اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
https://soroush-app.me/channel/tamadonsazan

اندیشه های تمدن ساز
۱۳ خرداد۲۳:۰۳

امام و رهبری

از دیدگاه مقام معظم رهبری ویژگی های مهم امام خمینی(ره) چیست؟
ویژگی‌های مهم حضرت امام (ره) از دیدگاه مقام معظم رهبری اینگونه تبیین شده است:
1. امام بزرگوار ما، مجسمه ای از ارزش های انقلاب ما بود... او اسلام انقلابی مجسّم، اسلام ناب مجسّم در زندگی و اخلاق و احساسات و تصمیم گیری ها و نیز فانی برای خدا بود. خدای متعال هم به او پاداش داد. کاری که به دست این بزرگوار در این دوران انجام گرفت ، کاری بی نظیر بود.[1]
2. رهبر حکیم و فقیه که عبد صالح و الگوی مسلمانی بود، خود پیشاهنگ این حرکت «منظور حرکت به سوی استقرار شریعت» در ایمان و عمل شد و این ایمان، جان او را چنان لبریز کرده بود، که توانست دل های بی ایمان و ظرف های تهی را از فیضان ایمان خود در صحنه های عمل، لبریز و سیراب کند و فروغ ایمان و امید او، دیوارهای قطور یأس و بی ایمانی را بشکافد و فضای مبارزه و عمل را پُر کند.[2]

3. «امام» مردی بود که در راه آرمان های بزرگ و در راه تکلیف شرعی، هیچ مشکلی نمی توانست مانع راه او بشود.[3]
4. مرد مسنّی در سنین نزدیک به هشتاد سال در آن زمان «1356»، وقتی که فرزند فاضل و برجسته اش از دنیا رفت «مرحوم سیّد مصطفی» جمله ای که از او نقل شد این بود که «مرگ مصطفی از الطاف خفیّة الهی است»... ببینید چه قدر عظمت می خواهد در یک انسان! این مصیبت ها و این سختی ها و این شدت هایی که در دوران انقلاب بر این مرد بزرگ وارد آمد و او مثل کوه استواری آنها را تحمل کرد، ریشه اش در همین عظمت روحی است که در مقابل مرگ عزیزی این چنین، چنین برخوردی پیدا می کند.[4]
5. آنچه که در دورة ‌بعد از تشکیل نظام اسلامی، از ابعاد وجودی امام مشاهده شد، به مراتب مهم تر و عظیم تر بود از آنچه که قبلاً دیده شده بود، زیرا در دوران حکومت، هم رهبر و زمامدار بود و هم یک زاهد و عارف. ترکیب این دو با هم، از آن کارهایی است که جز در پیامبرانی مثل داود، سلمان، سلیمان، حضرت محمد - صلی الله علیه و آله - و برخی لذا و حیای خاص الهی مثل حضرت علی - علیه السلام- نمی توان یافت.[5]
6. در چهرة یک حاکم و زمامدار و رهبر، امام بزرگوار مردی هوشیار با شهامت، با تدبیر، با ابتکار و دریادل بود؛ امواج سهمگین در مقابل او چیز کم اهمیتی محسوب می شدند؛ هیچ حادثة سنگینی نبود که بتواند او را شکست بدهد؛ او را به خضوع در مقابل آن حادثه وادار کند.[6]
7. او معتقد به مردم بود؛ حقیقتاً به آراء مردم اعتقاد داشت... به مردم از صمیم قلب علاقه داشت؛ به مردم عشق می ورزید و آنها را دوست می داشت. امام به مردم اعتماد داشت و به آراء مردم احترام می گذاشت.[7]
8. آنچه در زمامداران مختلف عالم، مایة امتیاز آنها می شد، اغلب آن صفات را، ما در امام مجتمع می دیدیم. او، هم عاقل بود، هم دوراندیش بود، هم محتاط بود، هم دشمن شناس بود، هم به دوست اعتماد می کرد، هم ضربه ای را که به دشمن وارد می کرد، ضربة قاطع وارد می کرد. همة آن چیزهایی که برای یک انسان لازم است تا بتواند در چنین جایگاه حساس و خطیری انجام وظیفه کند و خدا و وجدان خود را راضی بکند، در این مرد جمع بود.[8]
9. بُعد حاکم و رهبر بودن امام در موضع یک انسان مقتدر و یک انسان با اراده بود... امّا همین انسان، در چهرة زندگی شخصی و خصوصی خود، وقتی انسان آن جا را نگاه می کند، او را در چهرة یک انسان زاهد و عارف و منقطع از دنیا می بیند.[9]
10. آن بزرگوار برای خود، زخارف دنیوی و ذخیره و افزون طلبی نداشت و نخواست؛ بلکه بعکس، هدایای فراوانی برای امام می آوردند. که آن هدایا را در راه خدا می داد.[10]
11. او اهل خلوت، اهل عبادت، اهل گریة نیمه شب، اهل دعا، تضرّع، ارتباط با خدا، شعر و معنویت و عرفان و ذوق و حال بود. آن مردی که دشمنان ملت ایران را می ترساند و به خود می لرزاند، آن سدّ مستحکم و کوه استوار، وقتی که این مسائل عاطفی و انسانی پیش می آمد، یک انسان لطیف، یک انسان کامل، یک انسان مهربان بود.[11]
12. همة اینها را امام از عمل به دین، از پایبندی به دین، از تقوا و از مطیع امر خدا بودن داشت؛ خود او هم بارها این مضمون را در گونه گونة کلمات خود بر زبان می آورد و بیان می کرد: هر چه هست از خداست.[12]
خط امام(ره) خطی است که ویژگی ها و اندیشه های تابناک امام (ره) آنرا ترسیم نموده است. خط امام (ره) تبلور ویژگیها و اندیشه های شخصیت جامعی همچون امام (ره) است که جامع ارزشهای والای انسانی و اسلامی است. خط امام حرکت در مسیر اهدف مقدس انقلاب اسلامی است اهدافی که در کلام و سیره عملی آن بزرگوار به خوبی تبیین شده بود و در وصیت نامه الهی سیاسی آن حضرت ترسیم شده است.

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. ویژگی های انقلاب اسلامی، مؤسسه قدر ولایت، از ص 101 تا آخر.
2. انقلاب استثنایی، ویژه نامة‌روزنامة رسالت، بهمن 1377، ص 20، مقالة ویژگی های امام خمینی.
3. حدیث بیداری، زندگی نامة آرمانی، علمی و سیاسی امام خمینی، حمید انصاری، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره).
4. توجه به بدبختی های مصر و...به دلیل نداشتن رهبری با نفوذ و محبوب

پی نوشت :
1 . حدیث ولایت، ج 4، ص 274.
2 . همان، ص247 و 248.
12-3. خطبة اول نماز جمعه 14 خرداد 1378.

م. هوشیار | ۱۳ خرداد ۹۴ ، ۲۳:۰۳

امام خمینی

رهبری

نظرات  (۱)

جمهوری اسلامی ایران بدون نام امام روح‌الله(رحمة‌الله‌علیه) قابل شناسایی و شناساندن نیست و حتی وجاهت و مقبولیتی هم ندارد. از سوی دیگر، نام امام راحل هم بدون فهم اندیشه و اصول ایشان، ارزشی ندارد و به پوسته‌ای بی‌مغز می‌ماند. «اسم امام و یاد امام به‌تنهایی کافی نیست؛ امام با اصولش، با مبانی‌اش، با نقشه‌ی راهش برای ملت ایران یک موجود جاودانه است.» امام خامنه‌ای

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">