اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

جمهوریت و حکومت دینی

سه شنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۳۲ ب.ظ

پرسش: رابطه بین حکومت دینی با جمهوریت و دموکراسی بر چه اساسی است؟ آیا حکومت دینی با جمهوریت و دموکراسی تعارض دارد؟

«جمهوریت» با «حکومت دینی» هیچ گونه تعارضی ندارد. جمهوریت شکلی از حکومت است که با حکومت های مختلف، از نظر محتوایی سازگاری دارد. حکومت دینی را نیز به شکل هایی مختلف می توان سامان داد که یکی از صورت های مناسب آن –به ویژه در عصر حاضر- شکل جمهوری است.

«دموکراسی» و تبیین نسبت آن با حکومت دینی نیاز به نقد و بررسی فراوان دارد. دلیل آن است که دموکراسی نه تنها مراتب، مدل ها و اَشکال گوناگونی دارد؛ بلکه حتی در معانی مختلفی به کار رفته است.

به طور خلاصه اگر دموکراسی را به معنای «مشارکت عمومی» تعریف کنیم-که از آن به دموکراسی روشن(متدیک) تعبیر می شود- هیچ تعارضی با حکومت دینی ندارد؛ بلکه چه بسا حکومت دینی، نتواند بدون این گونه دموکراسی پدید آید و یا به حیات خود ادامه دهد. اما دموکراسی «ایدئولوژیک و محتوایی» یا الگوی «دموکراسی لیبرال» که هر خواسته ی بشری را هر چند بر خلاف محرمات قطعی دین و شریعت باشد، به رسمیت می شناسد، با حکومت دینی سازگار نیست.

   برگرفته شده از کتاب حکومت دینی ص 126

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۱۳
م. هوشیار

کتاب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">