اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

رحیم پور ازغدی در دانشگاه تهران:

جهاد بین‌الملل برای شکستن دولت سیاسی کفر است نه تغییر دین در دنیا/ قرآن می‌گوید در مذاکرات از مشترک‌ها شروع کن ولی در اختلافات مسامحه نکن

 
رحیم پور ازغدی

جهاد بین الملل برای شکستن دولت سیاسی کفر است نه برای تغییر دین در دنیا و ایران پرچمدار نهضت دینی اسلامی عدالتخواه در جهان شده است و مذاکره باید در چارچوب عقلانیت سیاسی و غیرت ملی باشد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، حسن رحیم‌پور ازغدی در مراسم «توافق خوب، توافق بد» که ۱۳۹۴/۱/۲۹ در تالار شیخ انصاری دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: رهبری تصریح کردند که مذاکرات را پیگیری می‌کنند و خط قرمز‌ها مشخص است باید اهداف انقلابی، ملی و منافع و حقوق مردم و حقوق هسته‌ای ملت و کرامت و عزت ملت تأمین شود. من در دو بخش سخنان خود را طبقه بندی می‌کنیم ابتدا در خصوص مبانی تئوریک سیاست خارجی انقلاب اسلامی که منبع آن قرآن کریم است و دیگر اینکه تعریف سیاستمدار خوب، دیپلماتی که به فکر منافع ملی است حتی طبق متون آکادمیک دانشگاه‌های جهان بر چه تعریفی استوار است.

 

وی افزود: نگاه ساده انگارانه می‌گوید سیاست خارجی خوب، سیاستی است که سیاست‌های بین الملل را بشناسد و بر خط آن‌ها باشد در متون آکادمیک غرب که حتی خودشان به آن‌ها هم وفادار نبودند و آن‌ها را گاهی با وتو دور می‌زدند و وقتی علیه خودشان بود ابطال می‌کردند و تیغش را کند می‌کردند این مباحث وجود دارد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به بیان نظریه غربی پرداخت و گفت: نمونه‌ای از متون دیپلماسی را می‌توان اشاره کرد که می‌گوید یک دیپلماسی خوب این است که دیپلمات یاد بگیرد چگونه از ظرفیت‌های غیررسمی و نهادهای غیردولتی و رسانه در منطقه و جهان برای عبور اعلام نشده از خط قرمزهای رسمی استفاده کند.

 

وی مبنای سیاست خارجی را قرآن کریم دانست و افزود: مبانی سیاست خارجی اسلام و جمهوری اسلامی در قرآن کریم بنا شده که ما با دو نوع مختلف از آیات مواجه می‌شویم یک سری از آیات، آیات جهادی است که جهان شمول است از طرفی آیاتی هستند که مبتنی بر مدارا و تسامح و حتی تجاهل است که نسبت به ایمان، دین و فرهنگ سایر ملت‌ها هرگز قصد تحمیل نداشته باشیم مثلاً به زور مسلمان کردن اساساً وجود ندارد و هیچ جهاد و جنگ مسلحانه‌ای در اسلام برای تغییر دین نبوده است.

 

این نظریه‌پرداز در ادامه گفت: از طرفی آیاتی به جهاد همه جانبه فرا می‌خواند و آیاتی می‌فرماید که اساساً اکراهی در دین نیست، خداوند می‌فرماید راه از بیراهه تعیین شده و قدرت تشخیص داده شده و لذا بشریت خودش باید تصمیم گیری کند. راه از بیراهه، رشد از سقوط مشخص شده و ایمان هیچ زمانی قابل تحمیل نیست.

 

وی به تشریح مبنای سیاست خارجی پرداخت و گفت: هر دوی این آیات درست است ولی هر کدام در جای خود مبنای اول سیاست خارجی، ایدئولوژیک به حق و باطل ربط دارد منافع ملی، تعریف ایدئولوژیک دارد شما نمی‌توانید در هیچ کشوری تعریف ایدئولوژیک و غیرفرهنگی از منافع ارائه بدهید.

 

وی افزود: اگر کسانی به دنبال توسعه ایدئولوژیک در جهان باشند توسعه اقتدار ملی را هم ناخودآگاه با خود می‌آورند ایران با عدالت خواهی جهانی، توسعه پیدا کرده و یک قدرت منطقه‌ای است و همانطور که قدرت منطقه‌ای محسوب می‌شود همزمان عزت ملی، کرامت و نفوذ ملی در جهان را هم توسعه داده لذا هر دو دسته آیات ناسخ و منسوخ نیستند ولی باید کاربرد این آیات را فهمید.

 

رحیم‌پور ازغدی به فرمایش امیرالمومنین (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت امیر (ع) می‌فرماید وقتی دشمن شما را چند بار تهدید کرده آن زمان نباید سر در لاک فرو ببرید و پاسخ تهدید و توطئه را ندهید و واضح است دشمن در خانه می‌خواهد به تو ضربه بزند پیش از آن تو به او ضربه بزن، کسانی که شرک و کفر را در جهان تئوریزه کرده‌اند هرگز به مرزهای خود محدود نشده‌اند و جهانی عمل می‌کنند لذا باید دشمن آن‌ها هم جهانی عمل کند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به اهداف پنهان آمریکا اشاره کرد و گفت: آمریکا میلیون‌ها انسان را در عراق، یمن، افغانستان، سوریه، لیبی و چند کشور دیگر نابود کرد چرا که می‌گوید ما برای امنیت کشور خود این اعمال را انجام می‌دهیم و اگر ما به آن‌ها ضربه نزنیم آن‌ها به ما ضربه خواهند زد. در همین چندسال گذشته هم فرانسه و هم آمریکا و هم یکی از مقامات انگلیس ما را به بمباران اتمی تهدید کرد.

 

رحیم پور در ادامه تعریف دیپلماسی گفت: تعریف دیپلماسی خوب از طرف آن‌ها این است که قوانینی که نوشته‌اند را به خوبی عمل کنند کشورهای همسایه ما بیش از ۱۰۰ سال نیست که به وجود آمده‌اند و به اندازه ایران فعلی در زمان روس‌ها از ایران جدا شده است تمام مرزبندی‌ها توسط قدرتمندان بوده است، قانون‌های اساسی را خودشان وضع کرده‌اند آمریکا، انگلیس، فرانسه در قانون اساسی خودشان نه براساس مذهب و نه قومیت، قدرت را تقسیم کردند.

 

وی افزود: این کشور‌ها قدرت را در کشورهای خاورمیانه و عربی براساس مذهب و قومیت تقسیم کردند در لبنان، فرانسوی‌ها قدرت بیشتری دارند و مسلمانان هم به دو قسمت شیعه و سنی تقسیم شده‌اند. رئیس جمهور باید مسیحی باشد، نخست وزیر باید اهل سنت و رئیس مجلس و پارلمان شیعه باشد در عراق تقسیم اینگونه بود که رئیس مجلس اهل سنت، رئیس جمهور کرد و نخست وزیر شیعه باشد و اینجا چون مسلمان و غیرمسلمان وجود نداشت تقسیم نژادی و غیرنژادی کردند که البته به این موضوع دقت نکردم که کرد‌ها اهل سنت هستند یا نه.

 

رحیم‌پور ازغدی با تاکید بر اینکه قدرت در آمریکا هرگز بر این اساس تقسیم نشده است، گفت: حتی در اروپا هم قدرت اینگونه تقسیم نشد و براساس اتحادیه اروپا، پول واحد، قدرت واحد و ناتو می‌باشد، عده‌ای معتقدند دولت و سیاستمدار و حکومت خوب کسی است که تمام این قانون‌ها را مطالعه کند و مو به مو عمل کند تا این کشور‌ها بگویند عجب دولت خوبی است ولی خود غرب و آمریکا با این سیاست چه می‌کنند، آن‌ها که نظام شاه را در ایران مشروع می‌دانستند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: حتی پای پول، قدرت و نفت در میان است دیپلماسی آمریکایی‌ها تغییر می‌کند، روابط بین الملل و سیاست خارجی بازیگرهای دولتی ندارند بلکه ایدئولوژی، حزب، پایگاه‌های مردمی، قدرت عمل و قدرت پیش بردن در صحنه‌های بین الملل بازیگران اصلی آن هستند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه جهاد بین الملل برای شکستن دولت سیاسی کفر است، نه برای تغییر دین در دنیا، گفت: در قرآن حتی اهداف جهاد ابتدایی هم تغییر دین نیست بلکه مستضعفین تحت ستم هستند و کمک می‌خواهند و باید به آن‌ها کمک کرد به عنوان مثال ملتی تحت ستم هستند و حتی مسلمان نیستند ولی حکومت دیکتاتور بر آن‌ها حکمفرمایی می‌کند باید در حد توان آن‌ها را حمایت و کمک کرد.

 

وی در ادامه بیان داشت: تلاش کنید پیام توحید و بشریت را به جهان برسانید و هیچ جنگی را شروع نکنید اما اگر آن‌ها سلاح برداشتند شما هم با آن‌ها بجنگید این توصیه قرآن است در جای دیگری قرآن کریم توصیه می‌کند دشمنانی که مدام در سرزمین‌های اسلامی توطئه می‌کنند وقتی با این افراد مذاکره می‌کنید و جواب نمی‌دهند وقتی ضربه زدند ضربه متقابل بزنید. بسط حاکمیت اسلام به این معنی که هر جا مشرکین و ظَلمه حاکم هستند شما باید تلاش کنید تا این بندگان خدا از زیر این سلطه خلاص شوند.

 

رحیم پور در خصوص گسترش دین و صدور انقلاب گفت: روش کاملاً مشخصی در قرآن وجود دارد و آن این است که حتماً با بشریت، با حکمت و موعظه نیکو و به بهترین روش ممکن با دیگر اندیشان وارد گفتگو شوید نه با خشونت کلامی و وحشی‌گری و حتماً بحث و گفتگو کنید و نقاط تفاوت را ماست مالی نکنید.

 

وی در ادامه افزود: جوامعی که مشرک هستند یا تصویر شرک آمیز از خدا دارند اگر با شما سر جنگ ندارند وظیفه دارید به آن‌ها خدمت کنید مثلاً در یک جامعه شرک و کفر بلایای طبیعی می‌آید و باید به آن‌ها کمک کنید.

 

رحیم‌پور ازغدی در ادامه تصریح کرد: کسانی که بین منافع مالی و ارزش‌های ایدئولوژیک تفکیک قائل شده‌اند این کار معنای سکولاریست می‌دهد، ایدئولوژیک عمل کردن معنای عدم مذاکره نمی‌دهد بلکه می‌گوید براساس عقلانیت و نه نفسانیت عمل کنید، عقلانیت همیشه طرف فضیلت است، عقل یعنی استدلال و نفی یعنی منافع و لذت.

 

وی به قرآن کریم اشاره کرد و گفت: قرآن می‌فرماید در مذاکرات از مشترک‌ها شروع کن ولی در مورد نقطه اختلاف مسامحه نکن هدف واقعی آمریکا حفاظت اسرائیل، مهار ایران و سرنگونی این کشور و استفاده از نفت بود ولی هیچ وقت اعلام نشد و گفتند که جهان و خاورمیانه ناامن شده است، وحشی‌ترین نوع تروریسم توسط چه کشوری حمایت می‌شود که آن‌ها را به جان لیبی، افغانستان و یمن انداخت تا پیش از آمدن شما به منطقه بمب گذاری و ناامنی وجود نداشت.

 

رحیم‌پور ازغدی هدف آمریکا را ناامنی خاورمیانه دانست و افزود: براساس نظرسنجی‌ها به این نتیجه رسیدند که ۸۰ درصد نمازگذاران عربستان سعودی مخالف حکومت عربستان و آمریکا هستند ولی گرایش به القاعده و داعش و گروه‌های تکفیری پیدا کرده‌اند در کشورهای اسلامی هر جا انتخابات شود جریان اسلام گرا رای می‌آورد ولی شما دموکراسی‌ها را از بین برده‌اید تا ۸۰ سال پیش عربستان سعودی اسرائیل، لبنان وجود نداشته و این کشور‌ها را خودتان ساخته‌اید، بعضی‌ها معتقدند دیپلماسی خوب دیپلماسی است که خودش را درگیر مرزهای بین الملل نکند ولی خود کسانی که این دپیلماسی را نوشته‌اند جهانی عمل کرده‌اند، استکبار جهانی است چگونه جبهه ضد استکبار جهانی عمل نکند.

 

وی در خصوص روابط بین الملل گفت: آن‌ها معتقدند در روابط بین الملل تمام مبادلات و تماس‌ها در سطح جهان باید مطالعه شود هر چه که در جهان اثر می‌گذارد جزء موضوعات مطالعات آکادمیک بین المللی است، دیپلماسی عمومی اساساً یک عمل فرهنگی و ایدئولوژیک است، کشوری دیپلماسی قوی تری دارد که در این حوزه‌ها اثرگذار‌تر باشد من این سخنان را به کسانی می‌گویم که در سیاست بین الملل کاملاً پوزیتویستی عمل می‌کند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به چهار رکن سیاست بین الملل اشاره کرد و گفت: هر جریانی که بتواند نفوذ داشته باشد بازیگر روابط بین المللی است در منطقه غرب آسیا جریان فعال، دولت و ملت‌ها نیستند مردم عادی، گروه‌های مذهبی و حتی گروه‌های چریکی که امروز رسانه دارند این‌ها تأثیرگذاری بیشتری تا دولت‌ها دارند آیا کسی که سخن از صدور انقلاب می‌زند اهمیت کمتری تا ngoهای طرفدار محیط زیست دارد. بازیگر مهم روابط بین الملل سینما، رسانه، ماهواره و اینترنت است، دومین رکن هدف است هر چیزی که بازیگران روابط بین المللی می‌خواهند به دست بیاورند هدف می‌باشد که شامل محبوبیت، منطقه، احترام، منزلت و حتی تهدید می‌باشد. مثلاً داعش یک بازیگر قوی بین المللی است و این واقعاً عجیب است که تسلیحات جنگی و استراتژی به داعش داده می‌شود. داعش یک گروه تروریست وحشی با شعار مذهبی برای تخریب دین در دنیا و نابودی کشورهای اسلامی است که کاملاً با این هدف بوده که با یک تیر چند نشان زده شود.

 

رحیم‌پور ازغدی در ادامه بیان داشت: ۱۵ تا ۴۰ الی ۵۰ هزار دختر و پسر جوان سنی در آمریکا و کشورهای تابعه به زندگی مشغول بودند که آن‌ها برای داعش آموزش دیده شدند که البته اگر در کشورهای خود باقی می‌ماندند شاید علیه نظام بر می‌خواستند تنها کشوری که به فلسطین تسلیحات داد ایران بود در حالی که هزاران تن اسلحه به داعش داده می‌شود و حتی به متجاوزان یمن داده شد که بر سر مردم مظلوم بریزند.

 

عضو شورای انقلاب فرهنگی به محبوبیت انقلاب اشاره کرد و گفت: این محبوبیت انقلاب در فرامرز‌ها و استفاده از آن برای انقلاب در کشورهای دیگر را چطور ندیده بگیریم و به دنبال دیپلماسی باشیم که غرب و آمریکا برای ما تدارک دیده است. سومین رکن وسایلی است که برای تحقق اهداف بین الملل به کار گرفته می‌شود هر چه که به اعمال قدرت در خارج از کشور کمک کند اگر کشوری بتواند آن طرف دنیا مردم کشوری را انگیزه شورش بدهد که به نفع کشورش به راهپیمایی برخیزد یک قدرت ملی محسوب می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه ایران پرچمدار نهضت دینی- اسلامی عدالتخواه در جهان شده است، گفت: شاه اردن گفته ایران امروز در کشورهای عراق، سوریه، پاکستان، لبنان، شمال آفریقا یک بازیگر درجه اول شده است و ما چاره‌ای جز مذاکره با آن نداریم و گفته شده که امپراطوری ایران هخامنشی با ایدئولوژی شیعه دوباره اجرا شده است. رژیم آل سعود می‌گوید ایران می‌خواهد بر کشورهای عربی چیره شود در حالی که ایران تنها نفوذ فرهنگی دارد، انقلاب اسلامی به فلسطین کمک کرد و همین باعث شد نفوذ فرهنگی ایجاد شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ادعای دخالت ایران در بحرین اشاره کرد و گفت: می‌گویند ایران در بحرین دخالت داشته باید بگویم اگر در بحرین دخالت می‌کردیم این قضیه ۲۴ ساعته حل می‌شد ولی ما در غزه و فلسطین حمایت داشتیم و بینی اسرائیل به خاک مالیده شد، اوایل انقلاب پس از پیروزی دانشجویان لبنان، تونس و مصر با عکس امام خمینی (ره) به خیابان‌ها ریختند و این نشان می‌دهد ایران بدون درگیری نفوذ فرهنگی داشته است.

 

وی افزود: کسی که به فکر منافع ملی است نمی‌تواند بگوید که با ایدئولوژی کاری نداریم یعنی راهپیمایی روز قدس که ۳۰ سال پیش امام (ره) بنا شده و حالا هم این راهپیمایی در بیش از سی کشور جهان برگزار می‌شود یک ایدئولوژی است همین ایدئولوژی باعث شد که آمریکا بگوید ما با ایران دشمن هستیم ولی به این دشمن احترام می‌گذاریم، ایران پیش از انقلاب عزت و احترام نداشت، منافع ملی ایران در گرو ایدئولوژی و مکتب انقلابی آن است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: در تمام هشت سال جنگ یک ناسیونالیسم دیده نشده و یک نفر که بگوید با انگیزه‌های سکولار و ناسیونالیسم به جنگ آمده است خاک ایران را ایران پرستان نگه نداشتند بلکه کسانی که فقط برای مکتب و ایدئولوژی قیام کردند نگه داشتند.

 

رحیم‌پور ازغدی با تاکید بر اینکه تقابل منافع ملی و ایدئولوژیک غلط است، گفت: این مسئله بر مسئله هسته‌ای هم صدق می‌کند، مذاکره باید در چارچوب عقلانیت سیاسی و غیرت ملی باشد، تفکیک سیاست خارجی از مکتب و ایدئولوژی نماد سکولاریسم در سیاست خارجی است. نگذارید تفکیک دین از سیاست را به اسم علم دیپلماسی و سیاست خارجی به شما تلقین کنند.

 

وی در خصوص چهارمین رکن گفت: محیط عمل چهارمین رکن است، پایه‌های اساسی روابط بین الملل قبلاً سیستم دولت و ملت بود که در اروپا طراحی می‌شد در مورد سیاست بین الملل غرب و آمریکا می‌گوید در تعریف سیاست بین الملل مکتب را دخالت ندهید سیاست بین الملل به دو صورت سیاست قدرت و یا جنگ قدرت تعریف شده که یکی براساس تعریف کمونیست‌ها است.

 

عضو شورای انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: غرب ایدئولوژی خود را به عنوان تعریف ملی جا انداخت و سیاست بین المللی بر سه اصل تعریف شد یکی تساوی کشور‌ها که هرگز این‌ها کشور‌ها را مساوی ندانستند و با هیچ کس مذاکره برابر نکردند دیگری اصل عدم دخالت در سایر دولت‌ها و آخرین اصل استقلال کشور‌ها و نفی بسته بندی در کشور‌ها است.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">