اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
https://soroush-app.me/channel/tamadonsazan

در شرایطی که اقتصاد جهانی برای از بین بردن استقلال اقتصادی کشورها به هر شیوه و طرفندی متوسل شده، ترویج فرهنگ استفاده از کالای ساخت وطن بیش از هر چیزی ضروری است؛ اقدامی که در غرفه «خانه ایرانی» به خوبی صورت گرفته است.

در شرایطی که اقتصاد جهانی برای از بین بردن استقلال اقتصادی کشورها به هر شیوه و طرفندی متوسل شده، ترویج فرهنگ استفاده از کالای ساخت وطن بیش از هر چیزی ضروری است؛ اقدامی که در غرفه «خانه ایرانی» به خوبی صورت گرفته است.
 
گروه اجتماعی رجانیوز - مریم نجیمی:  قطعا برای هر کدام از ما در عمر چندین و چند ساله مان پیش آمده که در خرید وسائل مورد نیاز خود از کوچکترین تا بزرگ ترین آن دچار تردید شویم و برای انتخاب بهترین گزینه ساعت ها روانه بازار و سرگردان میان برندهای مختلف اجناس گوناگون باشیم. بدون شک انتخاب و خرید مایحتاج زندگی از خوراک و پوشاک گرفته تا لوازم خانگی و مبلمان و تجهیزات منزل، کاری بس دشوار است و می طلبد برای رسیدن به مقصود کفش آهنی به پا کرد و ساعتها وقت به آن اختصاص داد. در این میان آنچه به نظر می رسد در وهله اول از همه مهمتر باشد کیفیت است که به اتفاق اکثر آرا نمی توان فدای قیمتش کرد و البته تنوع و گزینه های مختلف خارجی و داخلی هنگام خرید باز هم کار را دشوارتر می کند.
 
اگر کمی دقیق تر به موضوع نگاه کنیم و بازارهای مختلف را از نظر گذرانده و موقعیت کشورمان در شرایط حساس کنونی را سنجیده باشیم بدون شک آنچه به عنوان یک ایرانی در ذهنمان ماندگار می شود حفظ و تثبیت جایگاه تولیدات داخلی در بازار رقابت با محصولات خارجی است و این امر محقق نمی شود مگر با حمایت از تولید کننده داخلی و افزایش کیفیت محصولات و فروش و صادرات آنها.
 
این دغدغه با هدف ترویج فرهنگ «خانه خود را ایرانی بچینیم» سبب شده جمعی از حامیان تولید و مصرف کالاهای داخلی در اقدامی بدیع و نوآورانه غرفه ای در نمایشگاه «مهر درخشان» برپا کنند که در آن علاوه بر معرفی برندهای ایرانی کالاهای مختلف برای تغییر نگرش افراد نیز فرهنگسازی کنند.
 
با ما همگام شوید تا سری به غرفه «ایرانی بخریم» این نمایشگاه بزنیم...
 
 
ورودی غرفه فضای سنتی خانه های ایرانی که از حیاط وارد خانه می شوی را تداعی می کند؛ کف فرش شده با موزائیک و چندین گلدان در کنار حیاط بازدیدکنندگان را به داخل خانه ایرانی هدایت می کند. ساکنین خانه ایرانی خانواده نمونه ای هستند که تمام ریز و درشت وسائل زندگی خود را از اجناس داخلی تهیه کرده و تصویرشان بر دیوار خانه نقش بسته است؛‌ «خانواده اسکندری»
 
دیدن تصویر خانواده اسکندری که برای خرید جهیزیه کاملا ایرانی نشان مردمی استقلال دریافت کرده اند بر ذهنیتهای نادرستی که در ذهن غالب ما ایرانی ها جا گرفته تلنگری می زند؛ مثلا اینکه «مگر می شود جهیزیه را ایرانی خرید؟ در فضای چشم و هم چشمی دوستان و آشنایان چگونه ایرانی بخریم!!!» و از این قبیل تفکرات که نشان دهنده مصرف گرایی شدید در جامعه ما و با این استدلال نیم بند همراه است که «هر که بامش بیش برفش بیشتر»؛ به این معنی که اگر فردی تمکن مالی خرید اجناس خارجی داشته باشد چرا باید کالای داخلی بخرد! از مقابل تصویر خانواده تحسین برانگیز ایرانی عبور می کنم و در مقابل فلوچارت مراحل خرید متوقف می شوم. طراحان خانه ایرانی با هوشمندی اقدام به طرح سوالی کرده اند که نه تنها پاسخ این سوال خرید کالای داخلی است بلکه بیننده را به این فکر وا می دارد که چه عاملی سبب شده است نیاز به خرید کالا ایجاد شود. به راستی چه عاملی سبب می شود بانوی خانه هر از گاهی در پی تعویض لوازم منزل باشد؟ 
 
 
در پی یافتن پاسخ برای این سوال جاکفشی، آیفون و سرویس بهداشتی خانه ایرانی را رد می کنم و برایم جالب است که نام برندهای ایرانی حتی در حوزه کفش و لوازم الکترونیک و حتی شخصی ترین لوازم از جمله مسواک و خمیردندان روی دیوارها نوشته شده تا با تشویق بازدیدکنندگان به خرید اجناس وطنی هم چرخ زندگی کارگر ایرانی بچرخد هم چرخ کارخانه ها؛‌ و جالب تر اینکه سعی شده با پیامهایی هم به اطلاعات بازدیدکنندگان افزوده شود و هم به طور ناخودآگاه فرهنگسازی صورت گیرد.
 
 
 
به محوطه اصلی خانه ایرانی می رسم؛ فضایی دلنشین که کالاهای ایرانی در جای جای آن خودنمایی می کند. از لوازم آشپزخانه گرفته تا سرویس خواب و لوازم صوتی و تصویری و مبلمان!
 
 
سری به آشپزخانه، سنگر بانوان خانه می زنم که الحق و والانصاف باید مجهز باشد تا آسایش و آرامش را برای اهالی خانه به همراه بیاورد. به سیاق سایر قسمتهای این غرفه نمایشگاهی، برندهای ایرانی لوازم مختلف معرفی و جانمایی شده اند. در هر محصول حداقل سه برند ایرانی وجود دارد که مجموعه آنها کنار هم می تواند یک آشپزخانه را کاملا تجهیز و ایرانیزه کند. محصولاتی که نه تنها کیفیت بالایی دارند بلکه شهرت و قدمت طولانی هم دارند و با استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز توانسته اند با برندهای خارجی رقابت کنند و به کالاهای صادراتی تبدیل شوند.
 
 
 
آنچه بیش از کالاها نظرم را به خود جلب می کند پیامهای غیرمستقیمی است که به نیت فرهنگسازی بر در و دیوار خانه ایرانی نقش بسته اند. از توصیه به صرفه جویی در مصرف آب گرفته تا کسب رزق و روزی حلال و حتی سفارش خرید مایحتاج روزانه. آری ایرانی بودن صرفا خریدن کالاهای ساخت ایران نیست؛‌ ایرانی بودن مجموعه ای از عادات و آداب و رسوم و ویژگی های اخلاقی است که از پیشوایان دینی مان الگوگرفته ایم و این ارزشهاست که ایرانی بودن را ارزشمند تر می کند. 
 
 
لوازم اتاق نشیمن از جمله فرش، لوزام صوتی و تصویری و حتی مبلمان را هم می توان ایرانی خرید؛ لوازم اتاق خواب، پوشاک، لوازم التحریر و حتی محصولات آرایشی و بهداشتی هم نمونه های ساخت داخل وجود دارد که اگر مورد اقبال و پسند مصرف کنندگان قرار گیرد رونق اقتصادی کشور را به همراه خواهد داشت. 
 
 
 
البته نباید از حق گذشت که ضعف نبود برند معتبر و متنوع در حوزه پوشاک و کیف  یک نقص است و باید برای فروش اجناس تولیدی ایرانی با مارکهای خارجی چاره اندیشی کرد. از سوی دیگر آنچه سبب می شود به ویژه در حوزه پوشاک، مصرف کنندگان به کالاهای خارجی و بخصوص پوشاک ترک رو بیاورند عدم دقت در انتخاب پارچه مناسب و دوخت تمیز بدون ایراد البسه داخلی توسط تولیدیهاست که اگر تولید کننده به این دو نکته دقت داشته باشد دلیلی وجود ندارد که مصرف کننده ایرانی پوشاک خارجی بخرد.
 
 
با همه این اوصاف بازدید کنندگان از غرفه از ابتکار به کار رفته در معرفی برندهای داخلی خرسندند و حمایت خود را از خرید کالای داخلی برای خود و فرزندانشان اعلام می کنند. 
 
 
و اما حرف آخر غرفه «خانه ایرانی» هشدار نسبت به خطر ورشکستگی کارخانجات ایرانی است که با حمایت مصرف کننده ایرانی از کالاهای خارجی زودتر محقق می شود. به خاطر دارم در دوران جنگ تحمیلی که کشور از همه سو مورد تحریم دشمنان بود بلور کاوه اصفهان در ابتدای فعالیت خود بود و لیوانهای کریستال تولیدی آن با تکنولوژی آن روز ایران لیوانهای بلوری سبز رنگ و سنگین بودند و در همه خانواده های ایرانی وجود داشت و اگر نبود حمایت آن روز ایرانی ها از محصولات بی کیفیت بلور کاوه،‌ این کارخانه امروز باید چندمین سال ورشکستگی خودش را در تقویم علامت می زد؛ ولی کارخانه بلور کاوه اصفهان امروز به جایی رسیده است که بیش از 20 کارخانه فعال صنعتی تولیدی در داخل و خارج از کشور راه اندازی کرده و در حال حاضر به عنوان بزرگترین و پیشرفته ترین مجموعه تولید شیشه فلوت در ایران و خاورمیانه به شمار می آید و ظروف کریستال این کارخانه بی شباهت به ظروف کریستال چک نیست و این مهم محقق نشده است مگر با حمایت ایرانی از کالای ایرانی. کارخانه بلور کاوه اصفهان تنها یک نمونه از کارخانجات ایرانی است که با حمایت مصرف کننده ایرانی به جایگاه کنونی رسیده است پس ایرانی جان ایرانی بخر.

نظرات  (۱)

ایرانی میخرم
چون آلمانی فکر میکنم
ژاپنی عمل میکنم
تا به همه ثابت کنم ما از اروپایی ها و کشورهای پیشرفته باید خصلتهای خوبشونو یاد بگریم نه رفتارهایی که اونا خودشون به کشورهای درحال توسعه دیکته میکنن و مردم خودشونو از اون منع میکنن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">