اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

مهدی محمدی

مهدی محمدی: اگر بخواهیم اقدامات و مقرراتی را که آمریکایی ها بعد از اجرای برجام، علیه ما انجام داده اند بشماریم این اقدامات بیش از 20 یا 30 مورد بوده اما دوستان ما تقریبا هیچ واکنشی نشان نداده اند.

محمدی با تاکید بر اینکه هزینه نقض برجام برای آمریکا، تقریبا صفر بوده است گفت: کار به جایی رسیده که مقام معظم رهبری نیز بیان می کنند که برجام در حال تبدیل شدن به عاملی برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران شده است در حالیکه نظام با این هدف از خودگذشتگی کرد و برجام را پذیرفت که تحریم ها سبک شود.

مهدی محمدی کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به قانون داماتو، اظهار کرد:‌ این قانون در سال 2010 عمدتا بر روی بحث بنزین و گازوئیل متمرکز شده بود و در سال 2012 این قانون توسعه یافت و موارد متنوعی را شامل می شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی قانون داماتو ضربه زدن به اقتصاد ایران از جمله از کار انداختن بخش نفتی کشور بود، تصریح کرد: قانون ایسا اولین قانون و تحریم ثانویه آمریکا بود، این قانون مرتبط با بحث هسته ای و با داماتو متفاوت است.

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه دولت، حامیان و منتقدین برجام اکنون بر نقض برجام از سوی آمریکا به یک اجماع نظر رسیدند، گفت:به شیوه‌های متعددی می‌توان استدلال کرد که نقض برجام صورت گرفته لذا دولت آمریکا باید پاسخ گوی قدمی که برداشته، باشد.

محمدی افزود: خوشبختانه باید خدا را شکر کرد که ما با یک بحث اختلافی در کشور مواجه نیستیم، بلکه با بحث ملی روبرو شده‌ایم و همه بر این نکته که طرف آمریکایی نقض برجام کرده است اتفاق نظر دارند.

وی با بیان به چهار روش می‌توان برجام را نقض کرد، گفت: ایران می‌تواند ادعا کند که گروه 1+5 و آمریکا برجام را نقض کرده است. در پاراگراف26 از متن برجام آمده است: اگر تحریم جدید مرتبط با موضوع هسته ای اعمال و یا معرفی شود، نقض برجام است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به گذشت یک سال و نیم از اجرایی شدن برجام، گفت: طی این مدت 6 یا 7 مورد تحریم علیه برنامه موشکی ایران از سوی آمریکا اعمال شده است.

محمدی با تاکید بر اینکه در تحریم‌های امنیتی برنامه موشکی ایران به عنوان برنامه‌ای مستقل تلقی نمی‌شود، افزود: آنها برنامه موشکی را بخشی از برنامه هسته‌ای می دانند.

وی با اشاره به قانون تمدید تحریم‌های ایران (ISA)،گفت: اگر این قانون به حال خود رها می شد اول ژانویه 2017 چیزی به نام قانون ایسا وجود نداشت، آمریکایی‌ها معتقد هستند وقتی قانونی خود به خود منقضی می‌شود و مجدداً آن را اعمال می‌کنیم تحریم جدید  محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل استراتژیک با تاکید بر اینکه تمدید قانون تمدید تحریم‌های ایران (ISA) نقض صریح برجام است، گفت: در بند 8 از  مقدمه برجام بحث تحریم وجود ندارد بلکه بحث درباره قوانین و آیین نامه‌های تبعیض آمیزی است که قصد دارد جانشین تحریم‌هایی شود که در برجام تعلیق شده است.

محمدی تصریح کرد: اگر تحریم‌های تعلیق شده در برجام مجدداً اعمال و یا معرفی شود نقض برجام صورت گرفته است در همین راستا در ماده29 برجام نه حرف از تحریم و نه حرف از قانونگذاری دارد، بلکه حرف از سیاست است لذا اگر دولت آمریکا سیاستی را پیش گیرد که در بهبود روابط ایران با خارج اختلال ایجاد کند، نقض برجام محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانس با اشاره به اظهارات چند روز گذشته دولتمردان آمریکا ظرف دو یا سه روز گذشته، اظهار کرد:‌ اگر به جلسات استماع کنگره مراجعه کنید، وزیر خزانه داری آمریکا به زبان بی زبانی عنوان می‌کند که تمدید قانون تمدید تحریم‌های ایران (ISA) نقض برجام است و به گونه ای به کنگره یادآور می شود که این تحریم‌ها در جاهای دیگر نیز مطرح است و نیازی به تمدید این قانون نیست.

این کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: مهمترین استدلال طرف آمریکایی این است که تعهد منطق برجام این نبوده است که قانون جدیدی وضع نشود بلکه تعهد منطق برجام این بوده که هر قانونی که وضع شد، تحریم های مرتبط با برجام را شناسایی کرده و طبق اختیاراتی که رئیس جمهور آمریکا دارد آن ها را متوقف سازند.

محمدی افزود: لذا استدلال اصلی آنها این است که این قانون دوباره تمدید می‌شود و ما بخش‌های مرتبط با برجام را در آن معلق می‌کنیم، بنابراین ما نقض عهدی انجام ندادیم و تحریم جدیدی اعمال نکرده ایم.

وی ادامه داد: پاسخی که در اینجا می‌توان به طرف امریکایی داد این است که شما براساس بند 8 مقدمه برجام موظف بودید که رگولاتوری جدیدی در این حوزه نکنید که برعکس این اتفاق درحال رخ دادن است.

این کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: تحریمی که منقضی و تمام شده مصداق اعمال مجدد تحریم‌ها است بنابر این اگر دولت آمریکا قصد داشت طبق اختیارات دولت به وظیفه خود عمل کند آقای اوباما نباید این قانون را امضا می‌کرد بلکه باید آن را وتو می‌کرد.

محمدی خاطرنشان کرد: در آمریکا یک مرجع حقوقی معتبر گفته بود اگر واقعا دولت آمریکا نمی‌خواست تعهد خود را نقض کند باید اجازه می‌داد قانون تمدید تحریم‌های ایران (ISA) منقضی می‌شد و سپس قانون جدیدی پیشنهاد می‌کرد که در آن قانون هیچ یک از تحریم‌های مرتبط با برجام در آن لحاظ نمی‌شد و آن قانون را در کنگره تصویب می‌کرد بنابراین ملاحظه می‌کنید که به لحاظ حقوقی این بسترسازی و قانون گذاری که آمریکایی ها کردند مشخصا خلاف تعهدی است داخل برجام است.

وی با بیان اینکه بسیار بعید است که آقای اوباما تصویب این قانون را وتو کند گفت: اگر آقای اوباما این قانون را وتو کند، این قانون مجددا به کنگره بر می‌شود و دوباره رای گیری می شود و باتوجه به اینکه اکثریت مجلس نمایندگان و سنا به این قانون رای داده اند به احتمال زیاد وتوی اوباما را رد می کنند.

محمدی با بیان اینکه اوباما سه تا چهار هفته دیگر کاخ سفید را ترک خواهد کرد گفت: اگر اوباما واقعا می‌خواست به تعهدات خود طبق برجام عمل کند اصلا نباید این قانون را امضا می‌کرد بلکه باید آن را وتو کند چرا که با امضای این قانون توسط اوباما عملا زیرساخت تحریم ها باقی خواهد ماند.

وی به بیانیه‌های سناتورهای آمریکایی بعد از تمدید این قانون اشاره کرد و گفت: تمام سناتورها در متن بیانیه شان تلویحا گفته اند که ما با اوباما کار نداریم بلکه با این تمهدیدی که کرده ایم، اختیاراتی را برای رئیس‌جمهور بعدی آمریکا فراهم کرده ایم که بتواند براساس این زیرساخت قانونی، تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کند. بنابراین از لحاظ سیاسی نیز توقف بخش های مرتبط با برجام در قانون ایسا پس از امضا توسط اوباما اقدام بی ارزشی است که ارزش حقوقی و سیاسی ندارد و این چیزی نیست که بتوانند با آن جمهوری اسلامی ایران را راضی کنند.

محمدی در بخش دیگری از این برنامه درباره اینکه برجام چه تعهداتی برای ایران و آمریکا داشته و این تعداد تاکنون چگونه پیگیری شده است گفت: تمدید قانون ایسا اتفاق عجیب و جدیدی نیست چراکه رویه دولت آمریکا در طول یک سال و نیمی که از اجرای برجام می گذرد این بوده که به هیچ یک از تعهدات کلیدی خود که عمدتا مربوط به کاهش، تعلیق و یا متوقف کردن تحریم ها بوده است عمل نکرده و به طرف های دیگر (طرف اروپایی) نیز اجازه نداده که به تعهدات خود در این حوزه عمل کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه رویه آمریکا در طول یک سال و نیم گذشته بعد از برجام اطلاع رسانی زیادی نشده گفت: آنچه که هم تاکنون اتفاق افتاده این است که رویه پس پرده و اعمال آمریکا اعلام شده و آن ها عدم عمل به تعهداتشان در برجام را رسمی، علنی و وقیحانه اعلام کرده اند.

این کارشناس مسائل راهبردی با بیان اینکه آمریکا در این مدت به صورت مکرر برجام را نقض کرده است بیان داشت: اگر بخواهیم اقدامات و مقرراتی را که آمریکایی ها بعد از اجرای برجام، علیه ما انجام داده اند بشماریم این اقدامات بیش از 20 یا 30 مورد بوده اما دوستان ما تقریبا هیچ واکنشی نشان نداده اند.

محمدی با تاکید بر اینکه هزینه نقض برجام برای آمریکا، تقریبا صفر بوده است گفت: کار به جایی رسیده که مقام معظم رهبری نیز بیان می کنند که برجام در حال تبدیل شدن به عاملی برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران شده است در حالیکه نظام با این هدف از خودگذشتگی کرد و برجام را پذیرفت که تحریم ها سبک شود.

وی افزود: محاسباتی که در ذهن آمریکایی ها شکل گرفته مبتنی است بر اینکه، برجام آنقدر برای برخی افراد در داخل ایران موضوعیت دارد که هر تحریم جدیدی هم که بخواهد اضافه شود واکنش قوی از جانب ایران وجود نخواهد داشت.

این کارشناس مسائل راهبردی اظهار داشت: در یکی دو سال قبل آدرس های غلطی از داخل ایران بیرون رفته مبنی بر اینکه آماده برجام های بعدی هستیم و وقتی شما به طرف آمریکایی می گویید که من آماده برجام های بیشتر به این معنی است که آماده ارایه امتیازات بیشتر هستم و این یعنی استقبال از فشار و تحریم های جدید.

محمدی افزود: محاسبه طرف آمریکایی این است که اگر تحریم یک برجام خلق کرد بنابراین تحریم های بیشتر می تواند برجام های بیشتری خلق کند.

وی تصریح کرد: دولت آمریکا از افزایش قدرت منطقه‌ای و توان موشکی و تسلیحاتی ایران نگران است لذا برای تحریم‌های بیشتر بسترسازی می‌کند و  اوباما نیز در حال بسترسازی جدیدی است که ترامپ تحریم‌های بیشتری اعمال کند.

این کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: اما تفاوتی که با گذشته وجود دارد این است که آمریکا امروز دچار یک آچمز استراتژیک است چرا که نمی‌تواند مداخله در بیرون از مرزهای خود ترتیب دهد و این مداخله نیازمند اقتصاد قدرتمند، متحدان پایه کار و اعتبار بین المللی است و اگر بخواهد درون گرایانه نیز رفتار کند دچار بحران خواهد شد.

با بیان اینکه عده ای برجام را شاهدی بر تغییر ماهیت و تغییر راهبردی آمریکا در قبال اسلام می‌دانستند، گفت: تمدید قانون ایسا آن هم توسط دولتی که برجام را توافق کرده است علامتی است مبنی بر اینکه هرگونه سوء تفاهم در مورد تغییر ماهیت آمریکا در رابطه با ایران سوءتفاهم بسیار خطرناکی است.

محمدی خاطرنشان کرد: امروز تمدید قانون ایسا به ما می‌گوید که برجام برای آمریکا تا جایی موضوعیت دارد که مانع تشدید تحریم‌ها نشود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مهمترین کاری که  امریکایی‌ها می‌کنند این است که تحریم‌ها را تشدید اما خود برجام را حفظ کنند؛ لذا باید راهکاری پیدا کرد تا از این وضعیت خارج شویم والا گمان می‌کنم که تحریم‌های خیلی نگران کننده دیگری در راه باشد.

وی تصریح کرد: این حرکت دولت اوباما علامتی است مبنی بر اینکه آمریکا در عدم عمل به تعهداتش در برجام مشکل تکنیکی نداشته بلکه این سیاست دولت آمریکا است که تحریم‌ها برقرار بماند و این سیاستی است که به طور غیر رسمی توسط خزانه داری آمریکا در یک سال و نیم گذشته پیگیری می شده و امروز هم به صورت رسمی توسط رئیس جمهور این کشور دنبال می شود.

کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: در حال حاضر آمریکایی‌ها دو محیط را پایش می‌کنند که محیط اول اجماع ملی است تا متوجه شوند که پس از انجام این اقدام توسط آنها تا چه اندازه میتوانیم که اجماع ملی در مقابل آن ایجاد کنیم.

وی افزود: موضوع دیگر این است که آنها ببینند آیا قادر به پاسخگویی خواهیم بود یا نه که در اینجا الزام به پاسخگویی بیشتر از آن که یک الزام حقوقی و یک الزام استراتژیک است، اگر امروز پاسخ مناسبی به این اقدام اوباما داده نشود، ظرف ماه‌های آینده و با روی کار آمدن ترامپ با سیل تحریم‌ها مواجه خواهیم شد، لذا امروز باید یک تصمیم راهبردی و بازدارنده اتخاذ کنیم.

محمدی تصریح کرد: در رابطه با مکانیسم داوری مندرج در برجام خیلی خوش بین نیستم زیرا در آنجا شانسی نداریم چراکه به لحاظ ترکیب رای دهی بسیار بعید است که غربی‌ها خودشان را محکوم کنند ضمن آنکه با ورود به مکانیسم داوری، ظرف بازده زمانی مشخصی یا باید موضع خود را پس بگیریم و یا تحریم‌ها باز خواهد گشت البته تصمیم در این باره برعهده هیئت نظارت بر برجام در شورای عالی امنیت ملی و دولت خواهد بود.

برگرفته شده از عمارنامه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">