اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

اندیشه های تمدن ساز

باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامیِ نوین بر دوش آنهاست. رهبر معظم انقلاب

جنبش letter4u

Reba.ir

اندیشه های تمدن ساز

من با اطمینان کامل می‏گویم: این هنوز آغاز کار است، و تحقق کامل وعده‏ ی الهی یعنی پیروزی حق بر باطل و بازسازی امت قرآن و تمدن نوین اسلامی در راه است:
«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ»
نشانه‏ ی این وعده ی تخلف‏ ناپذیر در اولین و مهم‏ترین مرحله، پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و بنای بلندآوازه ی نظام اسلامی بود که ایران را به پایگاه مستحکمی برای اندیشه ی حاکمیت و تمدن اسلامی تبدیل کرد.
پیام رهبری به کنگره عظیم حج - 17/09/1387

کانال ما در سروش:
http://sapp.ir/tamadonsazan

ندای آسمانی غدیر

يكشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۱۰ ق.ظ

خلاصه ای از خطبه غدیر

به جز عبارت معروف «من کنت مولاه و فهذا علی مولاه» از خطبه غدیر چه می دانیم؟

آیا این مولا به معنی دوست است یا ولی و سرپرست؟ اگر به خطبه توجه کنیم متوجه خواهیم شد.

توصیه اکید داریم که به جز این نوشته کل خطبه توسط شما خوانده شود.

متن عربی و فارسی کل خطبه را می توانید از اینجا بخوانید.

غدیر

فرمان الهی برای مطلبی مهم

خداوند به من اعلام فرموده که اگر آنچه در حق علی بر من نازل نموده ابلاغ نکنم رسالت او را نرسانده‌ام.

جبرئیل سه مرتبه بر من نازل شد و از طرف خداوندِ سلام پروردگارم – که او سلام است- مرا مأمور کرد که در این اجتماع بپاخیزم و بر هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر من و وصی من و جانشین من بر امتم و امام بعد از من است. نسبت او به من همانند هارون به موسی است جز اینکه پیامبری بعد از من نیست؛ و او صاحب اختیار شما بعد از خدا و رسولش است.

ای مردم، من از جبرئیل در خواست کردم از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ این مهم معاف بدارد، زیرا از کمی متقین و زیادی منافقین و فساد ملامت کنندگان و حیله های مسخره کنندگان اسلام اطلاع دارم.

اعلان رسمی ولایت و امامت دوازده امام علیهم السلام

هرکس با او مخالفت کند ملعون است، و هر کس تابع او باشد و او را تصدیق نماید مورد رحمت الهی است.

ای مردم، این آخرین باری است که در چنین اجتماعی بپا می‌ایستم.

بعد از من علی صاحب اختیار شما و امام شما به امر خداوند است، و بعد از او امامت در نسل من از فرزندان اوست.

و آنچه پروردگارم از کتابش و حلال و حرامش به من آموخته به او سپرده‌ام.

ای مردم، علی را (بر دیگران) فضیلت دهید.

و هیچ علمی نیست مگر آنکه آن را به علی آموخته‌ام.

اوست «امام مبین» که خداوند در سوره‌ی یس ذکر کرده است.

ای مردم، از علی به سوی دیگری گمراه نشوید.

اوست که به حق هدایت نموده و به آن عمل می‌کند، و باطل را ابطال نموده و از آن نهی می‌نماید.

علی اول کسی است که به خدا و رسولش ایمان آورد و هیچ کس در ایمان از او سبقت نگرفت.

اوست که با پیامبر خدا بود در حالی که هیچ کس از مردان همراه او خدا را عبادت نمی‌کرد.

اولین مردم در نماز گزاردن، و اول کسی است که با من خدا را عبادت کرد. از طرف خدا به او امر کردم تا در خوابگاه من بخوابد، او در حالی که جانش را فدای من کرده بود در جای من خوابید.

و او را قبول کنید که خداوند او را منصوب نموده است.

ای مردم، او از طرف خداوند امام است، و هر کس ولایت او را انکار کند خداوند هرگز توبه‌اش را نمی‌پذیرد و او را نمی‌بخشد.

و هر کس در این مطلب شک کند مانند کفر جاهلیت اول کافر شده است، و هر کس در چیزی از این گفتار من شک کند در همه‌ی آنچه بر من نازل شده شک کرده است، و هر کس در یکی از امامان شک کند در همه‌ی آنان شک کرده است، و شک کننده درباره ما در آتش است.

ای مردم، علی را فضیلت دهید که افضل مردم بعد از من هر مرد و زن است تا مادامی که خداوند روزی را نازل می‌کند و خلق باقی هستند. ملعون است ملعون است، مرد غضب است مورد غضب است کسی که این گفتار مرا رد کند و با آن موافق نباشد.

بدانید که جبرئیل از جانب خداوند این خبر را برای من آورده است و می‌گوید : «هر کس با علی دشمنی کند و ولایت علی را نپذیرد لعنت و غضب من بر او باد.»

ای مردم، قرآن را تدبر نمایید... به خدا قسم، باطن آن را برای شما بیان نمی‌کند و تفسیرش را برایتان روشن نمی‌کند مگر این شخصی که دست او را می‌گیرم و او را به سوی خود بالا می‌برم و بازوی او را می‌گیرم و با دو دستم او را بلند می‌کنم و به شما می‌فهمانم که : انَّ من کنت مولاه فهذا علی مولاه  «هر کس من صاحب اختیار اویم این علی صاحب اختیار اوست»، و او علی بن ابی طالب برادر و جانشین من است، و ولایت او از جانب خداوند عزوجل است که بر من نازل کرده است.

ای مردم، علی و پاکان از فرزندانم از نسل او ثقل اصغرند و قرآن ثقل اکبر است. هر یک از این دو از دیگری خبر می‌دهد و با آن موافق است آن‌ها از من جدا نمی‌شوند تا بر سر حوض کوثر بر من وارد شوند.

بدانید که امیرالمؤمنینی جز این برادرم نیست. بدانید که امیرالمؤمنین بودن بعد از من برای احدی جز او حلال نیست.

معرفی و بلند کردن امیرالمومنین علیه السلام

و علی را از جای بلند نمود تا حدی که پای آن حضرت موازی زانوی پیامبر رسید.

بدانید که هر کس من صاحب اختیار اویم این علی صاحب اختیار اوست. خدایا دوست بدار هر کس او را دوست بدارد، و دشمن بدار هر کس او را دشمن بدارد، یاری کن هرکس او را یاری کند، و خوار کن هر کس او را خوار کند.

ای مردم، این علی است برادر من و وصی من و جامع علم من، جانشین من در امتم بر آنان که به من ایمان آوردند، و جانشین من در تفسیر کتاب خداوند عزوجل و دعوت به آن، و عمل کننده به آنچه او راضی است و جنگ کننده با دشمنان خدا و دوستی کننده بر اطاعت او و نهی کننده از معصیت او. اوست خلیفه رسول خدا، و اوست امیرالمؤمنین و امام هدایت کننده از طرف خداوند، و اوست قاتل ناکثین و قاسطین و مارقین به امر خداوند.

خداوندا... و لعنت نما هرکس را انکار کند و غضب نما بر هرکس که حق علی را انکار نماید.

پروردگارا، تو هنگام روشن شدن این مطلب و منصوب نمودن علی در این روز این آیه را در باره ی او نازل کردی : امروز دین شما را برایتان کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین شما راضی شدم.

تأکید بر توجه امت به مسئله ولایت

هرکس اقتدا نکند به او و به کسانی که جانشین او از فرزندان من و از نسل او هستند تا روز قیامت، چنین کسانی اعمالشان در دنیا و آخرت از بین رفته و در آتش دائمی خواهند بود.

هیچ آیه‌ی رضایتی در قرآن نازل نشده مگر درباره او، و هیچ گاه خداوند مؤمنین را مورد خطاب قرار نداده مگر آنکه ابتدا او مخاطب بوده است و خداوند در سوره‌ی «هل اتی» شهادت به بهشت نداده مگر برای او، و این سوره درباره‌ی غیر او نازل نکرده و با این سوره جز او را مدح نکرده است.

نسل هر پیامبری از صلب خود او هستند ولی نسل من از صلب امیرالمؤمنین علی است.

بدانید که با علی دشمنی نمی‌کند مگر شقی و با علی دوستی نمی‌کند مگر با تقوا.

به خدا قسم در باره ی علی نازل شده است سوره‌ی «والعصر»، «قسم به عصر، انسان در زیان است» مگر علی که ایمان آورد و به حق و صبر راضی شد.

اشاره به کارشکنی های منافقین

به خدا قسم، از این آیه قصد نشده است مگر قومی از اصحابم که آنان را به اسم و نسبشان می‌شناسم، ولی مأمورم بر آنان پرده پوشی کنم.

تا مهدی قائم، حق خداوند و هر حقی که برای ما باشد می‌گیرد.

آیا اگر من بمیرم یا کشته شوم شما عقب گرد می‌نمایید؟

ای مردم، خداوند و من از آن‌ها بیزار هستیم. «اصحاب صحیفه»

به زودی امامت را بعد از من به عنوان پادشاهی و با ظلم و زور می‌گیرند. خداوند غاصبین و تعدی کنندگان را لعنت کند.

ای مردم، هیچ سرزمینی آبادی نیست مگر آنکه در اثر تکذیب (اهل آن آیات الهی را) خداوند قبل از روز قیامت آنان را هلاک خواهد کرد و آن را تحت حکومت امام مهدی خواهد آورد و خداوند وعده خود را عملی می‌نماید.

و من به امر الهی علی را امر و نهی نموده‌ام.

راه های بیگانه شما را از راه او منحرف نکند.

پیروان اهل بیت علیهم السلام و دشمنان ایشان

ای مردم، من راه مستقیم خداوند هستم که شما را به پیروی آن امر نموده، و سپس علی بعد از من، و سپس فرزندانم از نسل او که امامان هدایت اند.

حضرت مهدی عجل الله فرجه

بدانید که آخرین امامان، مهدی قائم از ماست.

مطرح کردن بیعت

بدانید که من با خدا بیعت کرده ام و علی با من بیعت کرده است، و من از جانب خداوند برای او از شما بیعت می گیرم.

کسانی که با تو بیعت می‌کنند، دست خداوند بر روی دست آنان است. پس هر کس بیعت را بشکند بر ضرر خود اوست، و هر کس به آن چه با خدا عهد بسته وفا دار باشد خداوند به او اجر عظیمی عنایت خواهد کرد.

حلال و حرام؛ واجبات و محرمات

بدانید که حلال و حرام بیش از آن است که من همه‌ی آن‌ها را بشمارم و معرفی کنم و بتوانم در یک مجلس به همه‌ی حلال‌ها دستور دهم و از همه‌ی حرام‌ها نهی کنم. پس مأمورم که از شما بیعت بگیرم و با شما دست بدهم بر اینکه قبول کنید آنچه از لطف خداوند عزوجل درباره‌ی امیرالمؤمنین علی و جانشینان بعد از او آورده‌ام که آنان از نسل من و اویند، و آن موضوع امامتی است که فقط در آن‌ها بپا خواهد بود، آخر ایشان مهدی است تا روزی که خدای مدبر قضا و قدر را ملاقات کند.

بیعت گرفتن رسمی

ای مردم، شما بیش از آن هستید که با یک دست و در یک زمان با من دست دهید، و پروردگارم مرا مأمور کرده است که از زبان شما اقرار بگیرم درباره آنچه منعقد نمودم برای علی امیرالمومنین و امامانی که بعد از او می آیند و از نسل من و اویند، چنانکه به شما فهماندم که فرزندان من از صلب اویند.

پس همگی چنین بگویید: «ما شنیدیم و اطاعت می کنیم و راضی هستیم و سر تسلیم فرود می آوریم درباره آنچه از جانب پروردگار ما و خودت به ما رساندی درباره امر امامتِ اماممان علی امیرالمومنین و امامانی که از صلب او به دنیا می آیند. بر این مطلب با قلب و با جان و با زبان و دستانمان با تو بیعت می کنیم.»

بدانید که بالاترین امر به معروف ان است که سخن مرا بفهمید و آن را به کسانی که حاضر نیستند برسانید.

ای، مردم قرآن به شما می شناساند که امامان بعد از علی فرزندان او هستند.

ای مردم، فضایل علی بن ابی طالب نزد خداوند – که در قرآن آن را نازل کرده – بیش از آن است که همه را در یک مجلس بشمارم. پس هر کس درباره‌ی آن‌ها به شما خبر داد و معرفت آن را داشت او را تصدیق کنید.

 

با تشکر از یحیی معروف که در آماده کردن این مطلب به ما کمک کردند.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">