اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

تلقین و فال بد - نحوست ماه صفر

سه شنبه, ۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۵:۴۲ ب.ظ

تلقین و فال بد

ماه صفر

برنامه این شب‌ها مجری دستکار، کارشناس حجت الاسلام و المسلمین دکترعابدی
درستکار: حالا که در ماه صفر هستیم از فرصت استفاده کنم و این سؤال را بپرسم. چرا می‌گویند ماه صفر نحس است؟ ماه صفر بنده خدا چه تقصیری دارد؟
استاد عابدی: بسم الله الرحمن الرحیم. اوّلا کلمه نحس در قرآن کریم به کار رفته « فی یَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِر » [1] و یک آیه شریفه دیگر هم فرموده « فی أَیامٍ نَحِساتٍ » [2] یعنی خداوند عذاب قوم عاد و ثمود را « فی أَیامٍ نَحِساتٍ » در ایّام نحسی وارد کرد. البته همان‌طور که شما فرمودید یک روز با یک روز دیگر تفاوتی ندارد. چون در یک روز عذاب نازل می شود آن روز را می گویند نحس. اگر در یک روزی نعمت وارد شود آن روز را می‌گویند مبارک. مثل شب قدر « فی لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ »
[3] در آن شب قرآن نازل شده. پس به خاطر آن کاری که در آن شب انجام شده و مبارک بوده می گویند شب مبارک.آن روزی که عذاب نازل شده می گویند روز نحس. و الّا خود روز ها با هم هیچ تفاوتی ندارند. وقتی رحلت رسول خدا(ص) در ماه صفر واقع شد شهادت امام حسن مجتبی(ع) ، شهادت امام رضا(ع) اینها همه در ماه صفر وارد شد باعث شد که مسلمانان فال بد بزنند. فال بد. چه جور چشم زخمی این واقعیت است و قابل انکار نیست در قرآن آمده « لَیُزلِقونَکَ بِأَبصارِهِم » [4] همان‌طور که در قرآن چشم زخم آمده فال نیک هم هست فال بد هم هست. پیامبر(ص) فال نیک می زد. و سفارش هم می‌کرد که فال نیک بزنید. مثلا وقتی پیامبر(ص) داشتند سفر تشریف می بردند در راه مسافری را دیدند. پرسیدند: اسم تو چیست؟ گفت: اسم من سعد است. پیامبر فرمود: «سُعِدنا» سعادت مند شدیم.
پیامبر اکرم(ص) نامه ای نوشت به پادشاهی ایران، پادشاه ایران وقتی نامه پیامبر اکرم(ص) را دستش گرفت و خواند پاره کرد. یک مقدار خاک برداشت و داد به نامه رسان و گفت: این را ببر و بده به پیغمبرتان و بگو این هم جواب نامه ات. وقتی که خاک را آورد و داد به پیامبر(ص)و گفت این جواب نامه بود، پیامبر(ص) فرمودند: این خاک کشورش را به ما داده. به فال نیک گرفت فال بد نزد. خب ببینید پیامبر(ص) فال نیک می‌زد. متأسفانه برخی مردم فال بد می زنند. سوره یس « قَالُوا إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ» [5] ، « قَالُوا طَائِرُکُمْ مَعَکُمْ أَئِن ذُکِّرْتُم» [6] بعضی ها فال بد می‌زدند؛ در فال بد هم به کلاغ یا جغد، فال بد می‌زدند چون اینها پرنده بودند. همان «طائر» پرنده یا این تطایر کتب که در مورد قیامت گفته می‌شود، یعنی نامه عمل را هر کس ببیند فال بد می‌زند که عجب نامه‌ای است، من را بیچاره می کند. به خاطر این‌که به آنها فال بد می‌زنند. نامه عمل را در روز قیامت فال بد می‌زنند و می‌گویند تطایر کتب. ولی واقعیت این است که ببینید عددها هیچ تفاوتی با هم ندارند. عدد13 با 14 فرقی نمی‌کند اما ممکن است کسی فال بد بزند. صفر و غیر صفر فرقی ندارد. اما ممکن است کسی فال بد بزند. اگر کسی فال بد زد فال بد اثر هم می کند و ضرر هم می‌کند. اگر کسی فال بد نزد که صفر و غیر صفر هیچ فرقی با هم ندارد.
درستکار: پایه اش چیست؟ آیا واقعا به دل من بستگی دارد؟
استاد عابدی: خب بله؛ یک کسی مثلا بدبین است به یک چیزی، یک چیزی را که می‌بیند فال بد می بزند. مثل همون نگاه چشم که چه جور نگاه چشم کسی را زمین می‌زند، بعضی ها در بعضی روستاها می گفتند زبان بنده قلم کردگار است. در بحث تربیتی روان‌شناسی گاهی می‌گویند به بچه هر جور بگویی بچه همان جور می شود.خب حالا نتیجه این می شود که اگر کسی به ماه صفر فال بد زد بد می بیند ، کسی فال بد نزند هیچ مشکلی پیش نمی آید.
درستکار: خب این ماه را معمولا از اوّل اصالتا ماه نحس معرفی می کنند. در مفاتیح نوشته مشهور به نحوست و یا معروف به نحوست است؟
استاد عابدی: نه این طور نیست. بلکه یعنی مردم فال بد می‌زنند. حالا همین ماه صفر را اگر کسی فال بد نزد که هیچ مساله‌ای نیست. اگر کسی فال بد زد یا دیگری نسبت به آن زد می تواند با صدقه، با دعا، با ذکر، با توکل بر خدا، با این جور چیزها نحوستش را بر کنار دارد و با فال نیک. مثلا فرض کنید کسی می‌خواهد برود مسافرت یکی فال بد بزند که این دیگر سفر آخر است. خب، شاید هم سفر آخر شد. اما اگر بیاید فال نیک بزند بگوید ان شاءالله فردا بر می‌گردد. این هم می‌شود فال نیک.

سخنان حجت الاسلام دکتر عابدی در این باره:‌ بشنوید http://www.askdin.com/thread32917.html

پی نوشت :
1.سوره مبارکه قمر ، آیه شریفه 19
2.سوره مبارکه فصّلت ، آیه شریفه 16
3.سوره مبارکه دخان،آیه شریفه3
4. سوره مبارکه قلم،آیه شریفه 51
5.سوره مبارکه یس، آیه شریفه18
6.سوره مبارکه یس ، آیه شریفه 19
منبع: سایت گفتگوی دینی، برنامه این شب‌ها، سایت دکتر عابدی، به کوشش فاطمه احمدزاده(پیاده کردن متن از فایل سخنرانی).

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">