اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

چرا دیه زن نصف دیه مرد است؟ آیا ارزش زن نصف ارزش مرد است؟ می گوییم این بحث به ارزش دار بودن زن و مرد مربوط نمی شود. دیه نه ارزش انسانیت است و نه ارزش جنسیت، بلکه جبران یک خسارت مادی و جسمانی است. ارزش انسانی انسان، چیزی نیست که با پول بتوان آن را جبران کرد. برای مثال در حال حاضر قیمت یک اسب مسابقه و یا یک گاوه اصلاح نژاد شده، چند صد میلیون تومان است. حالا اگر یک نفر این اسب یا گاو را بکشد. چه قدر باید خسارت و دیه بدهد؟ قیمت آن را یعنی چند صد میلیون خسارت دارد، ولی اگر یک مرد در قتل غیرعمد کشته شود، چه قدر دیه دارد؟ فرض کنید حدود 90 میلیون. خوب آیا این پول، ملاک ارزش انسانی است، که تصور شود ارزش اسب یا گاو از ارزش انسان بنابر مبلغ بالاتر است؟ آیا باید همه انسانها علیه گاوها و اسب ها قیام کنند که به انسان ها ظلم شده، آیا باید اعتراض کرد که چرا قیمت یک اسب مسابقه چند صد میلیون است و قیمت انسان ها کمتر از آن است؟ مسئله این است که این قیمت، قیمت انسانی نیست. کسی که سهواً زنی یا مردی را می کشد قیمت و ارزش انسان بودن و قیمت زن بودن یا مرد بودن را نمی دهد. ارزش زن این مبلغ و قیمت مرد که آن مبلغ نیست. بحث قیمت و ارزش گذاری نیست، بلکه پرداخت خسارتی است که به ازای وظیفه ای که بر عهده جسم مادی زن یا مرد گذاشته اند، می باشد. مرد موظف است هرچند که همسرش میلیاردر هم باشد، تلاش کند، کار کند و به او نفقه بدهد و زن می تواند همه سرمایه اش را برای خودش پس انداز کند. حال که مرد موظف به خرجی دادن است، جبران خسارت این وظیفه جسمانی و مادی نیز دو برابر محاسبه می شود. در ثانی در بحث دیه اگر بحث قیمت باشد، مردها باید اعتراض کنند. چرا؟ چون زن که کشته می شود فرضاً 45 میلیون را به چه کسی می دهند؟ دیه را به مرد و بچه های زن می دهند، مردی هم که کشته می شود چه قدر به زن و بچه اش می دهند؟ فرضاً 90 میلیون. این پول را که نمی آورند به عنوان ارزش و قیمت شخص در قبر او بگذارند و بگویند ارزش این خانم 45 میلیون و ارزش آن آقا 90 میلیون، برای مقبره ایشان است؛ بلکه در ازای کشته شدن مرد فرضاً 90 میلیون به زن و بچه می دهند، و در ازای کشته شدن زن 45 میلیون به مرد و به ها می دهند، پس در واقع پول بیشتر به زن و بچه ها داده می شود. دلیل این مساله این است که مردی که باید خرج خانواده اش را می داد و کشته شده، پول دیه بیشتری باید در اختیار خانواده اش باشد و زنی که نباید خرج خانواده را می داد حالا که کشته شده پول کمتری برای خانواده اش گذاشته می شود.

به علاوه شما مردی را تصور نمایید که ملیاردر است و توسط یک آدم فقیر به قتل غیرعمد کشته می شود، این فقیر چه قدر باید به خانواده این شخص بدهد؟ همان 90 میلیون دیه را که برای آن میلیاردر اصلاً مبلغ قابل توجهی نیست. یا اینکه شما بزرگترین دانشمند را در نظر بگیرید که توسط یک آدم فقیر معتاد و بی هویت به قتل غیر عمد کشته شود دیه این دانشمند بزرگ چه قدر است؟ 90میلیون. اگر آن دانشمند آن معتاد را کشت دیه او هم همین مقدار است. آیا می توان فریاد کرد که ارزش علم و دانش 90 میلیون بوده و یا ارزش بزرگترین دانشمند، هم سطح یک آدم معتاد و بی هویت است؟ دیه که ارزش علم و دانش نیست. همان گونه که ارزش زن بودن و مرد بودن نیست. بلکه یک ما به ازاء و جبران اقتصادی برای فعالیت بدن خاکی و حیوانی است که بدون در نظر گرفتن هر تعلق و ارزش گذاری دیگری، خصوصاً در فضیلت ها و رذیلت ها، محاسبه می شود. خوب حالا شما ملاحظه بفرمایید بحث دیه با این توضیح و با این منطق خیلی متفاوت است با آن شبهه و هجمه ای که به احکام اسلامی می کنند. خانم شیرین عبادی مانندی که از سوی دشمن جایزه نوبل می گیرد، در مورد دیه چه می گوید؟

او به گونه ای طرح موضوع می کند که انسان واقعاً حیا می کند همه آنچه او می گوید را طرح نماید. می گوید می خواهید ببینید ارزش یک زن از نظر قوانین اسلامی چه قدر است؟ چون در اسلام هر جفت - عضو بدن انسان، یک دیه کامل دارد یعنی اگر کسی دو گوش، دستان، چشمان و یا هر جفت- عضو را ضایع کند باید یک دیه کامل بپردازد. می گوید اسلام برای یک زن به اندازه یک عضو سافل بدن هم ارزش قائل نیست. شما ملاحظه کنید این تصور از احکام اسلام با روح و روان یک دختر خانمی که تازه به سن تکلیف رسیده و می خواهد با احکام اسلام، انس پیدا کند، چه می کند؟ باید دانست که دشمن در این مسائل خیلی حساس و فعال است و ما نیز وظیفه داریم برای دفاع از اعتقادات و آیین حقی که آن را منطقی می دانیم و به آن عشق می ورزیم، تلاش کنیم و زحمت بکشیم. در مورد دیه ممکن است این سوال نیز پیش بیاید که زن هایی که مسئول خانواده اند و به اصطلاح نان آور خانه هستند تکلیف این افراد چیست؟ طبیعی است که برای موارد خاص قانون های خاص باید وجود داشته باشد، لذا در قانون اساسی نیز در مورد زنانی که سرپرست خانواده اند به صورت خاص طرح موضوع شده است که باید از بیت المال، حق و حقوق جداگانه ای برای آنها در نظر گرفته شود. البته، در قانون اساسی به «ایجاد بیمه خاص برای بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست» تصریح شده است، ولی جنسیت زن و مرد و تفاوت آنها، برای جایگاه خانواده تنظیم شده است؛ لذا اصل قوانین، مربوط به قوانینی است که برای نقش آفرینی زن یا مرد در خانواده می باشد و برای استثنائات، قوانین خاص و استثنائی وضع می شود.

برگرفته شده از کتاب بینش مطهر - ص196 تا 199

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۳۰
م. هوشیار

دیه زن و مرد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">