اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

این در حالی است که رهبر انقلاب پیش از این در حرم رضوی فرمودند بودند: «ما نه در مسایل منطقه ای، نه در مسایل داخلی و نه در مساله تسلیحات، با آمریکا مطلقا صحبت و مذاکره ای نداریم؛ مذاکره، صرفا در قضیه هسته ای است.»

پس از دو سال و نیم مذاکرات مضر دولت یازدهم با آمریکا به بهانه توافق هسته ای، این بار موضوع دستگیری ده نظامی امریکایی در آب های ایران بهانه جدید وزیر امورخارجه جهت مذاکره با وزیر خارجه آمریکا شد تا علنا یکی دیگر از خط قرمزهای رهبر انقلاب مبنی بر ممنوعیت هرگونه مذاکره غیر هسته ای با امریکا نقض شود.

به گزارش رجانیوز، در حالی که براساس تاکیدات چند باره مقام معظم رهبری، مذاکره با امریکا صرفا محدود در موضوع هسته ای بوده و ممنوعیت فتح باب مذاکره در سایر عرصه های دیپلماسی به صراحت بیان شده است، اما به نظر می رسد پروژه ی اصلی دولت یازدهم مبنی بر گسترش رابطه با آمریکا در تمام سطوح همچنان در حال پیگیری است به نحوی که سومین مرحله از مذاکره امریکایی ها با دولت یازدهم در موضوعی غیر از هسته ای، صبح امروز انجام پذیرفت و در فاصله چند ساعته ثمره آن برای امریکایی ها محقق  شد.

در همین راستا روز گذشته بود که خبر تجاوز ده تن از سربازان نیروی دریایی امریکا به آب های سرزمینی کشورمان منتشر شد؛ آنهم درست در روزهایی که به ادعای دولت یازدهم در آستانه روزهای آغازین اجرای برجام قرار داریم. با این وجود و در حالی که تکلیف این تجاوز از سوی معارضان امریکایی در هاله ای از ابهام قرار داشت آسوشیتدپرس در خبری اعلام کرد که ملوان‌های بازداشت‌شده امریکایی صبح چهارشنبه به وقت ایران به آمریکا تحویل داده خواهند شد. این خبر درست بلافاصله بعد از تماس تلفنی محمد جواد ظریف با جان کری روی رسانه های دنیا انتشار یافت.

پیش از این سخنگوی کاخ سفید، بازداشت ده نظامی آمریکایی در خلیج فارس را اقدامی «تحریک‌آمیز» از سوی ایران خواند و در گفتگو  با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت : کاخ سفید اطمینان حاصل کرده که به زودی به قایق‌های آمریکایی اجازه داده خواهد شد سفرشان را ادامه بدهند. وی با بیان این که مقامات رسمی دولت آمریکا در تماس با ایرانی ها بطور مستمر شرایط این ملوانان را رصد می کنند، گفت: نکته مهم و قابل توجه از نظر واشنگتن این است که مقامات ایرانی در تماس با آمریکایی ها به آن ها اطمینان داده اند که ملوانان مذکور می توانند بدون وقفه و بی هیچ مشکلی به سفر خود ادامه بدهند.

همچنین جو بایدن، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا نیز هنگام ورود به سالن محل سخنرانی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که اطمینان دارد موضوع نظامی‌های بازداشت‌شده آمریکایی، پایانی خوش خواهد داشت. جان کری هم در حال ورود به مراسم سخنرانی اوباما اعلام کرد که ملوانان به زودی آزاد خواهند شد.

دقایقی پیش نیز کاخ سفید در واکنش به آزادی ۱۰ تفنگدار دریایی آمریکا، که آمریکایی‌ها آنها را «ملوان» می‌خوانند، اعلام کرد که خطوط ارتباطی جدید ایجاد در مذاکرات هسته ای با ایران، به آزادی آنها کمک کرده است. سخنانی که از زبان وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه تویتر خود نیز با ادبیاتی مشابه تکرار شد. ظریف در این باره در تویتر خود با خوشحالی از تحقق خواسته امریکایی ها و عبور از خط قرمز صریح رهبر انقلاب نوشت:

«خوشحالم که گفتگو و احترام، و نه تهدید و بی‌پروایی، به سرعت جریان ملوانان آمریکایی را حل کرد. بیاید از این نمونه اخیر بیاموزیم».

اما در حالی امروز وزارت امور خارجه کشورمان از فرصت تجاوز امریکایی ها به مرز های ایران برای هموار سازی مسیر عادی شدن رابطه با امریکا استفاده کرده است که چندی پیش و در پی اقدام غیر انسانی عربستان در اعدام شیخ نمر باقر النمر ترجیح داد که با همتای امریکایی خود تماس گرفته و در این خصوص گفت و گو نماید. در همین راستا بر پایه گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از نیویورک تایمز، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از منزل خود در «آیداهو» تلفنی با «محمدجواد ظریف» همتای ایرانی خود گفت‌وگو کرد.

درباره محتوای این گفت‌وگوی تلفنی مطلبی منتشر نشده است ولی به نوشته نیویورک تایمز، این اقدام به وضوح تلاشی برای متقاعد کردن طرف ایرانی به خودداری از اقدام تلافی‌جویانه و تشدید تنش‌ها در منطقه بوده است.

 

سابقه نقض خط قرمز رهبر انقلاب درباره ممنوعیت مذاکرات غیر هسته ای با آمریکا توسط ظریف

اما تلاش برای برقراری ارتباط در موضوعات غیر هسته ای به این دو مورد محدود نبوده است و پیش از این اواخر اردیبهشت ماه امسال در حالی که کشتی حاوی محموله های بشر دوستانه ایران به مقصد یمن در حال حرکت بود و تاکیدات چندین باره مقامات ایرانی مبنی بر حتمی بودن رسیدن این کشتی به یمن، نوید این خبر را می داد که فشار های بین المللی در این مورد کار ساز نخواهد بود اما در اقدامی ناگهانی این کشتی مسیر خود را به سمت کشور جیبوتی تغیر داد و در بندر این کشور پهلو گرفت!

اقدام مبهمی  که چندی بعد جان کری در سخنانی پرده از زوایای پنهان آن برداشت. وی در این گفت و گو با اشاره به این واقعه با اعلام این که تماس تلفنی او با محمد جواد ظریف عامل این واقعه بوده است گفته بود: «چند ماه پیش که یک محموله از سوی ایران راهی یمن بود، خیلی زود با همتای خود تماس گرفتم و گفتم که این امر می‌تواند باعث یک رویارویی جدی شود و ما آن را تحمل نمی‌کنیم. وی نیز در مدت‌زمانی بسیار کوتاه با من تماس گرفت و گفت قرار نیست این محموله به زمین برسد یا از آب‌های بین‌المللی خارج شود و بعد راهی کشور خودشان شد. ما محموله سلاح ایران را که راهی سودان بود تا بعد به دست حماس برسد، دنبال کردیم. ازاین‌رو، ما تلاش‌های عمده‌ای را دنبال می‌کنیم و به صورتی چشمگیر، این تلاش‌ها را عقب رانده‌ایم تا از این‌ دست فعالیت‌ها جلوگیری شود».

این در حالی است که مقام معظم رهبری در سخنان خود در حرم مطهر رضوی فرموده بودند:

«این مذاکراتی که امروز در جریان است که با دولت های اروپایی و با آمریکا مذاکره می کنند، مذاکره با آمریکا صرفا در قضیه هسته ای است و لاغیر، این را همه بدانند. ما درباره مسایل منطقه ای با آمریکا مذاکره ای نمی کنیم؛ هدف های آمریکا در مسایل منطقه ای، درست نقطه مقابل هدف های ما است. ما در منطقه امنیت و آرامش می خواهیم، تسلط ملت ها را می خواهیم؛ سیاست آمریکا در منطقه ایجاد ناامنی است. شما به مصر نگاه کنید، به لیبی نگاه کنید، به سوریه نگاه کنید! دستگاه های استکباری و در راس آن ها آمریکا، درمقابل بیداری اسلامی ای که به وسیله ملت ها به وجود آمد، یک ضد حمله را شروع کردند که هنوز ادامه دارد و ملت ها را در منطقه دارد به تدریج بدبخت می کند؛ هدف آن ها این است؛ این درست نقطه مقابل هدف های ما است. ما نه در مسایل منطقه ای، نه در مسایل داخلی و نه در مساله تسلیحات، با آمریکا مطلقا صحبت و مذاکره ای نداریم؛ مذاکره، صرفا در قضیه هسته ای است و این که ما در موضوع هسته ای با روش دیپلماسی چگونه می توانیم به نتیجه برسیم.»

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">