می رویم مسجد می گوییم قدقامت الصلاة هر کسی آمد، آمد هر کسی نیامد، گور پدرش - سواد، مردم را به خدا نزدیک نمیکند
سواد، مردم را به خدا نزدیک نمیکند/ نمازخوان تربیت کنید
رئیس ستاد اقامه نماز گفت: وضع نماز در جامعه ما خوب نیست. تارک الصلاة ها باید در خروجی آموزش و پروش ما نمازخوان بار بیایند. سواد، مردم را به خدا نزدیک نمی کند.
به گزارش خبرنگار مهر، اولین دوره آموزشی مدیریت و برنامه ریزی یاوران نماز در مدارس با عنوان طرح ملی مبین با حضور استان های البرز، مرکزی، همدان، قم و میزبانی تهران و با سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران آغاز به کار کرد.
قرائتی در افتتاحیه این دوره سه روزه و در جمع ۴۰۰۰ نفری مدیران منتخب مدارس مقاطع راهنمایی و متوسطه و کارشناسان اقامه نماز ادارات آموزش و پرورش گفت: اگر بنا است کاری بشود باید از شما آموزش و پرورشی ها شروع شود. آیات و روایات برای اهمیت نماز را در کتاب های مختلف می توانید بخوانید و من کاری به این بحث ندارم بلکه با خودتان کار دارم. نماز را بیرون از شغلتان بدانید. فوق این فکرها که مدیر یا آموزش و پرورشی هستید، نگاه کنید. چاه باید خودش آب داشته باشد نه اینکه خشک باشد با لوله کشی در آن آب بریزید.
نماز برای قیامت تان است. بوسیدن فرزند نیاز به بخشنامه ندارد. خودتان می بوسید. وقتی مریض شد خودتان دکتر می برید. اگر حتی آمپول زن قهر کند، پاشنه در خانه اش را می کنید که آمپول به بچه شما بزند. برای دولت کار کنید اما کارمند دولت نشوید. همه مساجد هم اذان بگویند، ثواب ندارد چون اذان پلاستیکی است. با کامپیوتر دکمه ای را می زنید اذان می گوید، این ثواب ندارد. اذان حلقومی ثواب دارد.
انسان می میرد و همیشگی نیست. این تصمیم را بگیرید که نمازخوان بشوید. سحرهای ماه رمضان دعای ابوحمزه می خوانید، دعاهای کوچک بعد از آن را هم بخوانید؛ خدایا از اینکه اول با خدا بودم وسط کار غیرخدا قاطی شد، استغفار میکنم.
چه مدیر باشیم چه نباشیم نمازمان را بخوانیم. آدمی که تصمیم می گیرد نماز بخواند آب وضویش را پیدا می کند. مکانش را پیدا می کند. خدایا برای کارهای راسخ که اصلش نماز است، عزم راسخ به ما بدهد. در اسکناس نخی است آن نخ به اسکناس اعتبار می دهد، نماز، نخ دین است.
قرآن می فرماید: «و الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا» جاهدوا ماضی است، لنهدینهم مضارع است. یعنی یک لحظه برای خدا تلاش کنیم در طول تاریخ. «ل» برای تاکید یعنی حتماً «بی شک هدایت و دستگیری الهی، راههای امن و سلامت را به مؤمنان تلاشگر نشان خواهد داد.» تاکید می کند که قطعاً و قطعاً همه راه ها را نشانت می دهیم.
بنده تصمیم گرفتم تا جان دارم علیه آموزش و پرورش و درسهای حفظی حرف بزنم. بسیاری از محفوظات لغو است. ما ضامن استعداد بچه ها هستیم، دیپلم تربیت می کنیم اما تارک الصلاة. خروجی کار ما باید جوری باشد که بچه ها به خدا بیشتر نزدیک بشوند و انس بگیرند. سوره اقرأ می گوید بخوان و آخرش می گوید اگر می خواهید به خدا خیلی نزدیک شوید به خدا سجده کنید. سواد، مردم را به خدا نزدیک نمی کند، در حوزه ها هم همینطور است.
آیه قرآن می فرماید: علما از خدا می ترسند. اول طلبگی ام نمازم را با تمرکز می خواندم بعداً که بالاتر رفتم در نماز حواسم پرت می شد. علم، تقوا نمی آورد. مشکل ما علم نیست، اقرأ داریم، بسم ربک نداریم. علم هایمان جهت ندارند، یعنی چیز دیگری می خواهیم کار دیگری می کنیم مثل اینکه آمپول زن یک طرف پایمان را آمپول می زند طرف دیگر پایمان را پنبه می کشد.
اگر علم مفید نباشد، خطرش مثل خطر شیطان است و در قرآن است که پناه می برم به خدا از علم بی خاصیت. نخ اگر باریک شد، گره اش باز نمی شود، اگر کلفت باشد، گره اش زود باز می شود. دنیا الان مشکلش علم نیست، بی دینی است. کاری به قرائتی و آموزش و پرورش خودتان نداشته باشید، یک لحظه برای خدا کار کنید. ۷۰ حدیث است که در لحظه مرگتان پیامبر(ص) را می بینید.
در خانه و مدرسه بچه های دبستانی و راهنمایی بیشتر از دبیرستانی ها و دانشجویان سال اول بیشتر از سال های دوم و سوم به معلمانشان احترام می گذارند و حجابشان بهتر است. هر چه بالاتر می روند، سست تر می شوند. هر کاری که برای تربیت می خواهید بکنید با نماز حل می شود. کار سیاسی، انتخابات، آزادی همه و همه در نماز است. آزادی در نماز است، ادب در نماز است. نمازمان حل شود همه چیزمان حل می شود؛ کسی که شیر داشته باشد همه لبنیات را می تواند داشته باشد.
این عزم نماز خواندن اگر باشد، همه چیزمان حل می شود. نکته دوم اینکه قانع به کارهای اداری نباشیم. خصوصی و تن به تن با بچه ها صحبت کنیم. امام(ره) دو بار خصوصی با من صحبت کرد، یادم مانده است اما صحبتهای عمومی ایشان یادم نیست. قانع به کارهای رسمی و اداری نباشیم. اگر جُنُبی را به اقیانوس بیاندازند، باز هم جنب است، باید نیت کند که پاک شود. خدا به پیامبر(ص) می فرماید در تو یک سوزی بود که در دیگران نبود برای این است که تو را پیامبر کردم.
حرف اولم عزم است. نگاه اداری به کارها نداشته باشید از اداره کمک بگیرید ولی جوهر داشته باشید یعنی وقتی از مقامتان هم رفتید، باز نمازتان را بخوانید. جوهر اگر درست شود، کارها درست می شد، این سوز مهم است. پیامبر(ص) بیش از وظیفه شان می سوختند.
وضع نماز در جامعه ما خوب نیست. چون رسانه ها حضور دارند، نمی توانم آمار دهم. جمهوری اسلامی باید نماز و زکاتش در رأس امورش باشد. تارک الصلاة ها باید در خروجی آموزش و پروش ما نمازخوان بار بیایند.
قرآن می فرماید: «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکاةَ»، (همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا میدارند و زکات می دهند). پیش امام خمینی(ره) گفتم فلانی تیزهوش است، المپیادی است. امام(ره) گوش می کرد اما پرسید و کیف صلاة؟ یعنی نمازش چطور است؟
می گویند همه دیپلمه ها را لیسانس می کنیم، من می گویم آیا تارک الصلاة ها را نمازخوان بار میآورید؟ برای رفع تکبر چه راهی از نمازخواندن بالاتر است؟ در روز ۳۴ مرتبه بلندترین جای بدن که پیشانی است را در نماز به خاک می مالیم. برای غرورزدایی چه کاری از نماز خواندن بالاتر است؟
روزی که شاه فرار کرد، خبرنگاران زیادی در نوفل لوشاتو با امام خمینی(ره) مصاحبه می کردند. وسط مصاحبه به احمدآقا گفت ظهر شده؟ احمدآقا گفت ظهر شرعی است. امام وسط مصاحبه، مصاحبه را رها کرد و به نماز ایستاد. امام(ره) در مکه می خواست کتابی بخرد، وقت پول دادن به مغازه دار اذان شد، مغازه دار پول را نگرفت و به نماز ایستاد. امام رضا(ع) در مناظره اش با امر صائبی در لحظه ای که داشت قانعش می کرد، اذان شد مناظره را ادامه نداد و به نماز ایستاد. یارانش گفتند کمی مانده بود مسلمان بشود امام(ع) گفت نمازم واجب تر است.
دو دخول داریم؛ اول اینکه مردم داخل دین شوند و دوم دین داخل مردم شود. اولی شده اما دومی نشده است. عروس می گوید اگر نماز بخوانم آرایشم خراب میشود. باید پخته باشی نه داغ. فرق داغ با پخته این است که داغ سرد می شود اما هیچ پخته ای خام نمی شود. مشکل ما خودمان هستیم. از درون اگر سوختیم درست است. یک تکه کاغذ اگر آتش بگیرد، یک جنگل را آتش می زند.
خشنامه خاصیتی ندارد، یک راه قانونی است. اگر کسی بخواهد کاری کند با غیر بخشنامه هم می تواند. شماها آدم حسابی هستید پس باید تصمیم حسابی هم بگیرید. هر کسی که می خواهید باشید تصمیم بگیرید و دنبال تصمیم، مطالعه هم می آید. به دنبال تریبون اسلام شناس هم می روید. خودتان تصمیم ساز هم می شوید. کسی که مهمان دارد، برنج و عدسش را هم پاک می کند ظروفش را هم مهیا می کند برای اینکه تصمیم به مهمانی دادن گرفته است.
حضرت ابراهیم(ع) می گفت خدایا توفیق نماز خواندن به من بده، البته همه آدم ها با یک تذکر درست نمی شوند. ۵ رقم آدم داریم بعضی ها توت هستند که با تکان دادن درخت می ریزند، بعضی ها اناری هستند که باید کندشان. بعضی ها گل هستند که با کندن آن خار هم به دستتان می رود. بعضی ها نارگیل هستند که بالادست ها قرار دارند. بعضی ها هم گردو هستند که کندنشان خیلی سخت است.
ما فقط مسئول توتها هستیم. می رویم مسجد می گوییم قدقامت الصلاة هر کسی آمد، آمد هر کسی نیامد، گور پدرش. ما فقط مسئول توت ها هستیم. زمانشناس باشید. یک فوتبالیست وقتی گل می زند هر چه به او بگویید اثر می کند وقتی گل می خورد حرف هایتان بر او اثر ندارد. جعفر ابن ابیطالب وقتی پیش نجاشی رفت سوره مریم را خواند زیرا او مسیحی بود و این آیه بر او اثر گذاشت.
بعضی وقت ها حرف های شخص دیگری بر آدم ها اثر می گذارد اگر سوز و عزم باشد، دنبال کارها می روید یک چوب سفت را اگر تبر زدید نشکست، نه چوب را کنار می گذارید نه تبر را. آنقدر می زنید که چوب بشکند. از پدر و مادر و مربیان و دوستان و فامیل برای نماز خواندن دانش آموز کمک بگیرید. به والدینش بگویید حاضرید چقدر هزینه کنید که فرزندتان نمازخوان شود. خداوند می فرماید در همه کارهایتان جهتمند عمل کنید.
دیپلمه در همه کشورها زیاد است. نمازخوان تربیت کنید. شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی گفت باید قانون اساسی همه کشورها را داشته باشیم و یک چیزی داشته باشیم که هیچکس نداشته باشد؛ همینطور هم شد و آن ولایت فقیه است. پول حرف آخر را نمی زند اراده حرف آخر را می زند. امام(ره) تصمیم گرفت الغدیر را بخواند، پول نداشت یک جلد یک جلد از پدر آیت الله شبیری قرض می گرفت و می خواند و به او پس می داد. بنده ۴۰ سال است که این کتاب ها را دارم اما نخوانده ام.
هر کاری را که بخواهید انجام دهید، راهش را پیدا می کنید، نخواهید هم انجام دهید بهانه اش را هم پیدا می کنید. قرآن می فرماید أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَ فُرادى دو تا دو تا اگر نشد یکی یکی در راه خدا قیام کنید. هیچکسی هم کمکتان نکند تنها هم که باشید، میشود کار کرد. چقدر آیات قرآن هستند که به آنها عمل نکرده ایم. مدرسه تیزهوشان اینها را ول کنید اگر از درون درست شدید، همه چیز درست می شود حداقل اگر به تمام حرفهایتان عمل نمی کنید، به بخشی از حرف هایتان عمل کنید.