههای سراسر توهین» کروبی و سایر عناصر دشمن و رمانها و پیامکهای فکاهی تولید و توزیع شده از مرکز واحد فتنه علیه «آیت الله جنتی» دلیلی روشن بر آن باشد تا ما اندکی بیشتر از ابعاد شخصیتی او بدانیم و دریابیم که اینهمه حقد و نفرت از «مبارزی عدالتخواه» برای چیست؟
تنفّر دائمی او از ظلم و بیعدالتی
آیت الله شیخ احمد جنتی در سوم اسفند ماه سال ۱۳۰۵ در روستای لادان واقع در سه کیلومتری غرب اصفهان متولد شد. پدرش ملا هاشم(ره) از روحانیون اخلاقی منطقه و ملجأ و پناه مردم در رسیدگی به مشکلاتشان بود. علیرغم آنکه شیخ احمد تنها فرزند خانواده بود اما زندگی خانواده با عسرت و تنگدستی فراوانی روبرو بود و به سختی میگذشت. دوران تحصیل وی در مکتبخانه اصفهان و سپس در قم با دوران اختناق رضاخانی همراه بود. وی خاطرات تلخی از این دوران به یاد دارد و میگوید: «حدود ۱۵ سال از عمرم را در زمان اختناق رضاخانی گذراندم، زمانی که لباس روحانی ممنوع شد و حتی لباسهای سنتی و عمامهها را بر میداشتند، کلاههای نمدی را پاره میکردند، به قبا و عبا ایراد میگرفتند، کت و شلوار تا حدی اجباری شده بود، مخصوصاً برای کارکنان دولت، کشف حجاب اجباری بود حتی در روستای ما زنان جرأت نداشتند با آن چادرهای محلی ضخیم به نام چاپپ بیرون بیایند. مادرم یک روز با ترس و لرز بیرون آمده بود، لب جوی آب لباس میشست که پاسبانی را از دور دید، به دالان خانه مجاور پناه برد، پاسبان آن جا را تفتیش کرد و چادر را از سرش کند. پدرم نیز ناچار به پوشیدن پالتو و کلاه پهلوی شد و مدتی از ترس سربازی به شهر و مدرسه علمیه نمیرفت. مدارس دینی بعضی تعطیل و بعضی تبدیل به دبستان و امثال آن شده بود، بعضی طلاب و روحانیون برای همین، تغییر هویت دادند و بعضی به عسرت گذراندند، مجالس روضه تعطیل شده بود، اندکی هم که مانده بودند احساس حقارت میکردند، امیدی به آینده نداشتند، مساجد خلوت شده بود؛ غرب، کعبه آمال شده بود، پیشرفتهای علمی و صنعتی همه مردم را با احساس حقارت و غرب زدگی مواجه کرده بود، روزی را هم دیدم که نیروهای متفقین در شهر اصفهان کنترل شهر را به عهده گرفته بودند و سر چهارراهها ایستاده بودند، هزار شکر که آن دوران و دوران پس از آن گذشت و امروز به برکت امام عزیز و انقلاب اسلامی و ایثار مردم، دین، محترم و اسلام حاکم است و آیه شریفه «و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا» مصداق پیدا کرد». اختناق دوران رضاشاه قلدر و سپس محمدرضا خائن تأثیرات شگرفی بر شخصیت وی گذارد به صورتی که بخش عمدهای از روحیه عدالت خواهی و ضد فساد فعلی او در مدت این سالها شکل گرفت. وی در همین رابطه میگوید: «شخصیت سیاسی و اجتماعی من با تنفّر از ظلم و بیعدالتی، تبعیض، اختلاف طبقاتی و زورگویی شکل گرفت که از کودکی در وجودم ریشه داشت. همچنین انزجار از دستگاه حاکم بهدلیل مخالفت با مظاهر دینی، اشاعه فساد و ظلم به اقشار محروم و ضعیف جامعه در شخصیت من مؤثر بود». وی سپس تأثیرات فراوان از شخصیت امام راحل (ره) و هدایتگری او در جامعه را از دیگر عوامل مؤثر بر شکلگیری شخصیت سیاسی و اجتماعیاش برمیشمارد.
ویژگیهای برجسته اخلاقی
اما شاید بتوان عمده ویژگی شخصیتی آیت الله جنتی را وجه بارز اخلاقی بودن منش و سلوک ایشان دانست. وجه برجستهای که البته از دیدگاه بسیاری از دوستان مورد غفلت قرار میگیرد. شاگردان، همراهان، کارمندان و ملازمان این عالم زاهد همواره از ظرافتهای بینظیر سلوک اخلاقی ایشان سخن میگویند. اینکه تقریبا کمتر جلسه کاری است که ایشان در ابتدای آن همچون اساتید اخلاق، نکات جالبی از اخلاق و آداب اسلامی را گوشزد نکند و البته بیش و پیش از همه، خود آن را کاملا عمل نکرده باشد. نمازهای یومیه ایشان که در جمع کارکنان دفتر شورای نگهبان برگزار میشود جزو باصفاترین و پربهرهترین اوقات معنوی همراهان ایشان به شمار میرود؛ به صورتی که بسیاری از افراد به واسطه همین نمازها، مجذوب شخصیت اخلاقی این عالم خدوم شده و مهمترین دستاوردهای معنوی خود را بهرهمندی از این فضای خاص میدانند. این حالات اخلاقی معنوی آیت الله جنتی شاید برگرفته از عمر طولانی ملازمت و شاگردی او در محضر علمایی همچون امام راحل و آیات عظام بروجردی، حجت، شهید صدوقی، گلپایگانی و بهاءالدینی باشد چه آنکه هم مباحثگی او با علمایی نظیر آیات مشکینی(ره)، سبحانی، مصباح یزدی، شهید قدوسی، شهید بهشتی، مکارم شیرازی، شهید ربانی شیرازی، شهید مفتح و شهید سعیدی بر استمرار این وجه بارز در شخصیت وی تأثیرگذار بوده است. واقعیت آن است که آیت الله جنتی را عمدتا بهواسطه حضور او در شورای نگهبان میشناسند ولی اصرار او بر بینام و نشان ماندن، باعث شده تا بسیاری از جنبههای اخلاقی، فقهی، سیاسی و اجتماعی وی پنهان بماند.
دقت فراوان در مصرف بیتالمال
حساسیت فوقالعاده ایشان در مصرف بیتالمال و دقت وسواسگونه وی در هزینه کردن از منابع عمومی از دیگر ویژگیهای کمتر پرداخته شده به آن در شخصیت او است. آنچنانکه یکی از مسائل مبتلا به همکاران وی، نحوه اخذ اجازه از ایشان برای مصرف بیتالمال است. در سال اصلاح الگوی مصرف با ارائه یک منشور اخلاقی-کاربردی از همکارانش خواست، عملاً برای صرفهجوئی اقدام کنند. از جمله توصیههای اکید وی آن بود که حتی اگر میتوانید مطلبی را در کاغذ کوچکی بنویسید آن را در A۴ و A۵ و ... ننویسید تا حتی به همان مقدار هم ضربه به بیتالمال وارد نیاید. گفته می شود در جلسهای یکی از مسئولان در حال سخنرانی بود و برای او چای آوردند. وی به دلیل سخنرانی نتوانست آن چای را بیاشامد. آیت الله جنتی بدون اینکه به سخنران قبلی اشاره مستقیم داشته باشد، در حین سخنان خود پس از تشریح ضرورت صرفه جوئی، گفت؛ مثلاً اگر فرصت ندارید چای بخورید و چایتان سرد میشود و هدر می رود بگوئید برایتان چای نگذارند. او احتیاط بسیاری در خرج کردن از بیتالمال دارد. به گونهای که حضرت آیت الله یزدی نقل میکند: «وقتی من به عضویت شورا در آمدم، اتاق جلسات، در نداشت. من گلایه کردم که جلسه باید نظم و نسقی داشته باشد. اعضا باید هر کدام اتاق جداگانه داشته باشند. یکی از حقوقدانان شورا گفت: حضرت آیت الله جنتی، برای اختصاص هزینه نصب در برای اتاق جلسات هم احتیاط می کنند. من(آیت الله یزدی) گفتم: خوب ما تقاضای اتاق جداگانه برای اعضا داریم که حضرت آیت الله جنتی لااقل به تب راضی شوند!» حضرت آیت الله یزدی همچنین یادآوری می کند که احتیاط حضرت آیت الله جنتی، در صرف بیتالمال موجب شد تا برای تأسیس دفاتر نظارتی شورای نگهبان در استانها، زمانی که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، از ایشان نسبت به صرف هزینه کار کسب مجوز کردیم تا آیت الله جنتی، برای تخصیص هزینههای آن دغدغه شرعی نداشته باشند. تعبیر آیت الله یزدی آن بود که بالاخره لازم بود مسئولان نظارتی شورای نگهبان در استانها، دفاتری برای استقرار داشته باشند تا بتوانند مستقل از دستگاههای دولتی تشکیل جلسه بدهند و فعالیتهای ضروری خود را انجام دهند. زهد و سادهزیستی در امور شخصی نیز از دیگر وجوه بارز شخصیتی آیت الله جنتی است. به طوریکه رفت و آمدهای شخصی وی پس از سالها مسئولیت در نظام اسلامی با خودرویی کاملاً معمولی صورت میگیرد و منزل ایشان دارای امکاناتی معمولیتر و سادهتر از پائینترین اقشار جامعه است. با این حال وی همواره در جلسات زمانی که متوجه میشود فردی قصد تجلیل از او را دارد رو ترش کرده و با طرح مسائل کاری یا موضوعی مهم یا نقل روایتی از مقام و منزلت اهل بیت(س)، سعی می کند، مسیر بحث فرد تجلیل کننده را تغییر دهد.
اوصیکم بتقویالله و نظم امرکم
نظم در زندگی آیت الله جنتی زبانزد خاص و عام است. همواره ایشان در جلساتی که قرار است حضور یابد از ۵ دقیقه قبل حاضر است و کمتر مواقعی شده که او از این قاعده همیشگی خود عدول کند. وقتی در جلسهای حاضر میشود و به دلیل طولانی شدن مباحث قبلی، هنوز موضوع بحثی که قرار است با حضور وی طرح شود، در دستور کار قرار نگرفته است، گلایه می کند و حاضران را به نظم در برنامه ریزی دعوت می کند. گفته میشود وی را برای ایراد خطبه عقدی دعوت کردند. یکی از اعضای خانواده عروس، ملاحظه کرد که ۱۰- ۵ دقیقه به موعد مقرر باقی است ولی وی، به محل نرسیده است، نگران شد. اما آیت الله جنتی دقیقا سر وقت به محل رسید و از اینکه کمی زودتر از موعد نرسیده بود، عذرخواهی کرد و یادآور شد که یکی از نزدیکانش بیمار بوده و ناگزیر همراه با او به بیمارستان رفته است. با این حال مسائل بیمار را طوری پیگیری نمود تا سر وقت به مجلس عقد برسد.
حساسیت در رعایت حقالناس
علیرغم آنکه دشمنان خارجی و داخلی تیغ حمله علیه آیت الله جنتی را برکشیده و رد صلاحیت داوطلبان فاقد صلاحیت را موجب تضییع حقوق آنان قلمداد می کنند، حضرت آیت الله، دقت خاصی در رعایت حقالناس و عدم پایمال شدن حقوق حتی یک داوطلب دارد. او همواره به ناظرین شورای نگهبان توصیه میکند که برای ملاحظه سوابق افراد، حتما بایستی حجت شرعی نزد خدا داشت و بدون سند موثق و متقن، نباید نظر داد تا حقوق افراد تضییع نگردد. حتی نقل است در یکی از ادوار مجلس، بنابر اخبار و اطلاعات رسیده، انتخابات یک حوزه انتخابیه باطل اعلام شد و فرد منتخب، در ابتدا از ورود به مجلس بازماند. اما پس از چندماه گزارشهای تکمیلی بازرسان مامور آیت الله جنتی از حوزه مربوطه دریافت شد، مشخص گردید که برخی از اخبار ابتدائی، نادرست و ناموثق بوده و فرد منتخب، منتخب واقعی مردم بوده است. در این فاصله گروهی پیشنهاد دادند منتخب مزبور بدلیل رعایت مصالح! از حق خود بگذرد و دوره بعد کاندیدای مجلس شود. اما آیت الله جنتی شخصا از وی دعوت کرد و بعد از دلجوئی از وی، صحت انتخابیه حوزه مربوطه را اعلام کرد. نکته قابل توجه آنکه فرد منتخب از برادران اهل سنت بود. حضرت آیت الله جنتی، تصریح کرده بود که اتفاقا مصالح و آبروی شورای نگهبان در گرو آن است که وقتی فهمید در جایی اشتباه کرده، از آن اشتباه عذرخواهی کند و آن را جبران نماید. بدین ترتیب فرد مورد نظر چند ماه پس از تشکیل مجلس، با تأیید دوباره انتخابات به مجلس راه یافت. دبیر شورای نگهبان حتی در تریبون نماز جمعه هم اعلام کرد که اگر ما هم در جایی اشتباه کردیم حاضر به پذیرفتن آن هستیم که ناظر به همین اتفاق بود.
استقامت و پشتکار در برابر حملات مداوم
برخلاف آنکه آیت الله جنتی سالهای طولانی، هدف حملات تخریبی دشمنان و عوامل داخلی آنان بوده است و به ویژه در ماههای اخیر انبوهی از پیامکهای ساختگی علیه او که عمدتا با هماهنگی مرکزی واحد برای تخریب وجهه اوست منتشر میشود، پشتکار و جدیت او در عمل به وظیفه، وجه مثالزدنی شخصیت اوست. اینکه او برخلاف رویه اکثر پیرمردها از محافظهکاری، تن پروری، راحتطلبی، رفاه و آسایش دست کشیده و سمبلی از کار و تلاش و کوشش است، به نحوی که به جوانترها روحیه میدهد؛ از جدیت او در برداشتن بار سنگین انقلاب حکایت دارد. این است که آیت الله مصباح یزدی در وصف آیت الله جنتی میگوید: «آیت الله جنتی یکی از بهترینهای کشور از لحاظ صفا و اخلاص، تقوا، سادهزیستی و خدمتگذاری است و در حال حاضر با بیش از ۸۰ سال سن چندین مسئولیت بزرگ برعهده دارند در حالیکه ۲۰ سال از سن بازنشستگی ایشان گذشته است.
تبحر شگفت در فقاهت حکومتی
وجه مغفول دیگر شخصیت آیتالله جنتی، فقاهت بینظیر او به ویژه در امور حکومتی و ناظر به موارد مبتلابه جامعه و حکومت اسلامی است. به گونهای که از وی شخصیتی ساخته که در حوزه عملیاتی و اجرایی، فقه سیاسی و حکومتی را به کار گرفته و از مستندات فقهی و اصولی برای رفع مشکلات اجتماعی و سیاسی بهره برده است. او سالهاست عضو شورای مشورتی فقهی رهبر معظم انقلاب بوده و اِشراف خاصی به مباحث فقهی دارد. به صورتیکه به یقین اگر اشتغالات امروزی او در حوزه اجرا نبود، او جزو برجستهترین مراجع تقلید عصر خود محسوب میشد. این هم البته از جمله فداکاریهای وی محسوب میشود که امر انقلاب را بر امر مرجعیت ترجیح داده است. حلقه شورای مشورتی فقهی شورای نگهبان در منزل ساده و محقر وی در قم تشکیل میشود و مجتهدین جوان و خوش فکر، استدلالات فقهی را از لابهلای متون نقلی و عقلی برای رفع احتیاجات استخراج میکنند. به نظر میرسد انتشار مباحث فقهی درون جلسات شورای نگهبان حداقل برای اثبات قدرت فقاهت اعضا و بهویژه آیت الله جنتی میتواند نکات نابی را به طالبین آن اهدا کند ضمن آنکه این مباحث به یقین ذخیره متقن و قوی از آمد و رفتهای فقهی در مورد موارد مبتلابه نظام اسلامی در بر دارد که امید است با موافقت شورای نگهبان در انتشار آنها - حداقل به صورت دورهای - حوزههای علمیه و فضلای جوان از عمق مباحث آن بهرهمند گردند.
دوری از مظاهر دنیا و حتی تعلق خاطر به «محبت فرزند»
آیت الله جنتی یکی از مظاهر و نمادهای ایستادگی در برابر وساوس شیطان و سربازی جبهه حق به شمار میرود به طوری که حتی در این راه از فرزند خود به دلیل عضویت او در گروهک منافقین چشم پوشیده و او را طرد نمود. فرزندی که در ابتدای انقلاب عضو این گروهک تروریستی بود و در همان ایام هم جان سپرد. دست شستن او از علاقه پدر و فرزندی در مقابله علاقه و ارادت او به انقلاب، امام و اسلام و مردم امری بینظیر و تاریخی است؛ او همچون حضرات آیات مشکینی، گیلانی و خزعلی حبّ فرزند را بر زمین نهاد و راه اعتقادی خویش را ادامه داد. اهمیت این موضوع، زمانی به خوبی درک میشود که دریابیم افرادی نظیر لاهوتی یا هاشمی رفسنجانی در نقطه مقابل اینان قرار گرفتند و حبّ فرزندان اجازه نداد از فتنهها سالم عبور کنند. محبتی که در تاریخ اسلام نیز نمونههایی مانند زبیر داشته و باعث شد تا زبیر سیف الاسلام در مقابل امیرالمومنین- علیه السلام- صف آرایی کند.
آیت الله علم الهدی که رابطه نزدیک خانوادگی با آیت الله جنتی دارند نقل می کند از روزی که فرزند ایشان مسیرش را از اسلام جدا کرد و به جریانات چپ پیوست آیت الله جنتی دیگر حتی نام او را به زبان نیاورده است.
با شنیدن این خاطره دیگر نباید از قاطعیت آیت الله جنتی در برابر نفوذی ها و فاسدین در رد صلاحیت آنها تعجب کرد. وقتی که می شنویم او مردی است که اول از همه فرزندش را برای انقلاب رد صلاحیت کرده است.
کادرسازی و فعالیتهای تأسیسی
یکی دیگر از وجوه مبرّزه شخصیت آیت الله جنتی، اهتمام وی برای کادرسازی برای انقلاب اسلامی و مسئولیتپذیری در حوزه فعالیتهای تأسیسی نهادهای انقلاب است. وی بدین منظور به همراه شهیدان بهشتی و قدوسی و آیت الله مصباح یزدی پیش از انقلاب اسلامی اقدام به تأسیس و هدایت مدرسه حقانی نمود. هدف این بود که مدیران متناسب با حکومت اسلامی از این مدرسه خارج شده و عهدهدار مسئولیتهای آتی انقلاب اسلامی شوند. پس از انقلاب اسلامی نیز عمده مسئولیتهای وی تاسیسی بوده به گونهای که پیش از آن، هیچگونه تجربه چنین اقداماتی در میان نبوده و او از نقطه صفر، شروع به بنا نهادن نهادهای تاسیسی مختلف کرده است. البته به همین دلیل و نیز اهتمام او بر جدیت و مراقبت در امور، باعث شده تا اغلب نهادهای تأسیسی او اینک از اتقان و سلامت نهادی خاصی برخوردار باشند. ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و حتی شورای نگهبان از جمله این نهادها است.
امر به معروف صاحبان قدرت و ثروت
برخلاف تبلیغات و جوسازی رسانهای علیه آیتالله جنتی، ایشان چه پیش و چه پس از انقلاب اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر را در سطح کلان پیگیری کرده است. در نظرگاه وی، منکر شامل همه منکرها و معروف شامل تمام معروفهاست و البته صاحبان قدرت و ثروت و گردن کلفتها مستحق بیشترین نکوهش و مذمت هستند. برخوردهای جدی وی با دانه درشتها و صاحبان مکنت و زور شاید یکی از عمدهترین دلایل تخریبهای اخیر علیه ایشان باشد. آیت الله جنتی به واقع چه در خطبههای نماز جمعه و چه در موقعیت دبیری شورای نگهبان قانون اساسی سر ناسازگاری با فساد داشته و این مخالفت خود را برابر مفسدین بارها علنی ساخته است.
چنانچه برخوردهای روشنگرانه او با فتنهگران سال ۸۸ و ریشههای آن، آقازادگان و گردن کلفتهای فتنهجو و پدران و حامیان آنها، زبانزد عام و خاص است.
سربازی بی ادعا برای ولایت
ابراز ارادت آیتالله جنتی به امام راحل و مقام معظم رهبری از جمله افتخارات جاودان شخصیت وی به شمار میرود. او در اوج دوران انقلاب اسلامی در زیر شکنجه ها و تبعیدها و زندانها تنها به تبلیغ امام راحل (ره) میپرداخت. حضورش در حلقه اولیه موسسین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از انقلاب اسلامی از این امر حکایت دارد. پس از انقلاب اسلامی نیز هر مسئولیتی که امام(ره) به او سپرد را بر زمین ننهاد. این مسئولیتها را با قوت و قدرت گرفت و از آن در جهت پیشبرد انقلاب اسلامی بهره برد. مسئولیت خطیر او در جایگاه شورای نگهبان قانون اساسی که با حکم امام راحل در اولین دوره این شورا آغاز و همچنان با احکام مقام معظم رهبری تداوم دارد، از این حقیقت حکایت دارد که او هیچگاه مسئولیتهای خود را واگذار نکرده و سنگر مهم شورا را نگاهبانی کرده است. او از جمله شخصیتهای بینظیری است که در سربازی ولایت نیز تمام همّت خود را به کار بسته و از ابراز ارادت به ولایت فروگذار نکرده است.
حتی زمانی که رهبر فرزانه و حکیم انقلاب برخلاف تصمیم شورا و بنابر مصالح جامعه اسلامی حکمی حکومتی دادهاند- نظیر آنچه در تأیید صلاحیت معین و مهرعلیزاده در سال ۸۴ به وقوع پیوست - نه تنها اندکی از این ارادت کاسته نشد که بر عمق آن افزوده شد. این گواهی آشکار بر آن است که او بهراستی حقیقت ولایت مداری و ولایتپذیری را درک کرده و در عمل به درس آموزی ولایت مداری اهتمام ورزیده است.
از ترور قدوسی و بهشتی تا ترور مصباح و جنتی
دشمنان انقلاب اسلامی از سالهای دور تاکنون نشان دادهاند که تاب تحمل اندیشه، روش و منش شخصیتهای انقلابی را نداشته و آنان را یکی پس از دیگری حذف کردهاند. از حذف فیزیکی شهیدان بهشتی و قدوسی تا ترور شخصیتی آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جنتی، همگی نشان میدهد که میزان تأثیرگذاری شخصیتهای انقلابی بر جامعه اسلامی و نیز نمادسازی از آنان در جهان اسلام تا چه حدی برای دشمن خطرناک است . پس بعید نیست که موسوی خوئینیها از طول عمر آیت الله جنتی نگران شود، یا مهاجرانی فحشنامهای در قالب رمان علیه ایشان بنگارد یا کروبی و خاتمی و سایر فتنهگران داخلی و خارجی او را مورد کینه و بغض خویش قرار دهند. آنها اما مثل اسلافشان آرزوی هلهله و پا کوبی در پای دار شیخ فضل اللهها را به گور خواهند برد. آیت الله جنتی، سرباز ولایت بوده و هست و امید آنکه با صحّت، سلامت و قدرت به این سربازی ادامه دهد. «حفظه الله فی حصنه الحصین.»
سایر پیوست ها
برگرفته شده از رجانیوز
۹۴/۱۱/۲۹