اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

ارتباط گناهان و عذاب ها

دوشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۳۵ ق.ظ

تأثیر گناه در نابودی محیط زیست

طوفان شن

(تصویر تزیینی است)

حوادث عالم تا اندازه ای تابع اعمالِ انسان هاست؛ یعنی اگر انسان ها از خدا اطاعت کنند و راه بندگی او را بپیمایند، درهای رحمت و برکات الهی بر روی آنان گشوده می شود و چنانچه از راه بندگی منحرف شوند و در وادیِ گمراهی قدم نهند و به اندیشه باطل و انگیزه فاسد آلوده شوند، در جامعه انسانی فساد پدید می آید و دامنه اش خشکی و دریا را فرا می گیرد و ملت ها را بر اثر ستم، جنگ، ناامنی و سایر شرور به سوی هلاکت سوق می دهد، زیرا هر مصیبتی دامنگیر انسان می شود، دستاورد شوم خود اوست: (آیه 30 – سوره شوری). بلاها و مصایب خانمان سوزی همانند سیل، زلزله و صاعقه به کیفر کردار انسان دامنگیر او می شود، چنان که قرآن کریم سیلِ عَرِم (طوفان، باد شدید)، طوفان نوح، صاعقه ثمود و صرصرِ عاد را از همین دست حوادث می شمارد.

تأثیر اعمال شر در پیدایش رخدادهای ناگوار به ویژه در محیط زیست مطلبی است که افزون بر آیات قرآن روایات معصومان (سلام الله علیهم) نیز آن را بیان می کنند. امام باقر (سلام الله علیه) فرمود:

بدانید هیچ سالی پر باران تر از سال دیگر نیست، بلکه {خدا} آن را در هر منطقه ای بخواهد فرود می آورد. به راستی زمانی که جامعه ای مرتکب گناهان شود، خدا بارانی را که برای آن ها قرار داده بود در آن سال در آنجا نازل نکرده، در بیابان های وسیع، دریاها و کوه ها نازل می کند و خدا، حشرۀ «جُعَل» را در لانه اش به سبب گناهان مردمی که در کنار آن هستند، با نباریدن باران عذاب می کند، زیرا او می تواند به مکانی برود که در آنجا معصیت نمی شود؛ آن گاه امام باقر (سلام الله علیه) فرمود: ای صاحبان بصیرت! پند گیرید.

سپس فرمود: در کتاب امیرمؤمنان (سلام الله علیه) آمده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

هنگامی که زنا آشکار شود، مرگ ناگهانی فراوان می شود

و زمانی که کم فروشی کنند، خدا آنان را با قحطی و کمبودِ محصولات عذاب می کند

و هنگامی که زکات نپردازند زمین نیز آنان را از زراعت، میوه ها و معادن خود محروم می کند

و هرگاه در قضا و داوری ظلم کنند، در ستم روایی و دشمنی یکدیگر را یاری کنند و زمانی که پیمان شکنی کنند، خدا دشمنانشان را بر آنان مسلط می کند

و هنگامی که قطع رحم کنند، اموال در دست اشرار قرار می گیرد

و زمانی که امر به معروف و نهی از منکر نکنند و از نیکان اهل بیتم پیروی نکنند، خدا ناصالحان را بر آنان مسلط می کند

و در این حال نیکان آنان دعا می کنند؛ ولی مستجاب نمی شود.

 

ثواب الاعمال ص 252 – الکافی ج2 ص 374

 

برگرفته شده از کتاب مفاتیح الحیات – ص694

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">