اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

امام خمینی
خط امام بررسی می کند

حرکت اقتصادی دولت خلاف جهت منویات معمار کبیر انقلاب

متاسفانه سیاست های حاکم در دولت همه چیز را به دوش تحریم ها انداخته است تا وظیفه ها در حمایت از تولید ملی به فراموشی سپرده شود این در حالی است که امام خمینی در سخنانی بیان داشته بودند که "این محاصره­ ی اقتصادی را که خیلی از آن می ترسند، من یک هدیه می دانم برای کشور خودمان؛ برای اینکه محاصره اقتصادی معنایش این است که مایحتاج ما را به ما نمی دهند. وقتی مایحتاج را به ما ندادند خودمان می رویم دنبالش، مهم این است که ما بفهمیم که دیگران به ما چیزی نمی دهند، ما خودمان باید تهیه کنیم"

 

 

به گزارش «خط امام»، توجه به موضوعات اقتصادی از سوی امام خمینی از همان بدو آغاز فعالیت انقلابیشان مد نظر قرار گرفت اما در موضوع اصلاحات ارضی روندی جدید در دستور کار قرار گرفت.

اسناد تاریخی حکایت از آن دارد که در حین اجرای این طرح مراجع خصوصا امام خمینی نسبت به آن سکوت نمودند چرا که معتقد بودند "خوانین آنقدر ظلم کرده اند که قابل دفاع نیستند ". از سوی دیگر شاه در سایه اجرای اصلاحات ارضی به دنبال رو در رو قرار دادن روحانیت با دهقانان و طبقه متوسط جامعه بود تا با این روش پایگاه اجتماعی روحانیت را متزلزل نماید که با تیزبینی حضرت امام این نقشه نتوانست رنگ عملی شدن به خود بگیرد.

پس از اجرای اصلاحات ارضی که زمینه ساز خالی شدن 20 هزار روستا از سکنه و افزایش ضریب ناراضایتی اجتماعی شده بود امام خمینی به ایراد سخنانی پرداختند که بخشی از این سخنان تنه به این روزهای وضع اقتصادی کشور می زند: « بهتر از این چه بود که زندگی ایرانی ها را به هم بزنند و زراعت ایران را به هم بزنند و کشاورزی به کلی از بین برود. حالا یک مملکتی که یک استانش کافی بود برای تمامش و باقیش بایست به فروش برود ... حالا اینطور که ملاحظه می کنید همه چیزش وارد می شود از خارج.»

این سخنان حضرت امام در آن دوره زمانی نشان دهنده جایگاه اقتصاد در ژرفای نگاه ایشان بود، نگاهی که متاسفانه با گذر زمان خاک بر روی آن نشسته و دولت مردان آن سخنان و رهنمودها را به فراموشی سپرده اند.

بر اساس آمار ارائه شده در سال 93 ایران در مجموعه 94 میلیارد و 564 میلیون دلار انواع کالا با سایر کشورها مبادله کرد که از این حجم 46 میلیارد دلار به صادرات و 48 میلیارد دلار به واردات اختصاص یافته است.

این ارقام حکایت از آن دارند که در سال93، رقم صادرات 96 درصد واردات بود و عملا در سایه این سیاست بسیاری از تولید کنندگان بیش از پیش به انزوا کشیده شدند و از میزان ضریب نفوذ و رقابت پذیریشان کاسته شده است.

شاید به جرات بتوان گفت که همان دلنگرانی حضرت امام در سال 1340 برای این روزهای اقتصاد کشور نیز قابل لمس است و دولتمردان بیش از پیش می بایست به تولید ملی توجه نشان دهند.

متاسفانه سیاست های حاکم در دولت همه چیز را به دوش تحریم ها انداخته است تا وظیفه ها در حمایت از تولید ملی به فراموشی سپرده شود این در حالی است که امام خمینی در سخنانی بیان داشته بودند که  "این محاصره­ ی اقتصادی را که خیلی از آن می ترسند، من یک هدیه می دانم برای کشور خودمان؛ برای اینکه محاصره اقتصادی معنایش این است که مایحتاج ما را به ما نمی دهند. وقتی مایحتاج را به ما ندادند خودمان می رویم دنبالش، مهم این است که ما بفهمیم که دیگران به ما چیزی نمی دهند، ما خودمان باید تهیه کنیم".

امام چندباره بر موضوع استقلال اقتصادی تاکید داشتند و در بخشی دیگر فرمودند: "شما حالا باید از اول شروع کنید و قصدتان بر این باشد که خودتان مستقل در همه چیز باشید، در فرهنگ مستقل باشد، در صنعت مستقل باشید، در زراعت مستقل باشید؛ وقتی بنا را بر این گذاشتید و با این عزم وارد میدان شدید می توانید که کشور خودتان را نجات بدهید و کشور خودتان را مستقل کنید و بیمه کنید استقلال کشور خودتان را برای همیشه". اما متاسفانه آمارهای به دست آمده از واردات کالا در کشور نشان دهنده حرکت بر خلاف جهت سخنان رهبر کبیر انقلاب است و یقینا این حرکت نه تنها پیشرفتی برای کشور به همراه نخواهد داشت بلکه زمینه ساز وابستگی هر چه بیشتر و تبدیل شدن کشور به بازار مصرفی بزرگ برای دیگر کشورها خواهد بود.

پس از موضوع برجام و توافق هسته ای با سرازیر شدن هیئت های تجاری به کشور این شائبه در بین تولید کنندگان ایجاد شده است که نکند همین بازار کوچک باقی مانده که هنوز به دست اجناس دست چندم چینی نیوفتاده به دیگر کشورها اختصاص یابد و دیگر فضایی به تولید کننده داخلی برای عرضه محصولاتش وجود نداشته باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">