اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

آینده انقلاب اسلامی ایران - شهید مطهری

سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۳۳ ق.ظ

نکات مهم و برجسته کتاب آینده انقلاب اسلامی شهید مطهری تا ص 54

22بهمن

 

در دین، بالخصوص دین اسلام، سیاست یکی از عزیزترین اجزاء است و جداکردن سیاست از اسلام به معنی جدا کردن یکی از عزیزترین اعضای اسلام از پیکر اسلام است.
کتاب آینده انقلای اسلامی ایران، ص24 (شهید مطهری)

 

امروز وقتی میگویند "اصلاح" یعنی سامان دادن های آرام تدریجی غیربنیادی، ولی وقتی می خواهند بگویند تغییرات بنیادی می گویند انقلاب.
آیا در اصطلاح اسلامی هم وقتی می گویند "اصلاح" مقصود همین است؟ نه، در اصطلاح اسلامی وقتی گفته می شود اصلاح، نقطه مقابل افساد است، اعم از آنکه تدریجی و ظاهری و به اصطلاح عرضی باشد یا بنیادی و جوهری.

کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران (شهید مطهری)، ص29

 

به علی (ع) خبر دادند که ابن عباس، پسر عموی بزرگ تو، دانشمند و عالم تو، سیاستمدار و مورد اعتماد تو در بیت المال تصرفی کرده است، از آن تصرفاتی که امروز اصلا کسی آنها را به حساب نمی آورد. علی (ع) نامه ای به او نوشته که این نامه در نهج البلاغه هست:
پسر عباس! من از تو انتظار نداشتم; به خدا قسم اگر چنین و چنان بشود و اگر چنین بکنی، با آن شمشیری که به هر کس زدم یکسره به جهنم رفت و حساب و کتابی ندارد، تو را آدم خواهم کرد. بعد می گوید: پسر عباس! به خدای عالم قسم اگر حسن و حسین هم چنین کاری بکنند، با همین شمشیر می زنمشان، و می زد. این مقدار حساسیت در مقابل اجرای قانون الهی!
کتاب آینده انقلاب اسلامی، ص31

 

خدایا نیت پاک عطا بفرما، ما برای شکم قیام نکردیم، برای سیر شدن قیام نکردیم، برای سیر کردن قیام کردیم.
کتاب آینده انقلاب اسلامی، ص32


وقتی که ملتی خالص و مخلص به دنبال رهبری خالص و مخلص حرکت کند، تمام قدرتهای دنیا هم قیام کنند محال و ممتنع است که از عهده او برآیند.
کتاب آینده انقلاب اسلامی، ص33

 

فرق است میان آزادی عقیده و آزادی تفکر.
هر عقیده ای ناشی از تفکر نیست. بسیاری از عقاید بشر ناشی از یک سلسله عادتها، تقلیدها و تعصبهاست نه این که چون فکر کرده این عقیده را گرفته است. بلکه چون عادت کرده، به این عقیده چسبیده است.
کتاب آینده انقلاب اسلامی، ص 38

 

تفکر آزاد است، حالا که تفکر آزاد است پس این آقای بت پرست باید آزاد باشد برای این که بت را بپرستد; یا نه، عقل و فکر این شخص اسیر است، باید کاری کنیم که عقل و فکر او را از اسارت این عقیده آزاد کنیم، کاری را بکنیم که ابراهیم خلیل الله و بت شکن کرد.
کتاب آبنده انقلاب اسلامی، ص 39

 

حالا درباره این کار ابراهیم چه باید بگوییم؟ آیا ابراهیم کاری کرد بر خلاف آزادی عقیده ؟ یا کاری کرد در خدمت آزادی عقیده؟ کاری کرد در خدمت آزادی عقیده به معنی واقعی، یعنی آزادی اندیشه.
ابراهیم (ع) می توانست مطابق همین فلسفه ای که اغلب فرنگی ها می گویند که "انسان هر عقیده را اتخاذ کند آن عقیده محترم است" بگوید چون این بتها مورد احترام میلیونها انسان هستند پس من هم به آنها احترام می گزارم.
کتاب آینده انقلاب اسلامی، ص 40

 

در گذشته می گفتند ببینید کوروش چقدر مرد بزرگ بزرگواری بوده! که وقتی به بابل رفت و آنجا را فتح کرد تمام بت خانه ها را محترم شمرد.
... آیا خود جناب کوروش به آن بت ها اعتقاد داشت؟ نه. کوروش چه فکر می کرد؟ می گفت این اعتقاد، این مردم را بدبخت کرده یا نه؟ بله. ولی در عین حال دست به ترکیب آنها نزد، چرا؟ چون می خواست که آنها در زنجیر بمانند. این خیانت بود نه خدمت.
کتاب آینده انقلاب اسلامی ، ص 41

 

تفکر باید آزاد باشد. هر مکتبی که به ایدئولوژی خودش ایمان و اعتماد دارد ناچار طرفدار آزادی اندیشه و تفکر است.
... ما امروز در کشورهای کمونیستی جهان می بینیم که به دلیل این که خود اینها بیش از همه می دانند که ایدئولوژی شان آسیب پذیر است حتی رادیوهایشان را هم یک موجه می کنند که ملتشان صدای مردم دیگر دنیا را نشنوند و یک بعدی بار بیایند.
کتاب آینده انقلاب اسلامی، ص 41

 

بروید استادی که واقعا مارکسیسم را شناخته باشد و مومن به مارکسیسم باشد، ماتریالیسم دیالکتیک را شناخته باشد و معتقد به آن باشد و مخصوصا به خدا اعتقاد نداشته باشد، به هر قیمتی شده پیدا کنید، حقوق گزاف به او بدهید بیاید در همین دانشکده الهیات اینها را تدریس کند. بعد ما هم می آییم، حرفی اگر داشته باشیم می گوییم و منطقمان را عرضه می داریم. هیچ کس هم مجبور نیست که منطق ما یا منطق آنها را بپذیرد.
کتاب آینده انقلاب اسلامی،شهید مطهری، ص 44

 

در حکومت اسلامی احزاب آزادند. هر حزبی اگر عقیده غیراسلامی هم دارد در ابراز عقیده خودش آزاد است، فکرش آزاد است، هر چه دلش می خواهد بگوید. ما فقط اجازه توطئه گری و فریبکاری نمی دهیم.
کتاب آینده انقلاب اسلامی، ص46

 

به دلیل همین آزادی ها بود که اسلام توانست باقی بماند. اگر در صدر اسلام تا کسی می آمد در مدینه می گفت من خدا را قبول ندارم ، می گفتند من خدا را قبول ندارم، می گفتند بزنید، بکشید، امروز اسلامی وجود نداشت. اسلام به این دلیل باقی مانده که با شجاعت و صراحت با افکار مختلف مواجه شده.
کتاب آینده انقلاب اسلامی، ص47

 

من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می دهم که یک وقت خیال نکنند که حفظ و نگهداری اسلام با سلب آزادی بیان تحقق می یابد. برخی جوانان خیال نکنند که راه حفظ معتقدات اسلامی و جهان بینی اسلامی این است که نگذاریم دیگران حرفهایشان را بزنند. نه، بگذارید بزنند; نگذارید خیانت کنند.
کتاب آینده انقلاب اسلامی، شهید مطهری، ص 48

 

چنین تصور نشود که با جلوگیری از ابراز افکار و عقاید می شود از اسلام پاسداری کرد. از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن منطق و آزادی دادن و مواجهه صریح و رک و روشن با افکار مخالف است.
کتاب آینده انقلاب اسلامی، ص 49

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">